1 צפייה בגלריה
צילום: מיתר גן אל
צילום: מיתר גן אל
צילום: מיתר גן אל
ניר ונגר (53) מקיבוץ עין גדי הוא ראש המועצה החדש של המועצה האזורית תמר. ונגר נבחר לתפקיד ביום שלישי שעבר, בבחירות מיוחדות שהתקיימו בעקבות התפטרות ראש המועצה הקודם דֹב ליטבינוף, גם הוא מעין גדי. ליטבינוף הורשע בפרשת השחיתות של ישראל ביתנו בעבירה של הפרת אמונים שיש בה קלון, והמחייבת התפטרות מכל תפקיד ציבורי.
ונגר, נשוי לסיגל ואב לארבעה, גדל והתחנך בקיבוץ עין גדי. בתחום המקצועי עסק בנושאי תיירות וקהילה, היה מזכיר ומנהל קהילה של הכפר הקהילתי הר עמשא, ובשנים האחרונות כיהן בתפקידים ראש אגף התיירות וראש אגף הקהילה במועצה האזורית תמר. הוא גם סגן מפקד יחידת החילוץ עין גדי, שבה הוא מתנדב זה שנים רבות.
המועצה האזורית תמר־ים המלח משתרעת על פני שטח עצום של 1.57 מיליון דונמים, ומתגוררים בה כ־1,400 תושבים בשישה יישובים המתפרנסים בעיקר מתיירות ומחקלאות. עין גדי הוא הקיבוץ היחיד והיישוב הגדול ביותר במועצה. בנוסף עליו יש במועצה שלושה מושבים - עין תמר, נאות הכיכר ועין חצבה - ושני יישובים קהילתיים: נווה זוהר והר עמשא. בבחירות לראשות המועצה הצביעו 706 אנשים, שהם כ־70% מבעלי זכות הבחירה. ונגר זכה ב־46% מהקולות, וגבר על נועה גורדון מנאות הכיכר (39%) ועל אורי פרי־גל מנאות הכיכר (14%). ונגר הוא ראש המועצה החמישי מקרב חברי עין גדי.
אילו אתגרים הצבת לעצמך עם בחירתך לתפקיד? "המועצה האזורית תמר היא אחת המועצות המורכבות ביותר. מצד אחד, יש בה כ־1,400 תושבים בלבד; ומצד שני, היא מארחת מעל שני מיליון מבקרים בשנה במלונות ים המלח ובאתרי התיירות, כמו מצדה למשל. ליד זה יש לנו שני אזורי תעשייה משמעותיים במזרח הנגב: מפעלי ים המלח ומישור רותם.
"היעד המרכזי הוא לחזק את ההתיישבות במרחבי המועצה - בקיבוץ עין גדי, במושבים וביישובים הקהילתיים. חיזוק ההתיישבות בפריפריה אינו משימה פשוטה, עם כל המורכבות של החיים בפריפריה ועם מה שקורה בענפי החקלאות. חלק מרכזי של העשייה במועצה שלנו הוא סביב החקלאות, ולנוכח המצב הקשה צריך לתמוך בחקלאים ולקדם את ההתיישבות ואת התיירות בים המלח, שהוא אחד מפלאי תבל".
המצב של ים המלח קשה, ויש לכם גם בולענים. "נכון, וגם זו בעיה מורכבת. ים המלח נמצא בנסיגה, והבולענים גורמים לנו נזקים קשים. כיום אנחנו נושאים ברוב הנטל, ואנחנו מנסים לרתום את המדינה כדי שתיתן לנו פתרון אמיתי לבעיה. אני מקווה שנזכה למלוא הסיוע בהתמודדות עם הבעיות המורכבות האלה".
עם כל הבעיות האלה, האם יש צמיחה דמוגרפית ביישובי המועצה? "יש צמיחה דמוגרפית, אבל לא בקצב שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים יותר".
המצב שבו מעט תושבים זוכים ליהנות מתשלומי ארנונה גבוהים של מלונות ים המלח ומפעלי ים המלח, גרם בעבר לטענות מצד ראשי הערים של ערד ודימונה, שביקשו לקבל חלק מתשלומי הארנונה בטענה שתושבי עריהם הם אלו העובדים במפעלים. "הסוגיה הזאת נמצאת בוועדת הגבולות הגיאוגרפיים של משרד הפנים", מציין ונגר. "מדובר בתהליכים שנמשכים לאורך זמן. הטענות אינן חדשות, וגם איתן נצטרך להתמודד. כדי לעמוד באתגרי ההתיישבות במרחב המיוחד שלנו, אנחנו צריכים להיות מועצה איתנה מבחינה כלכלית ויציבה".
נבחרת בבחירות מיוחדות לאחר שקודמך בתפקיד, חבר קיבוצך, נאלץ להתפטר בעקבות הרשעתו בפלילים. אילו מסקנות הסקת בעקבות ההתנהלות שלו? "יש אצלנו באזור משפט בהשראת אשת לוט: בסדום לא מסתכלים לאחור. אנחנו מסתכלים על ההווה ועל העתיד; המבט מופנה קדימה. מה שהיה היה, ואני לא רוצה להיכנס לזה".
אומנם ונגר ממשיך מסורת שעל פיה נבחרו ראשי מועצה רבים מקרב חברי עין גדי, אך הוא ראש המועצה הראשון שנולד וגדל בקיבוץ ולא הגיע אליו כחייל או כאדם בוגר. כשהוא נשאל אם מדובר מבחינתו בסגירת מעגל, הוא משיב: "עין גדי מוזכרת כבר בתנ"ך, בפסוק משיר השירים: 'דודי לי בכרמי עין גדי'. זה אומר שאנחנו ממשיכים את דרכם של אבותינו, ואני ממשיך את הדרך הזאת בגאווה. זה כבוד גדול בשבילי להיות בתפקיד הזה".