לפני כתשעה חודשים התקיימה פגישה מרגשת בין יהודי קשיש ממוצא גיאורגי שהתגורר בפריז וסייע להציל יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, לבין צוות צילום מישראל שזכה להעניק לו אות הוקרה על פעילותו האנושית באותן שנים. השבוע נפטר אותו קשיש, ליאון אליגולשווילי, והוא בן 106.
1 צפייה בגלריה
שמר על ניצוץ השובבות. בן-חמו מעניקה את התעודה לליאון, צילום: דימה זוזוליה
שמר על ניצוץ השובבות. בן-חמו מעניקה את התעודה לליאון, צילום: דימה זוזוליה
שמר על ניצוץ השובבות. בן-חמו מעניקה את התעודה לליאון, צילום: דימה זוזוליה
המעמד תועד ויהיה חלק מהסרט הדוקומנטרי "הכרה ביהודים שהצילו יהודים בשואה" אותו ביימה שושי בן-חמו, במאית סרטים תיעודיים וחברת לוחמי הגטאות.
בן-חמו מספרת על המחווה האחרונה שזכתה להעניק לגיבור הנעלם, שרק רגע לפני מותו קיבל את "אות המציל היהודי". "ב-13.2.2017 טסנו לפריז לטקס הענקת אות המציל היהודי לתשעה מצילים, שהוכרו על ידי ועדת המשנה של בני ברית צרפת במסגרת צילומים לסרט שלנו", מתארת בן-חמו.
"הצוות ואני הגענו לביתו של ליאון כדי להעניק לו את התעודה באופן אישי. מדובר באדם בן 105 שמדי פעם איבד את הריכוז, ולמרות זאת הוא שמר על ניצוץ השובבות שאפיין אותו במשך כל הזמן. ליאון ואשתו מרים, בת 97, דיברו איתנו בעברית. היא כבר הייתה עיוורת כמעט לחלוטין, אך עמדה על כך שתגיש לנו כיבוד כפי שהיא רגילה לעשות תמיד.
"בעבר היה ביתם פתוח למנהיגים ישראלים שעברו בפריז לפני קום המדינה, וגם שנים רבות לאחר מכן. באלבום התמונות שלהם יש צילומים עם מנהיגים שביקרו בביתם. הם תרמו למדינת ישראל וגם לארגונים קהילתיים".
על מה ולמה קיבל ליאון את האות?
"ליאון קיבל את האות על מעורבותו בהצלת חברי הקהילה היהודית בגיאורגיה. הוא ודודו יוסף אליגולשווילי ז"ל (שהיה חבר ממשלת גיאורגיה העצמאית עד שנמלט לצרפת כשנכבשה על ידי ברית המועצות ב-1921) הצילו יהודים ממוצא גאורגי שהתגוררו בצרפת בזמן מלחמת העולם השנייה, בסיוע ממשלת גיאורגיה הגולה.
"לפי בקשת השניים פנו המנהיגים הגיאורגים לגרמנים להוציא את היהודים מגיאורגיה ממסגרת החקיקה האנטי-יהודית. הגיאורגים הורשו לפתוח משרד ולהנפיק תעודות זהות שהופצו ל-245 משפחות (כ-1,000 איש), שרק 80 היו ממוצא גאורגי ולאחרים הודבק שם בדוי בעל צליל גאורגי. מרים אשתו סיפרה לנו בהתרגשות כיצד הציל אותה ואת בתם התינוקת ממש ברגע האחרון מידי הנאצים. שניהם הביעו שמחה על קבלת התעודה".
ספרי מעט על הסרט שלך, שגם ההיסטוריון וחוקר השואה פרופ' גדעון גרייף היה שותף בהפקתו.
"מדובר בסרט דוקומנטרי שנועד להנציח את פעילותם ואת גבורתם של יהודים שחיו בתקופת השואה והצילו יהודים אחרים - אחד הפרקים היותר עלומים בתולדות השואה. חלקם עדיין חיים בישראל ובעולם, כולם מעל גיל 90 והמבוגר היה בן 106. פגשנו אנשים צנועים שחירפו נפשם למען הצלת אחיהם היהודים. רבים מהם היו אז בני נוער וצעירים, מקצתם שילמו בחייהם.
"בזכות פעולתם נותרו בחיים מאות אלפי יהודים שהקימו משפחות ותרמו לתקומת המדינה ולשגשוגה. את הפקת הסרט יזמו שני פעילים חברתיים המקדישים זמן רב להנצחת השואה, ד"ר אברהם חולי ומשה גרומב, העומדים בראש עמותת 'זינוק לדרך חדשה' שמגייסת את התרומות לסרט שיהיה באורך מלא.
"הגיוס נעשה בין היתר באמצעות אתר מימון ההמונים מימונה ופנייה לארגונים ובודדים בענף ההיי טק, בבקשה לסייע בגיוס 300 אלף השקלים הדרושים ליצירה. המשלחת שלנו, שכללה אותי ואת פרופ' גרייף, תצא בעוד כמה שבועות למספר ימי צילום בפולין (אושוויץ, קרקוב וורשה) וביוון (סלוניקי). זאת, לאחר סדרה ארוכה של צילומים בארץ ומספר ימי צילום בפריז, בטקס הענקת תעודות ההוקרה של אות המציל היהודי".
"לצערנו, 72 שנה מתום מלחמת העולם השנייה עדיין לא עלה לסדר היום נושא הצלתם של יהודים בידי יהודים, ולמעשה הם לא זכו להכרה ראויה מצד מדינת ישראל", מסכמת בן-חמו, "אנו רוצים להעלות את סיפור גבורתם של יהודים שהצילו יהודים על סדר היום הציבורי בארץ ובעולם באמצעות הפקת הסרט, שיציג את נושא הגבורה היהודית ואת הגיבורים היהודים שחירפו את נפשם".