להוט וממוקד, עם אש בעיניים, דיבור תקיף נטול סינונים ועידונים, ועם זקן שמשלים את החבילה, הפתיע אהוד ברק בנאום חזרתו לפוליטיקה והניח מפלגה חדשה על שולחן הזירה הפוליטית.
בגיל 77, נראה כי ראש הממשלה לשעבר, שנולד והתחנך בקיבוץ משמר השרון, אינו מתכוון לשבת הפעם בחיבוק ידיים, והוא ממוקד להסתער על ההזדמנות ועל המטרה הנעוצה מול עיניו: "להוריד את המשטר הרע של נתניהו – אדם שמוכן לרסק את מערכת המשפט כדי לחלץ את עצמו - ולהחזיר את ישראל למסלול".
4 צפייה בגלריה
צילום: אבי מועלם
צילום: אבי מועלם
צילום: אבי מועלם
בריאיון באולפן ynet אתמול (חמישי), הדגיש ברק כי הוא כאן רק כדי ללכד את הגוש, ולא בשביל שום אינטרס אישי. "אני לא חשוב. הייתי מוכן להיות בעסקי הקנאביס, אני לא מחפש לעצמי משהו. אני מתגייס כדי להביא לכך שהטעויות שנעשו לא יחזרו על עצמן".
התגובות שהוא מקבל נלהבות מאוד לדבריו. מה עוד צופנת המערכת הפוליטית – ימים יגידו, ובינתיים אין ספק שברק וחבריו למפלגה החדשה הצליחו להפתיע, במהלך המהיר בו נקטו, גם את אלו שמכירים אותם מקרוב.
4 צפייה בגלריה
צילום: יריב כץ
צילום: יריב כץ
צילום: יריב כץ
איתי מרגלית, ממשמר השרון, הקיבוץ שבו גדל אהוד ברק, לא ציפה לשובו של ברק למערכת הפוליטית. "הימרתי עם כל חבריי שהוא לא יחזור וטעיתי", הוא מודה, ומוסיף שהוא אינו תומך בצעדו של ברק ובמפלגה שהקים. "אני מעריך אותו כאיש חכם ונבון", אומר מרגלית, "וזה לא צעד נבון, אלא אם יש פה מחשבה של הפוך על הפוך, שאני לא מצליח להבין אותה".
מרגלית (77), נולד ארבעה חודשים אחרי ברק, והם עברו יחד את מערכת החינוך בקיבוץ. בפריימריז של 2007 שבהם התמודד ברק על ראשות מפלגת העבודה, ניהל מרגלית את מערכת הבחירות בתנועה הקיבוצית שבזכותה נבחר ברק לתפקיד. מרגלית המשיך לתמוך בברק גם ב-2011, כשפיצל את המפלגה והקים את סיעת העצמאות אשר חברה לממשלת נתניהו שבה שימש ברק כשר הביטחון.
4 צפייה בגלריה
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
"אני חושב שהוא עשה כבר מספיק בתחום הפוליטי", אומר מרגלית, "ואני לא מבין את התרגיל שהוא מנסה לעשות עכשיו כדי להפיל את ביבי. אני הצבעתי כחול לבן, ואני חושב שהם הסיכוי שלנו להפיל את ביבי. יש שם אנשים טובים, חלקם מהימין, חלקם מהמרכז, וחלקם מהשמאל, ואהוד בא מולם עם האלוף יאיר גולן שאף אחד לא יודע בדיוק מי הוא".
אתה מעריך שהוא לא יסחוף אחריו את חברי הקיבוצים כפי שהוא עשה בעבר?
"יש לו נבחרת קבועה של כמה חברי קיבוצים שתמיד ילכו איתו. אני חושב שההכרזה על המפלגה החדשה היא לא רצינית, כי הוא אפילו לא פנה אליי ואל שאר החברים שלו בבקשה להתארגן לתמוך בו. הוא לא פנה לחברי הקיבוץ שלנו ולא לחברים אחרים, ולכן הצעד שלו נראה מוזר בעיניי".
אודי פלד, מרמת יוחנן, הקיבוץ שבו גדל והתחנך קובי ריכטר, שהצטרף למפלגה החדשה של ברק, מביע תמיכה בצעדו של ברק ובמפלגה שהוא הקים. "אני תומך באהוד ברק תמיד וגם עכשיו", הוא אומר, "אבל זו תמיכה אישית שלא קשורה לרמת יוחנן, ולעובדה שקובי ריכטר, בן הקיבוץ שלנו, הצטרף אליו. אני מאוד מקווה שיהיה חיבור בין המפלגה של ברק למפלגת העבודה, ומעריך שזה מה שיקרה".
4 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
פלד (73), הוא בן כיתה של קובי ריכטר, ושומר עימו על קשר כפי שעושים רבים מחברי הקיבוץ. "אני מאוד מעריך את קובי כטייס קרב ואלוף ההפלות, כאיש עסקים וכמקים תנועת דרכנו", אומר פלד, "אבל אני לא יכול לומר שחברי רמת יוחנן יתמכו במפלגה החדשה, בגלל שקובי הצטרף אליה. מבחינה פוליטית לכל חבר קיבוץ יש דעה משלו, ואני באופן אישי מאוד שמח על המהלך שעשה ברק ואתמוך בו".
אתה מעריך שיימצאו ברמת יוחנן תומכים כמוך במפלגה החדשה גם בזכות קובי?
"אני בטוח שיימצאו ברמת יוחנן תומכים במפלגה החדשה בזכות קובי, ולא רק ברמת יוחנן אלא בכל התנועה הקיבוצית. בכל זאת הוא עשה כמה דברים טובים בחייו עבור המדינה ועבור החברה בישראל. ברמת יוחנן תמצא מצביעים מהימין הקיצוני ועד השמאל הקיצוני, אבל אם קובי יהיה חבר כנסת זו בהחלט תהיה עבורנו גאוות יחידה".