איזה כיף זה לעשות קניות באילת ולחסוך את המע"מ. זה מה שחשבו ליאת וגילי, שנסעו לחופשה בעיר הדרומית ורצו לנצל לקראת החזרה של ילדיהם לבית הספר - את מחירם הזול (יחסית) של הילקוטים והחולצות.
2 צפייה בגלריה
קניון באילת. הטבה שלא חייבים לגלגל
קניון באילת. הטבה שלא חייבים לגלגל
קניון באילת. הטבה שלא חייבים לגלגל
(צילום המחשה: shutterstock)
כשחזרו הביתה מדדו הילדים את החולצות, ואז הסתבר שחלקן אינן בגודל המתאים. ליאת מיהרה עם הקבלה למחרת בבוקר לקניון שליד הבית כדי להחזיר את החולצות בסניף הרשת ולקבל את הכסף בחזרה.
המוכרת הסבירה לה שהחלפה לגודל או לצבע אחר מחייבת הוספת המע"מ בשיעור של 17%, ואת הכסף בכל מקרה לא תוכל לקבל בחזרה. ליאת התרעמה, הרי מדובר באותה הרשת והבגד הוחזר תוך פחות מיומיים, אז מה הבעיה?
מה עושים? "הוראות חוק הגנת הצרכן נוגעות אך ורק לזכותו של הצרכן לבצע ביטול עסקה תמורת החזר כספי", אומרת לנה פורטנוי, מנהלת המחלקה לפניות הציבור במועצה לצרכנות, "כלומר, אין התייחסות בדין לסוגיית ההחלפה והזיכוי.
בנוסף, בתי עסק רבים מנהלים מערכת חשבונאית נפרדת בתוך תחומי אילת בעקבות חוק אזור סחר חופשי. על כן, עסק רשאי לקבוע מדיניות לבחירתו בכל הנוגע להחלפות וזיכויים, ובוודאי כאשר מדובר בהחלפה של מוצר שנרכש מחוץ לאילת ומוחלף בתוך אילת או להיפך".
לכן, ההטבה הניתנת לאזור סחר חופשי אילת היא לבית העסק. העוסק אינו מחויב "לגלגל" את ההטבה לפתחו של הצרכן ורשאי לתמחר את מוצריו כאוות נפשו, כל עוד אין מדובר במוצרים המצויים תחת פיקוח רגולטורי.
טיפ: בפעם הבאה שאתם נופשים וקונים באילת הקפידו לקנות רק מה שאתם באמת צריכים, כי תתקשו להחזיר את המוצר.

2 צפייה בגלריה
חולצות בית ספר ללא החלפה
חולצות בית ספר ללא החלפה
חולצות בית ספר ללא החלפה
(צילום: shutterstock)

צ'ינצ'ילה אהובתי


עידו היה בתהליך של רילוקיישן מטעם העבודה ולא רצה להיפרד מהצ'ינצ'ילה שלו. מדובר במכרסם ידידותי ולא מסוכן כלל, הנמצא בסכנת הכחדה בשל פרוותו היפה. הוא שוקל כחצי קילו ומשתחל בקלות לכלוב לא גדול. עוד לפני רכישת הכרטיס פנה עידו לחברת התעופה וביקש לברר אם ניתן להטיס את הצ'ינצ'ילה אתו. כשקיבל אישור חיובי בשיחת טלפון (ברשותו גם הקלטה), רכש עבורו את הכרטיס. כשביקש לרכוש כרטיס עבור הצ'ינצ'ילה, נאמר לו שאין אישור להטסת מכרסמים. כשביקש לבטל את הכרטיס סורב.

קראו גם:

מה עושים? "מהתלונה עולה חשש להטעיה על טיב ומהות השירות, כמו גם על השימוש שניתן לעשות", אומר עו"ד אמיתי כדר מהמועצה לצרכנות.
"החוק קובע שבמקרה של הטעיות מהותיות אפשר לדרוש את ביטול העסקה, כפי שהוא עשה, ולא לשלם עלויות נלוות כגון דמי ביטול. הצרכן יוכל גם לתבוע את עוגמת הנפש בתביעות קטנות, ושם יצטרך להוכיח את הנזק שנגרם לו".
טיפ: מומלץלתעד תמיד בקשות חריגות על מנת שתוכלו להוכיח שהשירות או המוצר אכן הובטח לכם.