זה הכל א.נשים, ואם במקרה חיים בקיבוץ, אז רצוי יחד. כמעט בכל שיח הנוגע לתרבות הקיבוצית, תשמעו כמה משמעותי החיבור בין האנשים, ובקיבוצים חיבור נעשה באמצעות מסורות, תחומי תוכן ועניין, חגים וכל דבר שהוא עשייה תרבותית. ואז הגיעה הקורונה והחוקים השתנו. אך אל דאגה, יחד עם שמירה על הכללים, פורחת גם התרבות.
1 צפייה בגלריה
משתתפי הביקור במעברות ליד פסל צבי שופן, הזורע בשדות הקיבוץ
משתתפי הביקור במעברות ליד פסל צבי שופן, הזורע בשדות הקיבוץ
משתתפי הביקור במעברות ליד פסל צבי שופן, הזורע בשדות הקיבוץ
(. צילום: יעל רז לחייני, התנועה הקיבוצית)
מאז פורים, והקורונה שפרצה לחיינו, מנהלות ומנהלי התרבות עובדים בכל הכוח לספק תרבות שמנוגדת לאינסטינקט הקיבוצי והתרבותי הראשוני - התכנסות. אז חלק בזום, וחלק בחלוקה לבתים, והמון בקבוצות קטנות, בטבע ובמרפסות ולמעשה איפה לא. במבחן היצירתיות אנשי התרבות חסרי מתחרים. אבל, גם הם כמו כולם רוצים, בסופו של מעשה – לפגוש אנשים.
כולנו תקווה שלא יהיו עוד חגים שאותם נחגוג "בקטנה", אבל בינתיים, מחלקת התרבות של התנועה הקיבוצית, בהובלתן הבוטחת של ריקי רז ויעל רז לחייני, אפשרה למנהלות למנהלי התרבות לפגוש עמיתות ועמיתים.
קראו גם:
במהלך ארבעה ימים בחודש נובמבר התקיימו מפגשים של מנהלות ומנהלי תרבות בארבעה קיבוצים שונים - כפר מסריק, מעברות, פלמחים ומגן - ועד עשרים משתתפים בכל מפגש באוויר הפתוח, תוך הקפדה על הכללים, ובלמידה מיטבית משותפת.
המפגשים כללו היכרות עם הקיבוץ המארח, החוזקות והאתגרים שלו וכיצד התרבות משולבת בעשייה הקיבוצית. בנוסף, עלו גם אתגרי הקורונה והרצון לשמור על חיי חברה פעילים בתנאים החדשים. מנהל.ת התרבות במקום שיתפו בעשייה, דיברו על השותפות והשותפים לדרך ועל הגמישות בתוכניות, וכמובן על התוכניות לשנה הבאה.
בכל הקיבוצים ביקרו המשתתפים במוקדי עניין המספרים סיפורי מקום. בכל קיבוץ ישנן נקודות עניין שחושפות עוד חלק מהמרקם הקהילתי, בין אם זה מרכז מבקרים, שימור ושחזור ענפים ישנים, גלריות לאומנות מקומית ועוד.
בהמשך, המנהלות והמנהלים קיימו שיתוף עמיתים בו סיפרו על פעילויות שהצליחו ואלה שפחות, סייעו זה לזו בדילמות והתלבטויות שונות ורקמו תוכניות לעתיד. כמו בכל מפגש אמיתי של אנשי תרבות, שולבו במפגשים גם אמנים מקומיים מהקיבוץ - מרב סמן טוב בפלמחים והרכב הביטלס במעברות. המופעים כולם מתאימים לקהל קטן, ולכן ניתן גם בקורונה ליהנות מהם בקיבוצים ולתמוך במעט באמני ישראל.
כבר בחנוכה הקרוב יוכלו חברי וחברות הקיבוצים לחוות את השילוב בין המסורות הקיימות לרעיונות חדשים המתאימים לתקופה זו, אשר נאספו במפגשים אלה ובמפגשים ייעודיים לחנוכה. כי כפי שנאמר – להיפגש זה לעשות יותר, וביחד.