בשבוע שעבר פשטו שבעים פרות חולבות על מדשאות קיבוץ משמר העמק. חברי הקיבוץ שהשכימו לעמל יומם הופתעו לגלות את הפרות שנמלטו מהרפת הרובוטית בטרם יועברו, בעוד חודשים מספר, לרפת שתהיה משותפת למשמר-העמק ולקיבוץ גזית. כשהתקרבו יותר לפרות הבינו החברים כי הן עשויות מעץ צבוע - מחווה אמנותית מרגשת לכבוד 94 שנות הקיבוץ, שיצרו הנגר אבי פז והאמניות אירה חייט ורנה חזן.
עוד חדשות מהקיבוצים: פלמחים: המתנדבות מהקיבוץ מאכילות כל יולדת נמשכות הביקורות בעקבות קריסת רשת "מגה" אבי בניהו: "שמח שהתיק נגדי נסגר"
בערב שבת התקיימה מסיבה מושקעת, שגם היא הוקדשה לסיפורים נוסטלגיים, למערכונים ולשירים על אודות הרפת שקמה בשנות השלושים של המאה הקודמת. חבר הקיבוץ אבי פז, שתכנן ויצר את הפרות, מעיד כי מרבית החברים, ובוודאי המתנדבות, חלבו ברפת ועבדו בה במסגרת התורנויות או סידור העבודה.
"סבא שלי, אברהם גולדשלגר, שהיה מוכתר הקיבוץ, היה זה שהביא אי אז בשנות השלושים חמש פרות מסוריה למשמר-העמק. הוא נסע אִתן ברכבת העמק עד לכפר-יהושע, ומשם הוביל אותן רגלית דרך השדות. עכשיו מסתיים הסיפור כשהרפת, על 250 ראשי הבקר, תעבור כולה לגזית. לפחות נפרדנו מהרפת בצורה יפה ומקורית".
אבי בר-שלום (נחשולים), רכז הרפת של משמר-העמק זה שלוש שנים וחצי, מתקשה להשתתף בחגיגות. "כאיש רפת מקצועי, העוסק בפיתוח הענף, אני עצוב על מעבר הרפת לגזית. אני עצמי לא אמשיך עם הפרות במקום החדש, אבל אמשיך לעבוד בתחום.
בשנת 2005 הוכנסה לכאן מערכת רובוטית של חליבה, וגם היא לא תעבור לגזית. עבורי לא מדובר בחגיגה אלא בשבר אמיתי, אבל למרות הכול אהבתי את המחווה האמנותית שנעשתה כאן לכבוד הרפת, וצילמתי אותה באהבה".