3 צפייה בגלריה
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
במשך שנים ארוכות היוו התנועות הקיבוציות את ערש התרבות והאמנות הישראלית. כמות היוצרים מכל תחומי האמנויות שיצרו דרך קבע או זמנית בקיבוצים הייתה בלתי נתפסת, ולכמות היוצרים שעלו לגדולות מתוכם לא היה תקדים בשום מרחב כפרי אחר בעולם.
זה לא קרה ככה סתם. היהדות הקיבוצית על גווניה השונים שמה את היצירה התרבותית-אמנותית על ראש שמחתה, לפעמים גם על ראש יגונה, ולא במקרה בפרק הסיום של הסדרה "קיבוץ", כשמודי בראון שואל מהי תרומת הקיבוצים למדינה, הוא עונה לעצמו שהתרומה הגדולה ביותר של הקיבוצים הייתה בתרבות שהם יצרו.
הייתה?... אז זהו, שבכמה מקומות התפיסה הזו עדיין רוחשת, והיצירה התרבותית-אמנותית הקיבוצית עדיין ממשיכה.
3 צפייה בגלריה
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
לפני שלוש שנים נדד פסטיבל מקסים ששמו "מתחת לפנס" - פרי יצירתו ויוזמתו של האמן המוכשר עתר גבע ובהפקתו של האקזמפלר עטר שנפלד - כל הדרך הקצרה מקיבוץ עין שמר לגבעת חביבה. הסיבה העיקרית לנדידה הייתה המחשבה כי לאחר ארבע שנים במגבלות המקום והרגולציה של עין שמר הגיע הזמן להגדיל ולהרחיב את הקסם.
לפני שנה, בשיתוף מועצה אזורית מנשה, חבצלת ומרכז האמנויות המשותף החל הפסטיבל לתת במוצהר מקום נרחב יותר לאמנים מקיבוצים שיציגו תחת פנסיו, ובכך הפך הפסטיבל גם לחגיגה של אמנות קיבוצית מחדשת, חוקרת ורעננה, אמנות שבמידה רבה מכירה את המיינסטרים אבל מעדיפה לפעול מצדדיו. ואיך זה בא לידי ביטוי? בואו נאמר שזהו כנראה הפסטיבל היחיד בארץ, וכנראה בעולם, שהכניסה אליו היא דרך שביל שנסלל במיוחד בלב מזבלה. ומכאן, מכאן תנסו לדמיין לבדכם מה מחכה לכם שם.
3 צפייה בגלריה
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
השנה היא שנתו השביעית של הפסטיבל ומשום כך ניתנה לו הכותרת: 'שמיטה בשדה תרבות'. תחת הכותרת הזו יגיעו בשבוע הבא, 16-18/10, בימים רביעי, חמישי ומעט גם בשישי, אמנים ואנשי תרבות מקיבוצים רבים לגבעת חביבה כדי להיכנס לכם לראש וללב.
בקיצור, פסטיבל מתחת לפנס 7, המקום אליו אני מועד בחול המועד.
ביום שלפני הפסטיבל ובמהלך בוקר הפסטיבל נקיים מחנה אמנותי למשפחות עם סדנאות אמנות בתחומים שונים. לפרטים שלחו הודעת ווטסאפ לטלפון: 050-8594545 עם שם ובקשה שנחזור אליכם.