בראשית החודש התבשרו חברי הנהלת התזמורת "נתניה-הקאמרית הקיבוצית" כי עיריית נתניה החליטה, בישיבה שהתקיימה שבוע קודם לכן, לקצץ שני שלישים מתקציב התמיכה שהיא מעבירה לתזמורת, והחל משנת 2016 תעביר לה חצי מיליון ש"ח בשנה, במקום 1.5 מיליון ש"ח.
עוד על התזמורת "נתניה הקאמרית הקיבוצית": הצליל החברתי של התזמורת הקיבוצית מנצח חדש ל"נתניה הקאמרית הקיבוצית" עונה חדשה לתזמורת נתניה-הקאמרית הקיבוצית
מהעירייה נמסר כי חרף הקיצוץ המתוכנן לא תיסגר התזמורת, מכיוון שקיימים גורמים נוספים, כמו משרדי הממשלה והבעלים הנוספים - התנועה הקיבוצית - אליהם תוכל לפנות הנהלת התזמורת בבקשת תמיכה נוספת. נכון להיום תומכת התנועה הקיבוצית בסכום של 700 אלף ש"ח בשנה, ואילו משרד התרבות מקצה עוד 2.5 מיליון ש"ח.
בשנת 2011, עת צורפה עיריית נתניה לתנועה הקיבוצית כבעלים של ההרכב המוזיקלי המצליח, העבירה התנועה הלוואה בת מיליון ש"ח, שמוחזרת בתשלומים מדי עונה. בתזמורת מנגנים כשלושים איש, מתוכם רק חמישה חברי קיבוץ. במשך שנים רבות ניצח עליה ירון גוטפריד, וכיום עושה זאת שלו עד-אל, שגם הוא אמור להתחלף במנצח אחר בשנה הבאה.
בהנהלת התזמורת יושבים היו"ר עדנה סולודר (גשר) ונציגי מטה התנועה הקיבוצית מיכל וינברג (מנכ"לית התנועה, מסילות) וריקי רז (מנהלת מטה התרבות, יפעת). מנהלת השיווק של התזמורת היא אפרת בן זאב, ילידת קיבוץ שער-הגולן. מנכ"לית התזמורת הילה דגן, הממלאת את התפקיד משנת 2014, ציינה כי התזמורת פועלת תחת תוכנית הבראה, שאת שנת 2014 סיימה באיזון תקציבי, וכך, לדבריה, תסוכם גם השנה הזאת.
"להחלטת העירייה יכולות להיות השלכות מהותיות", התבטאה דגן בזהירות והזכירה כי התזמורת, שמופיעה בכל רחבי הארץ, מצמח אשר לחוף הכינרת ונהריה בצפון ועד לקיבוץ דורות בדרום, מחוברת זה שנים אחדות בטבורה לעיר נתניה. אולם החזרות שלה שוכן בשכונת דורה, והיא מנגנת בין השאר לפני 23 אלף תלמידים מהעיר.
עדנה סולודר, המכהנת כאמור כיו"ר הוועד המנהל של התזמורת, מלווה אותה עוד מגלגוליה הקודמים, כשכיהנה כמזכירת "הקיבוץ המאוחד", ובהמשך כמזכירת "ברית התנועה הקיבוצית" וכחברת כנסת. השבוע נשמעה סולודר מודאגת לנוכח ההחלטה של עיריית נתניה לקצץ את תמיכתה בתזמורת, וגם התרעמה על האופן שבו נודע הדבר לשותפים הקיבוציים. "התבשרנו על ההחלטה דרך התקשורת, וזה נפל עלינו כרעם ביום בהיר", אומרת סולודר.
"צריך לזכור שכבר נחתמו חוזים לקראת העונה הבאה, וגובשה תוכנית אמנותית ותקציבית שהעברנו למשרד התרבות. אנחנו מגבשים שנה-שנתיים מראש את הפעילות הצפויה בהתאם לגובה התקציב. ביום ראשון השבוע קיימנו פגישה עם מנכ"ל העירייה, וקבענו להיפגש גם עם ראשת העירייה מרים פיירברג. נצא למאבק, נעשה הכל על מנת שהתזמורת תשרוד ותמשיך לנגן, ואנחנו נערכים למשא ומתן על התקציב. התנועה הקיבוצית נותנת כמיטב יכולתה, וזה הרבה".
האם ישנה הצדקה לתמוך בסכום כה גבוה בגוף שמרביתו לא קיבוצי? עדנה סולודר: "נכון שנותרו רק חברי קיבוץ מעטים בהרכב, אבל הרוח הקיבוצית קיימת, ועל כך יעיד כל מנצח שעובד אתנו. אנחנו מופיעים בפריפריה העירונית והקיבוצית יותר מכל תזמורת אחרת, מרבים לנגן לפני תלמידים מכל רחבי הארץ, וזה מעניק ערך מוסף לתנועה ולחבריה. גם בקהל המנויים שלנו יש לא מעט קיבוצניקים".
איזו פעילות לא תוכל התזמורת לקיים לנוכח האיום בקיצוץ? "רק בעונה האחרונה קיימנו בארץ שמונה סדרות של קונצרטים, הופענו ועודנו מופיעים גם בחו"ל, עבדנו כל הקיץ האחרון עם תיאטרון 'יידישפיל', וזה אומר 18 הצגות. השם שלנו מעולה, וחבל שהחלטה כזאת של עיריית נתניה תשים לזה סוף. אני מאמינה שבעזרת רצון טוב של כל הצדדים נתגבר על המשבר, והתזמורת תמשיך לנגן".
מהתנועה הקיבוצית נמסר: "ראשית נבהיר כי הנתונים שצוטטו מטעם עיריית נתניה - אינם נכונים. אנו בשלבי היערכות ותגובה לנוכח ההחלטה. על פניו, החלטת עיריית נתניה לא סבירה ומאיימת על קיומה של התזמורת. לפיכך נכנסנו לדיונים מרתוניים עם הגורמים הרלוונטיים בעיריית נתניה, מתוך רצון להגיע להבנות שיאפשרו את פעילותה החשובה של התזמורת".