עמרי מירן (41) מנחל עוז מטפל באנשים כבר כמעט שני עשורים. אנשים רבים בוחרים לטפל בעצמם באחת משתי דרכים - בשיטת טיפול פיזית לכאבים, או בשיטת טיפול נפשית לקשיים - ואילו מירן מעניק את הסיוע שלו למטופלים בשילוב בין השניים, וזאת באמצעות שיטת זן שיאצו.
1 צפייה בגלריה
לחזק את המערכת ולשחרר מכאבים. מירן, צילום: יעל יולוביץ
לחזק את המערכת ולשחרר מכאבים. מירן, צילום: יעל יולוביץ
לחזק את המערכת ולשחרר מכאבים. מירן, צילום: יעל יולוביץ
"אמפתיה ורגישות לזולת, בצד ההבנה שגוף ונפש חד הם ושלובים זה בזה, הובילו אותי לבחור לטפל בדרך הזן שיאצו", הוא מספר.
הוא נולד וגדל ביסוד המעלה שבעמק החולה. לאחר הצבא והטיול הגדול הוא פנה ללימודי זן שיאצו במכללת רידמן שבתל אביב. בשמונה השנים שלאחר הלימודים הוא טיפל במסירות באנשים בקליניקה הביתית שבנה, וכן בקופת חולים.
"השנים האלה נתנו לי את ההזדמנות לרכוש ניסיון עשיר בטיפול במגוון מצבים רגשיים ופיזיים, וכן גישה אל אוכלוסיות שונות מבחינת גיל, תרבות ושפה".
מה המיוחד בשיטה הזאת?
"שיאצו הוא טיפול מגע יפני המחזק את המערכת החיסונית ומשחרר מכאבים וממתחים פיזיים ורגשיים.
"זו צורה של טיפול במגע באמצעות האגודלים, האצבעות וכפות הידיים, ללא שימוש בכל מכשיר, מכני או אחר, כדי ללחוץ על העור האנושי, לתקן ליקויים פנימיים, לשמור על בריאות תקינה ולטפל במחלות ספציפיות.
"בטיפול בזן שיאצו משתמש המטפל גם באמות, במרפקים ובברכיים, וכן במתיחה ובהנעה של המפרקים. זן שיאצו שם דגש על תיקון ועל שמירה של מבנה העצמות, המפרקים, הגידים, השרירים והמרידיאנים (ערוצי אנרגיית החיים). תפקוד לקוי שלהם פוגע באנרגיית הגוף, במערכת החיסון ובמערכת העצבים, וכך גורם למחלות.
"במפגש הטיפולי נוצר קשר אנושי ובלתי אמצעי שיוצר סביבה שלווה ובטוחה, ומאפשר פתיחות, תמיכה וריפוי. מגע הוא מצורות התקשורת הראשוניות בין בני אדם.
"המגע בזן שיאצו מבטא ומעניק הכלה, תמיכה ואמפתיה, והוא נעדר כל שיפוטיות. השיטה הזאת יעילה הן כטיפול מניעתי וכמשפרת חוסן, והן כטיפול במצבים פיזיים ורגשיים שונים, כגון כאבי צוואר, פריצות דיסק, כאבי שרירים, מיגרנות, הפרעות שינה, הפרעות במערכת העיכול, חרדות, חוסר מוטיבציה וטראומה רגשית.
"בשיאצו אנו מתייחסים לאדם כאל מיקרוקוסמוס, כלומר מתוך ההבנה שתהליכים וחוקים המתקיימים בטבע, מתחוללים גם בתוכנו.
"לדוגמה, אנו נמצאים כעת בפתחה של עונת הסתיו, המתאפיינת בטבע בירידה בטמפרטורות, בשלכת, בקמילה ובבליה המדשנת את הקרקע. ישנה התכוננות אצל החי והצומח לגשמים ולהסתגרות שיביא החורף. גם אנחנו, בני האדם, עוברים תהליכים דומים.
"אנחנו מחליפים את הבגדים בארון, עושים סדר מחדש, ומצב הרוח משתנה בשל התקצרות הימים והעובדה שיש פחות זמן אור. נוסף על כך, המערכות בגוף מתחילות להתכונן לקור. באספקט אחר - יהודים רבים מבצעים את מנהג התשליך, ואז מגיע יום הכיפורים, שהוא הזמן להתבוננות, לניקיון ולסדר פנימי.
"טיפול שיאצו מותאם אישית לכל מטופל. כאמור, גוף ונפש, חד הם, ולכן לכל מטופל נדרשת התאמה ייחודית ומקצועית של אופן הטיפול כדי להשיג את השינוי המבוקש".
מה הביא אותך לקיבוץ?
"בשלהי 2013 החלטתי על שינוי. התגעגעתי לפתוח דלת, לראות ירוק, טבע ומרחבים, ופשוט לנשום. הבחירה בנחל עוז היתה לי פשוטה, כי חבר קרוב ביותר הוא בן הקיבוץ, ודרכו - בביקוריי לאורך השנים - הכרתי את החבר'ה מהקיבוץ, כך שהנחיתה הייתה רכה ונוחה, וככה זה מאז.
"הדהימה וריגשה אותי גם הקהילה החמה והמקבלת בנחל עוז. מייד הרגשתי שייכות גדולה מאוד ורצון עז לחיות כאן את חיי. פתחתי בקיבוץ קליניקה, 'אחד האדם', לזן שיאצו ולרפואה יפנית, מתוך הרצון להעלאת המודעות לתחום השיאצו באזור. אני פועל גם מחוץ לקליניקה בהעברת חוגים של שיאצו לילדים ולמבוגרים, ומקיים סדנאות והרצאות בנושא".