"יושב בתוך האוטו על הכביש המהיר/ פותח חלונות כי כבר אין לי אוויר/ מדליק לי עוד סיגריה את הרדיו מגביר/ שומע להקה וצועק עם השיר".
עוד רוקנ'רול מקיבוצים: להקת הפאנק הקיבוצית "השפן הנכון" חוזרת "אני גאון, משוגע והמוזיקאי הפורה בארץ" כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
הסיטואציה הזאת, המוכרת ודאי לרבים מכם, היא בדיוק מה שקרה לי כששמעתי את "לישון בשקט", שיר הנושא מתוך אלבום הבכורה של להקת "המסעות" - אלבום שמחייב האזנה בווליום גבוה.
הבסיסט דניאל דה-יונג (44) ממזרע, המתופף יפתח נון (38) מכפר-בלום והגיטריסט והסולן ליאור כהן (34) ממזרע - שלושתם מוזיקאים ותיקים המופיעים במסגרות שונות, ביחד ולחוד, כבר שנים ארוכות - הקימו את הלהקה לפני שלוש שנים, במהלכן חרשו את הבמות וכתבו חומרים מקוריים, שיצאו כאמור לאחרונה באלבום הבכורה שלהם, "לישון בשקט".
הם יופיעו הערב (19.12) בפאב "האסם" בגבעת-ברנר, וב-24.12 תתקיים הופעת השקה חגיגית ב"בית היוצר" בנמל תל אביב.
ההיכרות בין חברי הלהקה היא שילוב של חברות ומשפחה. דניאל וליאור הם גיסים, ואילו יפתח וליאור נפגשו בקיבוץ דפנה, שם גרו כשהיו סטודנטים במכללת תל-חי.
"גרנו בשכנות צמודה, כשרק קיר דק מפריד בינינו", מספר ליאור. "יום אחד שמעתי מוזיקה בפול ווליום, ויפתח הגיע וביקש שאחליש קצת... התפתחה בינינו שיחה שבה התברר לי שיפתח מתופף, ולו התברר שאני גיטריסט. כמה ימים אחר־כך ירדנו למקלט בקיבוץ לנגן, והבנו שלא סתם רצה הגורל שניפגש. החיבור היה מיידי, ובמשך תקופה ארוכה ניגנו יחד במקלט וגם הופענו מדי פעם.
"בהמשך צירפנו את הבסיסט ברק רז ואת הגיטריסט נועם הורוביץ, והקמנו את להקת 'מיקסולידי'. הלהקה היתה פעילה כשמונה שנים, וביחד הוצאנו שני אלבומים. כשנגמר הפרק של מיקסולידי, ליפתח ולי בער בבטן לנסות כיוון קצת שונה ממה שעשינו בעבר, משהו קצת יותר בועט, אנרגטי, צועק, לא מתחנף ובעל אמירה. בקיצור, רוקנ'רול!
"הבאתי את החומרים, השמעתי אותם ליפתח והתחלנו לעבוד עליהם. לאחר תקופה צירפנו את דני כבסיסט, וככה קמה המסעות. בהתחלה בנינו מופע והתחלנו לחרוש את במות הארץ, כשבהופעות חובר אלינו לפעמים, בכישרון רב, הנגן זיו מן".
"ישבתי עם ליאור במרפסת והוא סיפר לי על ההרכב והשמיע לי סקיצה של שיר חדש שלו", משלים דניאל את החסר על צירופו ללהקה. "שמעתי את השיר, התחברתי לקטע ולסגנון, והצעתי לו שאצטרף ללהקה בתור בסיסט. הוא אמר לי שזה בדיוק מה שהוא בא להציע לי, ומאז אנחנו מנגנים יחד".
מלבד הנגינה, הקימו השניים גם לייבל מוזיקה עצמאי בשם "החממה", שבמסגרתו יצא האלבום והוא משמש לקידום הלהקה וההפקות הקשורות בה, כגון הקלטות, עיצובים, וידאו קליפים, שיווק, יחסי ציבור והפצת האלבום, שכמעט את כולם עושים חברי הלהקה בעצמם.
"המסעות". בקאבר לשיר "סוזן" של יוסי אלפנט
תרבותניקים במשק השלושה, כולם נשואים ובעלי משפחות, עוסקים במוזיקה מגיל צעיר מאוד ועובדים לפרנסתם גם בתחומים אחרים. דניאל, שעלה מהולנד ב-1975 וגדל במרחביה, מנגן מגיל שמונה בכלים רבים, כגון: צ'לו, סקסופון, חלילים שונים, גיטרות ומפוחיות. הוא למד בבית הספר "רימון" ובקונסרבטוריון למוזיקה בהאג שבהולנד.
"עבדתי שנים רבות כטכנאי קול, עם אמנים כמו 'הברירה הטבעית', 'הכל עובר חביבי', רפי פרסקי, דנה ברגר ועוד", הוא מספר. "כיום אני עובד כחקלאי בקיבוץ, כדי שאוכל לשמור על אובייקטיביות ביצירה המוזיקלית שלי ולבחור את ההשפעות המוזיקליות בלי להיות תלוי בשיקולים מסחריים.
"כיף גדול גם לתרום לעשייה התרבותית בקיבוץ, ובמיוחד עם ליאור גיסי היקר, שהוא גיטריסט גדול והחיבור המוזיקלי שלנו בלהקה כל־כך טוב שזה תמיד תענוג. אנחנו מופיעים יחד גם בקיבוץ מזרע וגם בערבי שירה בציבור, בהם אנחנו 'כובשים' את העמק ומקומות שונים בארץ".
יפתח, העובד לפרנסתו כראש צוות בחברת תוכנה, מתופף מגיל 16. "בעבר ניגנתי הרבה עם חברים, אבל לא בהרכבים מסודרים", הוא אומר. "גם בקיבוץ אני שותף בפעילויות תרבות רבות ומשמש כמתופף באירועים ובהפקות מקומיות - חגיגות השבעים להקמת הקיבוץ, ועוד".
ליאור, שגדל בעפולה ועבר למזרע בעקבות אשתו רעות, בת הקיבוץ, עובד כמורה לגיטרה, מלחין, כותב, מעבד ומפיק מוזיקלי. הוא בא מבית תימני-תוניסאי, "שתמיד התנגנה בו מוזיקה על כל גווניה, כמו למשל מוזיקה ים-תיכונית מסורתית, לצד שירים ישראליים ולועזיים.
"בגיל שמונה התחלתי לנגן על תופים, ושרתי בפסטיבלים שונים לילדים שהתקיימו בעפולה ובעמק. בגיל עשר התחלתי ללמוד גיטרה וכבר אז כתבתי והלחנתי את שיריי הראשונים, ובהמשך התמקצעתי על כלים שונים.
"אני מאוד פעיל בכל מה שקשור לתרבות בקיבוץ, החל מהיום