1 צפייה בגלריה
צילום: צפריר אביוב
צילום: צפריר אביוב
צילום: צפריר אביוב
תוצאות הבחירות הן אכזבה קשה עבורי ועבור הרוב המכריע של חבריי בקיבוצים. קיווינו שגוש מפלגות המרכז־שמאל יגבר על גוש הימין ושיהיה כאן מהפך.
התוצאה המצערת היא ששני הגושים נשארו באותו גודל, עם שמות שונים של חלק מהמפלגות ועם הרכב אנושי רע יותר לטעמי. בימין יותר חרדים, ובשמאל - מפלגת מרכז גדולה, שפרט לשאיפתה להחליף את בנימין נתניהו, אין לה כל תלכיד רעיוני־אידיאולוגי משותף. מנגד, מפלגת העבודה - על אנשיה המצוינים ועם אידיאולוגיה סוציאל־דמוקרטית מוצקה - הצטמקה. ח"כים טובים, שהצטיינו במאבקיהם למען הצדק החברתי ובהגנה על המוסדות השומרים על הדמוקרטיה ועל הצדק המשפטי, לא ייכנסו לכנסת.
רבים ויתרו על האמת שלהם מתוך רצון להחליף את נתניהו. אישית, לא ראיתי את כחול־לבן שואבת מנדטים מהימין, וחזיתי שהנהייה של אנשינו אליה תיגמר במפח נפש. וכך היה.
עם יד על הלב, בתנאים שנוצרו עם הופעת כחול־לבן, אף מנהיג שהיה עומד בראש מפלגת העבודה לא היה מביא תוצאות טובות יותר מאלו של גבאי. באווירת הימים האחרונים של מערכת הבחירות, האמירה של לפיד וחבריו - שקול לעבודה הוא קול להמשך שלטונו של נתניהו - שכנעה רבים ממצביעינו. למפלגת העבודה היתה וישנה רשימת המועמדים הטובה ביותר, עם תוכניות פעולה וקמפיין בחירות מעולה, וכל זה לא סייע לה לבלימת הסחף.
החודשים הבאים עלינו תחת שלטון ימין המוצף בפרשיות שחיתות יהיו קשים מנשוא. הדמוקרטיה ושלטון החוק יעמדו במבחנים קשים מאוד. אנחנו כאן בעוטף נמשיך לסבול ממדיניות ביטחונית של שב ואל תעשה, מדיניות שתמשיך לתחזק את המצב ללא הכרעה וללא אופק מדיני.
אשר לעתיד, אשמח מאוד אם יקומו כוחות במערכת הפוליטית בארץ שיגבשו גוש גדול עם אידיאולוגיה סוציאל־דמוקרטית; גוש שיכיל את כל מפלגות המרכז־שמאל האידיאולוגיות; גוש שיפעל למען הביטחון תוך כדי חתירה מתמדת לשלום; גוש שיפעל בנחישות לחיזוק הדמוקרטיה ומוסדותיה; גוש שיפעל נמרצוֹת למען יותר שוויון וצדק בחברה הישראלית.
פוטנציאל הבוחרים שיתמוך בגוש כזה קיים בעבודה, במרצ, במרבית מצביעי כחול־לבן ובקרב בעלי זכות בחירה רבים שלא מימשו את זכותם להצביע, דווקא במקומות שבהם גוש השמאל חזק יותר, כמו המגזר הערבי ותושבי הערים תל אביב וחיפה.
בישראל רשומים 6,339,729 בעלי זכות הצבעה, הצביעו 4,083,575 בלבד. כלומר, מספר הלא מצביעים הוא 2,256,154. נתון זה גבוה מסך כל המצביעים של הליכוד ושל כחול־לבן ביחד. בעבודה ארגונית מתמשכת, עד לבחירות הבאות ניתן יהיה לשכנע את מרביתם לממש את זכותם ולהצביע לגוש הסוציאל־דמוקרטי.
איני מקבל את הקביעה של מרבית הפרשנים שהעם ברובו הוא ימני. אמירה זו נכונה באשר לאלה שהצביעו. היא לחלוטין לא נבדקה אצל שליש בעלי זכות ההצבעה שלא הצביעו. לשמאל בהחלט יש תקווה, והיא תתגשם רק אם נרצה. ואם נרצה - אין זו אגדה.