בשבוע האחרון התקיים מפגש זום ייחודי, שאורגן בשיתוף פעולה בין פעילי מחלקות הבריאות והרווחה מהקיבוץ הדתי והתנועה הקיבוצית. המפגש עסק בנושא "החם" ביותר כיום בקיבוצים: התמודדות הקהילה הקיבוצית עם אתגר חיסוני הקורונה.
בתוך כך, הנהגת התנועה הקיבוצית יצאה בקריאה לפעילי התנועה ולכלל חברי וחברות הקיבוצים להתחסן מפני נגיף הקורונה
2 צפייה בגלריה
דילמת החיסונים
דילמת החיסונים
דילמת החיסונים
(צילום: shutterstock)
המפגש, בו השתתפו קרוב ל-150 ממלאי וממלאות תפקידים מלמעלה ממאה קיבוצים: מנהלים ומנהלות מתחומי הבריאות והרווחה, החינוך והתרבות, מנהלי.ות קהילה ויו"רים.ות, נערך בעקבות דילמות שעלו בעוצמה והוצפו בקיבוצים: האם נכון לדרוש מחברים להתחסן כתנאי להשתתפות בפעילויות חברתיות כמו למשל מועדון הוותיקים בקיבוץ? האם ניתן להתנות את המשך העבודה בהתחסנות, בנוגע לעובדי מסגרות החינוך החברתי הפנימי, או כאשר מדובר במי שמטפלים פיזית בחברים הסיעודיים שלנו בביתם או בבית הסיעודי?
ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, פתחה והציגה את סוגיית הערבות ההדדית המשתקפת בנושא זה בקיבוץ, ותיארה את המתח שבין האחריות לשמור ולהגן על הקהילה הקיבוצית מפני התפשטותה ופגיעתה הרעה של מגפת הקורונה, העלולה אף לעלות בחיי חברים וילדים, אל מול הרצון והצורך להגן על חופש הבחירה של חברים ועובדים בקהילה, המסתייגים או מנועים מהתחסנות מטעמים שונים.
קראו גם:
פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, הציג גרפים המתארים את השפעת הבידודים הסגרים והחיסונים על הפחתת התחלואה בקרב בני ובנות ה- 60+, וציין את הסולידריות הנדרשת בהשלמת מהלך ההתחסנות גם בקרב הצעירים בכדי לקדם את השגת אפקט 'החיסון הקהילתי' שיאפשר לחזור לשגרת חיי המסחר, התרבות והבילוי, ואף לקיום סדרי הפסח הקיבוציים הציבוריים רחבי המשתתפים כבר השנה.
פרופ' דוידוביץ' ציין את המחקרים הרפואיים העדכניים המציגים את יעילותם המוכחת של החיסונים וכן את בטיחותם, וקרא לעשות מאמץ ולהרחיב ככל האפשר את מעגל המתחסנים במדינה ובקיבוצים.
לאחר מכן, פרשה עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית את המגבלות החוקיות הנובעות מהגנה על כבוד האדם חירותו ופרטיותו; עבודתו ופרנסתו והשמירה על זכויותיו.
2 צפייה בגלריה
יום עיון - מגן קיבוץ
יום עיון - מגן קיבוץ
יום עיון - מגן קיבוץ
(צילום: התנועה הקיבוצית)
עו"ד ניב ציינה שאין פוגעים בזכויות אלו אלא 'לתכלית ראויה' אך מניעת התפשטות אפידמיה עשויה להיחשב ככזו בעיני המדינה, ובעבר כבר היו מספר פעמים בהם חוקקו חוקים בהוראת שעה שאפשרו לחייב קבלת חיסונים באזורים מסוימים בארץ. בהמשך התייחסה עו"ד ניב לדרך המתאימה בעיניה לקידום הרחבת מעגל החיסונים בקיבוץ, זאת באמצעות שכנוע והידברות בכדי לחזק את ההבנות וההסכמות הנדרשות לקיום ערבות ההדדית מיטבית בקיבוץ.
את המפגש נעל הרב איתמר חייקין, ראש מכינת "רוח שדה" בבארות יצחק, אשר הרחיב בתחומי המוסר של חיי הקהילה בקיבוץ בראייה של חופש הפרט מחד, מול אחריותו המשותפת ומחויבותו ההדדית לחברי הקהילה מאידך.
הרב איתמר נגע בסוגיית מתן תמריצים שונים למתחסנים והסתייג מתמריצים כמו "מנת צ'ולנט לכל מתחסן" אשר יוצר בעיניו זילות למשמעות החיסון בציבור, והזכיר לכולנו כי התמריץ הטוב ביותר מאז ועד עולם היה עצם ההכרה במחויבות כלפי עצמנו וכלפי חברינו בקהילה. לראייתו התפיסה הקולקטיבית שבה הטוב של הכלל הוא המצב הרצוי, אשר באמצעותו ובעזרת מנהיגות מעורבת נעודד את חברינו וחברותינו בקיבוצים לנהוג באחריות הנדרשת.
בתוך כך, הנהגת התנועה הקיבוצית יצאה בקריאה לפעילי התנועה ולכלל חברי וחברות הקיבוצים להתחסן מפני נגיף הקורונה.
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, המשנה למזכ"ל, גיל לין ומנכ"לית התנועה, הדס דניאלי ילין אמרו בפנייתם לחברי וחברות הקיבוצים כי "על מנת לסייע בבלימת המגיפה ולהקל על חזרה בטוחה ומהירה ככל הניתן לשגרת פעילות, לרבות האפשרות למפגשים פיזיים - הן פנימיים והן חיצוניים, כפי שיאושרו על ידי המדינה, קוראת הנהגת התנועה הקיבוצית לפעיליה ועובדיה כמו גם לכלל חברי הקיבוצים, להשלים את תהליך החיסון בהקדם האפשרי".
בנוסף על כך, בוחנת הנהגת התנועה את האפשרות למנוע, גם לאחר סיום הסגר, מפעילים שלא יתחסנו מלהשתתף בפעילות ומפגשים בקיבוצים. זאת על מנת למנוע חשש להדבקה והפצת המגפה על ידי אנשי מטה התנועה.
ראשי התנועה הדגישו כי משמעות החיסון איננה רק דאגה לבריאותם האישית של המתחסנים, אלא הערכה כי הוא מסייע במניעת הפצת המגפה ופגיעה באוכלוסיות, אשר המחלה מסכנת את חייהן, וכתבו "אנו רואים בהתחסנות פעולה של ערבות הדדית, הבאה להגן על אוכלוסיות בסיכון ולאפשר פתיחה מחודשת של המשק והחזרתה של מערכת החינוך לפעילות".
כל חברי הנהלת התנועה הקיבוצית נתנו מיוזמתם דוגמה אישית, השלימו (או בדרך להשלים) את שני החיסונים וקבלת "אישור ההתחסנות" ממשרד הבריאות. בימים הקרובים צפויים להשלים כל אנשי המטה את שני סבבי החיסון, למעט כמובן עובדים ופעילים אשר יש להם מניעה בריאותית להתחסן.
בסוף מכתבם ביקשו להזכיר כי גם לאחר החיסון עדיין מצווה על כולם להישמע להנחיות ולשמור על בריאותנו ובריאות הסובבים אותנו.