כנס הנהגות הקיבוצים התקיים בשבוע שעבר בסימן הסערה הפוליטית שבחוץ, בהשתתפות יותר מ-500 מנהלות ומנהלים ממעל 200 קיבוצי התנועה ברחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
הקהל שהגיע לכנס הנהגות הקיבוצים
הקהל שהגיע לכנס הנהגות הקיבוצים
הקהל שהגיע לכנס הנהגות הקיבוצים
(צילום: אלעד גוטמן)
לצד נאומים, הרצאות ומופעים, שיחות מסדרון ושורה ארוכה של חוגי דיון ופאנלים בנושאים שונים על סדר יומם של הקיבוצים בפרט והחברה הקיבוצית בכלל, התייחסו כל האורחים למציאות הפוליטית הסוערת ולצורך לקדם הסכמה והידברות. אורחי הכנס היו חברי כנסת, וראשי תנועות התיישבות אחיות – המושבים והקיבוץ הדתי, יו"ר מרכז השלטון המקומי, רשמת האגודות השיתופיות ועוד.
ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, נשא דברים ותקף את מהלכי הממשלה: "הרפורמה המשטרית תפגע בכלכלה ובהייטק, בהגנה על מפקדי צה"ל, ובעוצמתנו המדינית. על סיכויי ההידברות עם הממשלה אמר "עבור נתניהו ולין הידברות היא אמצעי ציני ליחסי ציבור. נמשיך להיאבק בקיצוניים שמחללים את הממשלה – שמבקשים להפיץ גזענות, לחדור לתוך צה"ל ולהפוך את המשטרה לפוליטית".

5 צפייה בגלריה
ח"כ בני גנץ
ח"כ בני גנץ
ח"כ בני גנץ
(צילום: אלעד גוטמן)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר אמר כי בימים אלה מתרחש מאבק איתנים על פניה של המדינה. "מאות אלפים ובהם התנועה ואלפי חברות וחברים משתתפים כבר שבעה שבועות בהפגנות ברחבי הארץ, מחויבים למחאה ולערכיה למען דמותה של מדינת ישראל", אמר מאיר.

5 צפייה בגלריה
המפכ"ל לשעבר רוני אלשייך
המפכ"ל לשעבר רוני אלשייך
המפכ"ל לשעבר רוני אלשייך
(צילום: אלעד גוטמן)

כמו כן התייחס מאיר למצבם של הקיבוצים ואמר כי "חיינו 15 שנים באפס אינפלציה וריבית, ונהנינו מזה ומהצמיחה, אבל זה היה לא נורמלי, כי לכסף יש מחיר, והמחיר עולה ומחייב אותנו להתנהל אחרת. אני נמצא במרחב הרב-קיבוצי שנים ארוכות. אני קובע כי 'מעולם לא היה מצבנו טוב יותר', גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה דמוגרפית, אבל הנסיבות משתנות בחדות, והאיומים גדולים. המדד עולה, גם הריבית, ויקר יותר לגייס משאבים לפרויקטים לא מניבים. אני קורא לכם להיות ערים לשינויים ולאיומים המגיעים מהכלכלה הגלובלית והלאומית, שכן, יותר קל להגיע לפסגה, מאשר לשמור על מקומך, שם, בפני גלישה".

5 צפייה בגלריה
נבחרת צעירים משפיעים
נבחרת צעירים משפיעים
נבחרת צעירים משפיעים
(צילום: אלעד גוטמן)

כמו כן דיווח מאיר לשומעיו על תוכנית לחיזוק חוסנם של הקיבוצים ורווחתם של חברי הקיבוצים, במרכזה שלושת הקואופרטיבים - התנועה הקיבוצית, חבצלת החדשה ותאגיד משקי הקיבוצים: "שלושתם קואופרטיבים בבעלות הקיבוצים, 'קואופרטיבים אחים', והאתגר שלנו וגם האינטרס שלנו הוא להביא את שלושתם לפעול בתיאום וחיפוי הדדי ולהעצים את הערך עבור הקיבוצים לעוד שנים רבות".
אורח נוסף – מפכ"ל המשטרה לשעבר, רנ"צ בדימוס רוני אלשיך, נשא דברים על 'מנהיגות משרתת' ואמר: "נתניהו כבר לא שולט באירוע. הממשלה לא עשתה שיעורי בית. מי שייפגע מהמשבר הפיננסי שייווצר מהמהפכה המשפטית, הם בעיקר המוני ישראלים בשכבות החלשות, שהפנסיה שלהם תלויה בשוק ההון והמצב החדש ידרדר אותם לעוני".

5 צפייה בגלריה
משתתפי הכנס
משתתפי הכנס
משתתפי הכנס
(צילום: אלעד גוטמן)

אלשיך הוסיף ואמר כי שרי הממשלה גם לא לקחו בחשבון את עמדת הדין הבינלאומי על חקיקת החלשת מערכת המשפט הישראל. "יהיו לכך משמעויות גדולות על היכולת להגן על אנשי ביטחון וציבור ישראלים מפני אימת הדין הבינלאומי", הזהיר אלשייך, "עד כה מי שהגנו עליהם הם בג"צ ופצ"ר, אשר חוסנם מנע מאמצעי אכיפה בינלאומיים הוצאת צווי מעצר נגדנו. אני לא מכיר אף אחד סביב שולחן הממשלה שמוכן לשלם את הדין ולהסתכן בקבלת צו מעצר בינלאומי".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקפה אף היא את הממשלה ואמרה בהקשר להידברות על הרפורמה: "נתניהו מוכן לשרוף הכול. אין כאן מקום להדברות, לא מנהלת משא ומתן עם אקדח לרכה".
על מצב מפלגתה אמרה מיכאלי: "אני לא הובלתי את הגוש, לא התיימרתי להוביל את הגוש, לא התיימרתי לשמור על מפלגות אחרות. אני לקחתי על עצמי אחריות אחת ובאחריות שלי עמדתי".