האיש שחידש את פסטיבל המוזיקה באבו גוש לפני 28 שנה, ופיתח אותו לפעילות של עשרות קונצרטים פעמיים בשנה, הוא גרשון כהן, שהיה שנים ארוכות חבר קיבוץ כברי. גרשון כהן מקפיד לארח בכל פסטיבל מקהלה קיבוצית, והפעם מופיעות בפסטיבל שתיים כאלו: מקהלת הקיבוץ הארצי בניצוחו של יובל בן־עוזר, ומקהלת האיחוד בניצוחו של רונן בורושבסקי. רבים מהזמרים והמנצחים הם בני וחברי התנועה הקיבוצית.
2 צפייה בגלריה
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
השינוי היחיד שעשתה מאז החלה לשיר במקהלה היה המעבר מקול הסופרן לאלט - החלטה שקיבלה במשותף עם מנצח המקהלה. במשך יותר משישה עשורים כמעט ולא החסירה הופעה, וכבר 17 פעמים נסעה לחו"ל לשיר בשורת המקהלה.
על השאלה אם מתגנבים לעיתים הרהורי פרישה מפאת הגיל והרצון להקדיש זמן לתשעת הנכדים וארבעת הנינים משלושת ילדיה, משיבה לין: "כל השנים לא היו הרהורים כאלו, ורק עכשיו מתגנב מדי פעם בפעם הפחד שפעם כל זה ייגמר. אבל בכל פעם אני מגרשת אותו וממשיכה".
אסתר'קה לא חדלה מלעבוד גם בגילה המתקדם, והיא משמשת כבר 35 שנה כמזכירת בית הספר התיכון בית ירח, מתוכן 15 שנה בהתנדבות.
היא הצטרפה למקהלה מייד לאחר השחרור מהצבא, ולמעט לימוד נגינה בפסנתר, מגיל שש עד גיל 13, ושירת סולו באירועי התיכון בבית ירח, לא למדה שירה או נגינה בצורה מקצועית.
במלאת שישים שנה למקהלה היא סיפרה לארנון לפיד בידיעות הקיבוץ: "באתי כי רציתי לשיר, והמקהלה הייתה אז הכתובת היחידה לאנשים כמוני. רובם לא היו צברים, אלא יוצאי אירופה בעיקר, שגדלו והתחנכו על אהבת המוזיקה. מקהלת הקיבוץ המאוחד, שקמה בסמיכות זמנים, דעכה כעבור זמן קצר, ומקהלת הקיבוץ הארצי קמה רק שלוש שנים מאוחר יותר. תופעת חבורות הזמר, הפורחות כיום תחת כל עץ רענן, עדיין לא הייתה נפוצה, כך שמקהלת האיחוד - זה מה שהיה".
מילים חמות מוקדשות מפיה למייסד, המעבד, והמנצח הראשון - יהודה שרת מקיבוץ יגור. "ראיתי זכות גדולה, ולו רק לנשום לידו. הוא היה איש מדהים. תופעת טבע. לא היה פשוט לעבוד איתו; היה קפדן ודקדקן, תיאטרלי ונוטה להתפרצויות, אבל בזכותו נהיינו מקהלה איכותית".
ומה באשר לדור הצעיר שיבטיח את הישארות המקהלה ב־65 השנים הבאות? אסתר'קה לין: "הלוואי שהיו נכנסים צעירים למקהלה, אבל הם מעדיפים חבורות זמר. נשארנו גריאטריים בלבד. כששוברט ובאך כתבו יצירות, הם לא חשבו שרק קשישים כמוני יבצעו אותן. גם במשפחה הביולוגית אף אחד לא שר ומופיע כמוני. רק שלא ייגמר לעולם ושנמשיך לשיר".
2 צפייה בגלריה
צילום: ראובן קחמוביץ
צילום: ראובן קחמוביץ
צילום: ראובן קחמוביץ
ביום ראשון 20.10 בשעה 11:30 תתארח מקהלת האיחוד בפסטיבל עם שתי יצירות מופת. המקהלה נוסדה בשנת 1955 על ידי המלחין יהודה שרת, ויש בה 55 זמרות וזמרים, רבים מהם חברי קיבוצים. הם באים מכל רחבי הארץ אחת לשבוע ליום חזרות במרכז הארץ. מקהלת האיחוד תבצע יצירה שנכתבה למילות קינת מריה על בנה ישו המת: "סטאבט מאטר" מאת שוברט. נוסף על כך תבצע המקהלה את אחת מהקנטטות האהובות ביותר של באך, הקנטטה רי"ב 131 "ממעמקים קראתיך ה'". בביצוע בפסטיבל אבו גוש ישתתפו עם מקהלת האיחוד שלושה זמרים סולנים וילוו בנגינה שנים עשר נגני אנסמבל אורפיאוס.
מקהלת הקיבוץ הארצי משמשת בית ל־45 זמרים מקיבוצים שונים ברחבי הארץ, מעין המפרץ ועד שדה בוקר, הנפגשים בכל שבוע לחזרה מרוכזת. בהופעתה היום (שישי 18.10) בפסטיבל ביצעה המקהלה את ה־Stabat Mater מאת המלחין האיטלקי ג'ואקינו רוסיני, יצירה מרגשת ודרמטית שבה ניכר מאוד סגנונו האופראי. בביצוע השתתפו עם מקהלת הקיבוץ הארצי ארבעה סולנים מהאופרה הישראלית ותזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית.