שתי סופרות חברות קיבוצים יקבלו השנה את "פרס שרת התרבות והספורט בתחום ספרות ילדים ונוער ע"ש דבורה עומר": עדנה קרמר (78) מעין-השופט בקטגוריית "מפעל חיים בכתיבה לילדים", ויונה טפר (74) מיגור בקטגוריית "מפעל חיים בכתיבה לנוער". הן יזכו בסכום של 25 אלף ש"ח כל אחת. בין הזוכים גם אביחי נזרי, רונית רוקאס וגלילה רון פדר.
עוד על תרבות ואמנות בקיבוצים: נצר סרני: מגדל המים בקיבוץ חוזר לחיים הצלם בועז לניר מתעד מגוון של טיפוסים בקיבוץ כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה של mynet
קרמר, סופרת וחוקרת ספרות ילדים, משמשת כמרצה ב"אורנים" - שם ריכזה את המרכז לספרות ילדים ע"ש מרים רות. בשנת 1965 פרסמה את שיריה הראשונים ב"משמר לילדים", ומאז היא מקיימת סדנאות כתיבה, כותבת, מתרגמת ספרי ילדים, מעבדת מחזות לילדים ומפרסמת מאמרים מקצועיים בנושא ספרות ילדים.
בין השנים 1976-2010 היתה עורכת ספרי הילדים ב"ספריית פועלים". עד כה הוציאה 16 ספרי ילדים, בעיקר לגיל הרך: "נחשון אוהב לישון", "מה תאכל האגודל", "ליאת מספרת סיפור", "עכברון שב הביתה", ועוד. רק לאחרונה יצא לאור ספרה החדש - "פעם ניצחתי שלושה ענקים".
מנימוקי מתן הפרס של ועדת השיפוט (שכללה את סבינה מסג, עטרה אופק ויותם שווימר): "קרמר תרמה לספרות הילדים הישראלית בעקביות, בהתמדה ובאיכות שאינה מתפשרת. היא כתבה פרוזה ושירה, ערכה ספרות ילדים במשך שנים רבות ועודנה פעילה ככותבת וכעורכת. כתיבתה מאופיינת בהבנה של הילד, בין אם מדובר בטקסטים משחקיים או בשירה מורכבת ורגישה. קורפוס יצירתה מגוון ביותר ומציג קול ייחודי".
"קיבלתי את ההודעה על הזכייה בשמחה ובהתרגשות, אבל על השמחה העיבה פטירתו של בעלי משה לפני כחמישה חודשים", אומרת קרמר. "הוא פרגן לי כל השנים, חשב שעליי לקבל לפחות פרס נובל ושצריך ללמד אותי לעשות לעצמי יחסי ציבור טובים יותר. לצערי הוא לא ישתתף בשמחה, אבל מי יודע... ייתכן שהוא מלווה אותי מהשמים".
קרמר ממשיכה לכתוב ולעבוד בתחום. "כתבתי שני ספרי מחקר על ספרות ילדים עם מחברת שותפה, וספר סיפורי עם, עם חוקרת הפולקלור חיה בר יצחק", היא מעדכנת. "ממש עכשיו השלמתי ספר למבוגרים על ילדותי בקיבוץ. גם הספר הראשון שלי, 'חלום של צבעים', שנכתב בלשון רבים, הוקדש לחוויות ילדותי בקיבוץ, כך שיש כאן מעין סגירת מעגל".
יונה טפר, סופרת הילדים והנוער הוותיקה, שפרסמה עד היום 51 ספרים (ועוד היד נטויה), מקבלת אף היא את הפרס, המוענק זו השנה השנייה.
טפר, בת קיבוץ דפנה וחברת יגור, זכתה בעבר פעמיים ב"פרס זאב לספרות ילדים", וכן ב"פרס ראש הממשלה לספרות צעירה", וב"עיטור אנדרסן" לספרות ילדים ונוער.
"כתיבתה של טפר שואפת להנחיל ערכים כדוגמת אהבת הארץ, איכות הסביבה, זכויות הילד, מניעת אלימות והדרה", נכתב בנימוקי השופטים. "בין הערכים החברתיים השלובים ביצירתה ניתן דגש מיוחד לקידום הקול הנשי ולמניעת אלימות מינית, כמו גם שבירת הבניות חברתיות של 'גבריות' ו'נשיות'. לצד כתיבתה, משמשת טפר כעורכת ספרותית זה שנים רבות, ותרמה לעשייה הספרותית לגיל הנעורים".
"כל פרס והכרה במה שאת עושה - משמח מאוד ומבטא הערכה לכתיבה ולעבודה", אמרה טפר לאחר הבשורה על זכייתה. "אני עדיין עורכת ספרי ילדים, אבל פחות זמן מבעבר. לא מכבר יצא ספר שלי בשם 'המעודדת הסודית של תיקי', ועכשיו עומד לצאת ספר חדש - 'לִוְיָתָן קטן בַּכִּנֶּרֶת', שמיועד לגיל הגן, המבוסס על צילום של נכדי עומר כשהוא יושב על בול עץ באמצע אגם.
"בספר מחליט הגיבור עומר שהעץ הוא לווייתן ורוכב עליו להרפתקאות שמתרחשות רק בראשו. הצילום היה בחדר העבודה שלי במשך שנתיים, עד שהחלטתי להפוך אותו לסיפור ילדים".
לכתוב על הנכד, ולנכד, זה הפרס האמיתי. יונה טפר: "ממש כך".