אחד הואשם בבית משפט השלום ברחובות בכך שעם אחרים קשר קֶשֶׁר לביצוע פשע שמטרתו השגת גבול למטע אבוקדו וגניבת אבוקדו מהמטע בקבוצת שילר. בדצמבר 2017 הגיעו הללו בכלי רכב לקיבוץ וקטפו אבוקדו מזן מיוחד במשקל של טונה ויותר. הם העמיסו חלק מהאבוקדו שקטפו, ולאחר מכן חזרו לאסוף את יתרת הפרי. במחסום משטרה הם נתפסו עם הפירות בתא המטען של כלי הרכב, והגזֵלה הושבה לבעליה. הם הואשמו בכתב האישום שגזלו אבוקדו במשקל של 844 קילוגרם בשווי כ־7,000 שקלים.
1 צפייה בגלריה
אבוקדו גנוב. במחסום משטרה נתפסו העבריינים עם הפירות בתא המטען של כלי הרכב
אבוקדו גנוב. במחסום משטרה נתפסו העבריינים עם הפירות בתא המטען של כלי הרכב
אבוקדו גנוב. במחסום משטרה נתפסו העבריינים עם הפירות בתא המטען של כלי הרכב
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
הנאשם הורשע לפי הודאתו בהסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע, בהשגת גבול פלילית ובגניבת תוצר עבודה.
"כתוצאה מביצוע העבירות נפגעו הערכים של שמירה על קניינו של אדם ורכושו, והביטחון האישי והציבורי. גניבה של תוצרת חקלאית פוגעת במקום פרנסתם של החקלאים וגורמת לנזקים משמעותיים", טענה המדינה וביקשה לגזור על הנאשם מאסר לתקופה של שישה חודשים בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס וחילוט הרכב ששימש אותו לביצוע העבירה.
הסנגורית ביקשה להביא בחשבון את דלותו הקוגניטיבית של הנאשם, שנוצל לדבריה בידי אחרים ולא תכנן את ביצוע העבירות, ועתרה לבית המשפט להסתפק בענישה של מאסר על תנאי או מאסר לתקופה של מספר חודשים. "אשר לרכב", אמרה הסנגורית, "זה משמש את כל בני המשפחה, ובייחוד את אחיו של הנאשם, הסובל מקשיים רפואיים".
השופטת אפרת פינק מבית משפט השלום ברחובות, אמרה שבקביעת מתחם העונש ההולם את מעשי העבירות שביצע הנאשם יתחשב בית המשפט בערך החברתי הנפגע מביצוע העבירות, במידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירות. אכן נפגעו כאן הערכים החברתיים של הגנה על קניינו ורכושו של אדם, לצד הפגיעה בתוצרי עבודתו של חקלאי שהם מקור פרנסתו.
השופטת דחתה את הבקשה לחלט את הרכב, והסבירה כי מצבו הכלכלי של הנאשם בכי רע והוא אף מטפל באחיו המוגבל. "חילוט הרכב", היא הסבירה, "עלול לפגוע באופן קשה במשפחתו של הנאשם העושה שימוש ברכב. למעשה, משהושבה הגזֵלה אין מקום לעיצום כלכלי כה גדול".
בהתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, ובעיקר לנוכח מצבו הקוגניטיבי הייחודי, גזרה השופטת על הנאשם עונש הכולל מאסר בפועל לתקופה של חודשיים, שיבוצע בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי לתקופות שונות, קנס בסכום של 500 שקלים, וכן פיצוי לקיבוץ בסך עוד 500 שקלים.
אגב כך, בשאלה אם יש בענישה זו כדי להתריע אחרים ממעשים דומים, מעניינת גישת הדין העברי, ולפיו אדם שגנב ונמצאה הגניבה בידו, חייב לשלם פי שניים משוויי החפץ שגנב, ככתוב: "אִם הִמָּצֵא תִמָּצֵא בְיָדוֹ הַגְּנֵבָה מִשּׁוֹר עַד חֲמוֹר עַד שֶׂה חַיִּים שְׁנַיִם יְשַׁלֵּם" (שמות כב 3).