כ-60 ממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים וחברות וחברי צוותי מעורבות חברתית לקחו חלק במפגש שהציג דוגמאות מקיבוצים ברחבי הארץ לעשייה חברתית בלמען החברה הישראלית, ואין ספק - מעורבות בחברה מחזקת את הקיבוץ מבפנים.
1 צפייה בגלריה
מיזם פאראגרוטראלי בקיבוץ רבדים - כל הכבוד!
מיזם פאראגרוטראלי בקיבוץ רבדים - כל הכבוד!
מיזם פאראגרוטראלי בקיבוץ רבדים - כל הכבוד!
(צילום: באדיבות הקיבוץ)
יניב הגי, לשעבר מזכיר קיבוץ בארי וכיום פעיל במטה השיתופי של התנועה הקיבוצית, סיפר על חשיבות של צוות מעורבות חברתית, אשר מהווה ממנוע ותשתית למתן משמעות, שייכות וגאוות יחידה לקהילה. לתפיסתו של יניב: "כל מנהיגות קיבוצית מרוויחה מצוות מעורבות אשר מייצר חיבור בין דורי ושיח ערכי שנע בין ציונות ופערים בחברה הישראלית ועוד".
אסף בית אריה, מנהל החינוך בקבוצת יבנה ומזכיר הקיבוץ בעבר, סיפר על "בית בקבוצה" – בית לדיירות עם צרכים מיוחדים. הבית הוקם לפני מספר שנים, ומהווה בית וקהילה לנשים הגרות בו ומשולבות בקהילה, הן בתעסוקה והן בפעילות חברתית ומהוות חלק מהמרקם המקומי בקבוצת יבנה.
בית אריה סיפר גם על תכנית תל"מ (תעסוקה, לימודים, מגורים) הפעילה בקיבוצו ובקיבוצים אחרים, תכנית לצעירות וצעירים במצבי סיכון של משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי, בשיתוף התנועה הקיבוצית, אשר מציעה לצעירים בגילאי 20-26 שנה של תעסוקה ומגורים בקיבוצים, במקביל ללימודי הכשרה מקצועית, הכנה לקראת לימודים גבוהים או השלמת בגרויות. בנוסף, מתקיימות במהלך התכנית פעילויות העשרה וסדנאות כישורי חיים.
לדבריו "חשוב לבדוק בכל קיבוץ מה ניתן להציע מבחינת מתקנים ומבחינת הון אנושי ובכך לבחור איך לעשות טוב". בקבוצת יבנה, הפנימיה משרתת אירוח של קייטנות 'איל"ן' בחופשות, ומתקני הספורט יצרו תשתית לחוגים עם עמותת אתגרים, כמו למשל ריצה עם קבוצת לקויי ראייה בה לוקחים חלק מתנדבים מהקיבוץ מגיל 6 ועד 80, במשך כל ימות השנה.
קראו גם:
לאחר מכן דיברו מנהל הקהילה בקיבוץ רבדים, ערן ורדון, ומנהלת התרבות, שני מור עזריה, על ההבנה בקיבוצם כיצד התשתית הקיבוצית יכולה לשרת קבוצות נוספות בישראל, ובמקרה זה הם אירחו אצלם את מיזם "פאראגרוטראלי". המיזם המופלא כולל בנייה של רכבים קטנים בהם מתאפשר ילדים עם צרכים מיוחדים לנהוג. ערן ושני סיפרו כי "מעל ל-60 מתנדבים ומתנדבות מהקיבוץ לקחו חלק בבניית הרכבים, בניית המסלול ובהפקת אירוע שגרם לילדים ולמשפחותיהם להרגיש שהם במסלול מרוץ הכי חשוב בעולם – כולל גיוס ילדי הגנים שעמדו להריע להם בסיום המסלול".
במהלך המפגש למדו המשתתפים והמשתתפות כי אין ספק שקהילה נותנת ומעניקה לאחרים היא קהילה טובה יותר לעצמה, ולכן חלקו האחרון הוקדש למתן כלים ליציאה לדרך. שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בתנועה הקיבוצית, ועדי שגיא, מנהל תחום מעורבות חברתית וצמיחה דמוגרפית בקיבוץ הדתי, המשיכו וסיפרו על מאפייני וסוגי המעורבות החברתית הקהילתית הקיימים בקיבוצים ועל כלים להתנעת תהליך של הקמת צוות מעורבות חברתית.
שרלין בלום, מנהלת הקהילה בקיבוץ פלמ"ח צובה, היטיבה לסכם: "המפגש היה מעורר השראה וחידד אצלי את המחשבה שהנתינה והתרומה למטרה חיצונית מחזקת את הפנים. הפרויקטים החברתיים הם בהחלט דרך לתת משמעות לחברי קיבוץ ותחושת שייכות". חפשו את הקישור להקלטת המפגש בכתבה שהתפרסמה באתר האינטרנט של התנועה הקיבוצית.
רוצים לצאת לדרך? שיר ועדי זמינים לכם לייעוץ ושאלות, ובינתיים – המשיכו לחשוב טוב ולעשות טוב.
שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים: 0534440534, shir@tkz.co.il
עדי שגיא, מנהל צמיחה דמוגרפית ומעורבות חברתית בקיבוץ הדתי: 052-3784287, adi@kdati.org.il