"בזכות המהפכה שהובלנו בחבל יבנה – אני אמשיך לכהן כראש המועצה גם בקדנציה הבאה", כך הצהיר חבר קיבוץ קבוצת יבנה משה ליבר שעומד בראש מועצת חבל יבנה, בפתיחת הריאיון שנערך עמו השבוע על רקע תום תקופת הקדנציה הראשונה, "עשינו הרבה טוב במגוון רחב של תחומים, מחינוך, תרבות, ספורט, איכות הסביבה, צעירים ובני הגיל השלישי, תשתיות, תקשורת פנימית ונמשיך לעשות עוד יותר טוב".
ליבר מוסיף: "ברור לי שעוד יש דברים רבים שאנו צריכים להשלים ולהשיג – אבל לשמחתי כבר היום אני יכול להגיד בלב שלם שכל תושב במועצה מקבל את השירות הטוב ביותר, בעין טובה ובלב חפץ. זו דרכי כראש מועצה וכאדם בפרט. וכך גם אמשיך בקדנציה הבאה", הוסיף.
אנחנו פוגשים את ליבר בעיצומו של עוד יום עמוס פגישות, כאשר הוא חוזר מסיור שטח ביישובי המועצה במהלכו בדק וסקר את התקדמותם של פרויקטי הפיתוח השונים המבוצעים בימים אלה. "אנו נמצאים בשלבי תכנון מתקדם וביצוע של פרויקטים רבים", הוא מציין בגאווה, "שיפור התשתיות ופני הרחובות ביישובים, בניית מתקנים, חידוש תאורה ועוד פרויקטים אשר בקרוב יחלו ברחבי החבל".
תנופת בנייה ופיתוח שניתן להיות עדים לה בשנים האחרונות היא תוצר של הניסיון הרב שמביא עמו ליבר לתפקיד. "בשנים האחרונות הצלחנו לגייס מיליוני שקלים לפיתוח תשתיות ובנייה, גיוס כספים המתאפשר כתוצאה משנים של עבודה וניסיון מצטברים מול משרדי הממשלה השונים", מדגיש ליבר. "אלה סכומים שלא היו כמותם בעבר, ובעז"ה נמשיך לגייס עוד תקציבים רבים". מועצת חבל יבנה מורכבת מהיישובים בן זכאי, ניר גלים, קבוצת יבנה, בית גמליאל, בני דרום, כרם ביבנה ומתחם קריית החינוך גבעת וושינגטון.
1 צפייה בגלריה
משה ליבר - ראש מועצה אזורית חבל יבנה
משה ליבר - ראש מועצה אזורית חבל יבנה
משה ליבר - ראש מועצה אזורית חבל יבנה
כיצד אתה מסכם את הקדנציה הראשונה בתפקיד?
"כשהגעתי למועצה בתחילת הקדנציה, היא הייתה מאד מצומצמת ודלילה בפעילות ובכוח אדם. כבר במהלך הבחירות הקודמות פגשתי בשטח מציאות אחרת, מציאות של יישובים שגדלו, הרחבות שנוספו והפכו משמעותיות ותושבים עם צרכים ורצונות חדשים. הדבר הצריך היערכות מחדש של פעילות המועצה והמחלקות השונות, כך שתהיה רחבה יותר ותעניק את המענה הדרוש. בנוסף, התחלנו מהלך כולל שבו המועצה נוטלת אחריות על הצד המוניציפאלי, במטרה לייעל ולשפר את השירות לתושבים, זאת בתיאום עם הוועדים. התחלנו עם פינוי הגזם והפסולת הגושית והעברנו לאחריות המועצה את האחזקה של מתקני הספורט ומגרשי המשחקים ובקרוב צפויים מכרזים נוספים בתחומי הניקיון והנוי, שיועברו לאחריות המועצה – זאת בשורה גדולה לתושבים", מסביר ליבר "אנו פועלים להעביר למועצה את תחום האחזקה, זאת כחלק מתהליך ההקמה של מחלקת שפ"ע במועצה".
מועצת חבל יבנה בראשותו של ליבר עברה מהפכה של ממש במרבית תחומי פעילותה בשנים האחרונות. אחד השינויים המרכזיים הוא בגזרת החינוך, הפורמאלי והבלתי פורמאלי, שהשתנה מהקצה אל הקצה. "היום קשה להאמין, אבל לפני מספר מועט של שנים, לא הייתה למועצה שלנו מחלקת חינוך נפרדת", ליבר מספר. "מחלקת החינוך הייתה מובלעת במתנ"ס ואחד הפרויקטים הראשונים ששמתי לי למטרה היה הקמתה ובנייתה של מחלקת חינוך עצמאית. תמיד היו לנו בחבל בתי ספר מצוינים ומובילים – מהגיל הרך ועד התיכון, אבל הבנתי כי על מנת להצעיד את המערכת קדימה אל מול אתגרי הזמן והתקופה והשינויים הבלתי פוסקים בעולם בו אנו חיים ומגדלים את ילדינו, נדרשה מערכת מקצועית ונפרדת. כחלק מכך הופרדו לראשונה תפקידי מנהל המתנ"ס ומנהל מחלקת החינוך, ונכנסה ד"ר רבקה טאוב לתפקידה כמנהלת מחלקת החינוך, שהיא מביאה עמה רוח פדגוגית ומקצועית חדשה של קדמה ופיתוח. לאורך כל הדרך היה לנו חשוב מאד שההורים יהיו מעורבים בתהליך השינוי, ובוועדה המיוחדת שהוקמה לבחינת החינוך בחבל באופן מעמיק, לנציגות היישובים וההורים היה חלק מרכזי".
מוביל את תלמידי המועצה לקדמת הטכנולוגיה
ליבר מדגיש כי השינוי בתחום החינוך לא היה מבני בלבד אלא גם במהות ואופי התכנים. "קידמנו בצורה משמעותית את תחום המדעים והטכנולוגיה, הכנסנו תחומי תוכן חדשים דוגמת קיימות ואיכות סביבה, שילבנו דרכי הוראה חדשניות, הקמנו מרכז לקידום מצוינות ועוד דברים רבים שההורים והתלמידים בחבל ודאי התוודעו אליהם בשנים האחרונות".
רק השבוע שר המדע והטכנולוגיה חה"כ אופיר אקוניס העניק לליבר תעודת הוקרה על קידום חדשנות ומצוינות. "כחלק מהשינוי המשמעותי והנרחב שעברה מחלקת החינוך בשנים האחרונות, תלמידי החבל זוכים לחוגי העשרה רבים ומגוונים, בהם חוגי רובוטיקה ומדעים. כמועצה שחותרת תמיד למצוינות פדגוגית וחברתית כמובן שאיננו נעצרים כאן ונמשיך להוביל את תלמידי המועצה לקדמת המדע והטכנולוגיה. כולנו מבינים כי תהליכים שורשיים ומשמעותיים דורשים התמדה ועבודה עקבית". ליבר מוסיף, "הצעד הבא הוא ייסוד תכנית פרקטית שתחבר את צעירי החבל עם חברות ההיי טק המובילות בישראל. החזון שלנו הוא לאפשר לצעירנו להיחשף עם ראשי חברות הייטק המובילות וההנדסה, ללמוד מהן חדשנות ויצירתיות וכיצד לחשוב מחוץ לקופסא".
לצד קידום תחום הטכנולוגיה חבל יבנה מקיימת פעילות מוסיקלית ענפה, "הקמנו את פרויקט בית ספר מנגן שקרוב מאד לליבי, בבית הספר עמיח"י. זה דבר בסיסי מבחינתי, שילוב של לימודי נגינה בבית הספר, ואני שמח לראות שהתלמידים שלוקחים חלק בפרויקט עושים חייל ופשוט לא רוצים להפסיק לנגן". מוסיף. "אנו שמים דגש על הטמעת מיומנויות המאה ה-21 ועל פיתוח מנהיגות אישית, הנובעת מהפוטנציאל הטמון בכל ילדה וילד. כבר כיום המורים בבית הספר משתלמים ומיישמים למידה משמעותית מבוססת פרויקטים, הנשענת על שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ונותנת ביטוי למגוון היכולות של הילדים".
בתי ספר חדשים
"כחלק מהרצון שלנו לפתח ולהרחיב את העשייה החינוכית ולהעניק לכל ילד וילדה מסגרת ודרך חינוכית שתתאים לו ולמשפחתו, הקמנו לאחר שנים רבות בית ספר ממלכתי תורני בתחום המועצה. מתוך כוונה שלכל אחד מבתי הספר שלנו תהיה ייחודיות ספציפית, על מנת להבטיח את צמיחתו והתקדמותו המיטבית של כל ילד במערכת החינוך. היום אנחנו נמצאים בעיצומה של שנת הפעילות השנייה של בית ספר נועם, ואין אלא להיות גאים בהישגים ובהתפתחות שלו, ולא פחות חשוב מכך – משביעות רצונם של ההורים והתלמידים שמגיעים מדי יום עם חיוך גדול בבוקר". ליבר מוסיף ומספר על התכניות להמשך פיתוח נושא החינוך, "עיבינו את הצוות החינוכי - לקחנו יועצת ארגונית כחלק מתהליך שיוביל למהפכות נוספות בבתי הספר"
ובנוגע לתחום הבלתי פורמלי?
"תחום החינוך הבלתי פורמאלי עבר ללא ספק שינוי משמעותי ביותר. מתנ"ס חבל יבנה שינה לגמרי את פניו בהובלתה של המנהלת עדי רום, שנכנסה לתפקידה לפני כשנתיים. אם בעבר תושבים הרגישו צורך לצרוך שירותי תרבות, ספורט, חוגים ופנאי במועצות ורשויות שכנות, היום מעטים אלה שעושים זאת. יש לנו פעילות תרבות מגוונת ועשירה שמובילה ראש המחלקה ענת יעקב, לכל הגילאים – מקטן עד גדול. יש לנו היצע חוגים ופעילות ספורט תחת ניהולה של מנהלת מחלקת הספורט שורי לוי, עם גידול במספר החוגים, המופעלים כיום גם במסגרת צהרוני בתי הספר ולא רק בשעות אחר הצהריים. חלק מהחוגים אף הולידו פעילות בנבחרות מקצועיות דוגמת התעמלות קרקע, כדורסל וג'ודו. גם בתחום הנוער היה שינוי מהותי, כאשר הקמנו יחידת נוער שמוביל ניר יעקבי, שמפעילה רכזים בכל אחד מהיישובים".
ליבר מציין, כי גם בכל הקשור לפעילויות המתנ"ס המקומי מושם דגש על שיפור השירות הניתן לתושב וקבלת משובים מהתושבים לעניין תכנון הפעילויות השונות. "כחלק מעבודת הכנה ושיפור השרות מבוצעים סקרים בהם לתושבים ניתנת ההזדמנות להשמיע את דעתם ולעלות הערות והארות. חשוב לנו להיות קשובים לתושבים ולכל בעיה או סיוע שנדרש".
"גם בגזרת הגיל השלישי השלמנו שינוי מבני משמעותי שיוביל מהפכה, כאשר ניהול התרבות עבר לידי ניהול המתנ"ס בשיתוף עם העמותה, תוך שימת דגש על החייאת ופיתוח מועדוני הוותיקים ביישובים. בבן זכאי קם לראשונה מועדון גיל שלישי, הודות לפעילות שטח של המחלקה לשירותים חברתיים בהובלתה של אורלי אהרוני, שהחלה בחוגים ופעילויות נקודתיות וכיום המועדון ביישוב כבר זוכה להצלחה גדולה".
ומה לגביי תחום הקיימות ואיכות הסביבה?
"כדי לשמור על החבל בפרט ועל הסביבה בכלל יפה ונקייה, ברור כי צריך להיות מאמץ משותף. על כולנו להירתם לטובת העניין. מסיבה זו הקמנו את המחלקה לקיימות ואיכות הסביבה במועצה, אותה מוביל גדי בן סימון בהרבה מסירות ויצירתיות".
"הובלנו מהפכת מיחזוּר שזוכה להצלחה והיענות גבוהה מצד התושבים. כחלק מכך חולקו מדשנים שסיפקה המועצה למשפחות ומוסדות בכל רחבי החבל, וכן חתמנו על הסכם עם חברת המחזור תמיר. בנוסף, גייסנו גם פקחים שיסייעו בטיפול במפגעים ואכיפה".
ליבר דואג לציין גם את בעיית המזהמים באזור התעשייה, "כמי שמוביל ומנהל את המועצה יש לי מחויבות לטפל בכל המזהמים והמטרדים שרוחשים לפתחנו בכלל ובפרט מאזור התעשייה הצפוני של ניר גלים. אני מקיים דיונים שוטפים עם בעלי עניין רלוונטיים - ושמח על ההדברות שכבר מביאה לשיפור ניכר בנושא. המעקב והשיח עם אגן כימיקלים, הביא לשיפור עצום בכל הקשור לריח ורעש מהמפעל. כמובן עדיין לא מספיק ולכן העבודה בהיבט הזה נמשכת. בישיבה האחרונה סיכמנו על תהליכים אופרטיביים ותחמנו את זה בתקופת זמן מוגדרת – בשנה וחצי הקרובות אגן התחייב להביא את המפגעים לאפס. כמו כן, אנו פועלים מול מפעלים אחרים גם באמצעים משפטיים".
עוד אמר ליבר: "אני ער לביקורת של פעילי איכות הסביבה ושמח על האכפתיות של התושבים שלנו לסביבה. כמוהם, גם אני יודע שארוכה עוד הדרך. אך עם התמדה, לחץ ועבודה עקבית נצליח להשתפר גם בהיבט הזה".
"כך או אחרת", מוסיף ליבר, "אין לי ספק שהבית שלנו טוב. חבל יבנה יפה ומלאת תושבים אכפתיים. בכל פינה ומקום אליו אני מגיע אני עד לעשייה מרובה של התושבים למען הקהילה. מספר המתנדבים הולך וגדל משנה לשנה – ביחידת השיטור הקהילתית הכוללת כ-120 מתנדבים במתמיד שעובדים לילות כימים תרתי משמע, בסניף איחוד הצלה שגדל והתפתח באופן משמעותי, בצוותי הצח"י, בשעות שגרה ובשעות חרום. כזכור, פתחנו בנוסף מוקד 106 שעובד מסביב לשעון, והתושבים מוזמנים להשתמש בו לכל צורך שעולה. אני פשוט גאה לעמוד בראשה של מועצה עם לב גדול", מסכם.