לפני מספר שבועות נפגשה עו"ד שלומית שיחור-רייכמן מהיישוב תמרת עם שני סגני ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל המכהנים דלייה אייל (אלון הגליל) ואבי סמוביץ' (יפעת). הרקע לפגישה היה הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בסוף אוקטובר. בתום השיחה הפוליטית המשולשת נולדה ברית פוליטית חדשה בעמק - אייל וסמוביץ' הכריזו על תמיכתם בשיחור בהתמודדותה על ראשות המועצה.
5 צפייה בגלריה
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
(צילום: נחום סגל)
השניים לא היו צריכם להשקיע מאמץ מיוחד כדי לשכנע את שיחור להיכנס לפוליטיקה המקומית. הרצון להוביל, להנהיג ולשרת את הציבור בוער בה כבר הרבה שנים ומבחינתה בעת הזו כל הכוכבים הסתדרו כדי להסתער על היעד הבא - ראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל.
"אנחנו עובדים מצוין בצוות. דליה ואבי עובדים הרבה שנים במועצה והם מכירים אותה לפני ולפנים. החיבור נראה לי מצוין כי אני אדם של שינויים. אני מביאה איתי לכל מקום רוח חדשה; אני עושה ומשנה", מצהירה שיחור-רייכמן, "אני בטוחה שהכניסה שלי למועצה תהיה יותר חלקה עם דליה ואבי כי הם כבר שם ומכירים. אני סומכת עליהם מאוד. בתפקידיי השונים - מנהלת יישוב, חברת מליאה ורשמת האגודות - צברתי ניסיון ביצירת חיבורים נכונים גם בתוך משרדי הממשלה. אני מכירה 53 מועצות אזוריות אחרות ואת המועצה שלנו בפרט ואני יודעת שאני יכולה לחזק אותה".

חוזרת הביתה

הביוגרפיה של שיחור-רייכמן בת ה-49, נשואה להרן ואמא לשיר ונועם, מתחילה בחיפה. שם נולדה להורים דור שני לשואה. כשהייתה בגיל 12 אביה נפטר ואמה התחתנה בשנית עם ראש עיריית רמת-גן לשעבר אורי עמית. את לימודי התיכון שלה השלימה בתיכון בליך ברמת גן וכבר אז החיידק הפוליטי נכנס בה. "ראיתי איך מנהלים עיר של 140,000 תושבים מתוך הסלון של הבית", היא מספרת.
בסיום התיכון פנתה לעתודה למשפטים והשלימה תואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת תל-אביב. לאחר מכן השתלבה בפרקליטות הצבאית, שם עשתה מגוון תפקידים במהלך 13 שנים. בתפקידה האחרון בדרגת סא"ל, בין השנים 2003-2006, היא הייתה פרקליטת אוגדת יהודה ושומרון.
בשנת 2008, כשסיימה את שירותה הצבאי ועם לידת בתה הבכורה, עברה שיחור-רייכמן עם משפחתה לתמרת כדי להתגורר בסמוך להוריו של בן זוגה ומיד החלה בפעילות מוניציפאלית - חברת מליאת המועצה מטעם תמרת, יו"ר הוועד של תמרת ומנהלת היישובים הקהילתיים נופית ושמשית.
לפני כשנתיים מונתה שיחור-רייכמן לתפקיד נחשק מאוד - רשמת האגודות השיתופיות והייתה לאישה הראשונה אי-פעם בתפקיד. במסגרת תפקידה הייתה אחראית על האגודות ב-54 המועצות האזוריות בישראל.
לפני כשבוע היא התפטרה מעבודתה ויצאה למסע שבסופו היא מקווה להיבחר ולעמוד בראש המועצה האזורית עמק יזרעאל. "זה בוער בי כבר מגיל 12 וזה התחדד והתבשל אצלי בשנתיים האחרונות כרשמת עם ההבנה של החשיבות בהשפעה על חיי תושבים", היא מסבירה ,"אני יכולה לקחת את העמק למקומות טובים יותר. הייתי מאוד שמחה אם הבחירות היו בעוד שנה-שנתיים ולא עכשיו; תפקיד רשמת האגודות השיתופיות בעיניי הוא תפקיד חלום, אבל עכשיו אני חוזרת הביתה כדי להביא את כל היכולות והקשרים שלי לטובת העמק".

5 צפייה בגלריה
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן עם דליה אייל ואבי סמוביץ'
(צילום: נחום סגל)

כיום הייצוג הנשי בפוליטיקה המקומית לוקה בחסר. מתוך 54 מועצות אזוריות בארץ ישנן רק שלוש נשים שעומדות בראש מועצה, אך עצם היותה אישה לא מהווה מבחינתה 'אישיו'. "אני רגילה להיות האישה היחידה בחדר כפרקליטת איו"ש, כרשמת וגם כיו"ר ועד. אני יכולה להגיד שכשיש בחדר שתיים ושלוש נשים השיח משתנה לעומת שיח כשיש אישה אחת בחדר. בחיים לא נבחרתי לתפקיד בגלל שאני אישה. אני רוצה שיבחרו בי כיוון שאני הכי טובה ואני יודעת שאני הכי טובה והכי מתאימה להיות ראש המועצה הבא של עמק יזרעאל".

התיישבות וציונות

כבר כמה שבועות ששיחור-רייכמן חורשת את היישובים בעמק יזרעאל. פוגשת תושבים, שומעת ומשמיעה, לומדת את הצרכים וגם מקבלת, לדבריה, תגובות של תמיכה ועידוד. "אני מקבלת וייב חיובי מהתושבים. אני עכשיו עושה עבודת שטח ועובדת קשה מאוד. הצבתי לעצמי יעד - להיות פעם בשבועיים בכל יישוב במועצה ויש 39 כאלה. אני לא לבד, יש צוות מדהים של אנשים ונשים שעובדים איתי וזה כיף גדול".
עוד בטרם שיחור-רייכמן הכריזה על ריצה לראשות הייתה בעמק כבר מועמדת עם סיכויים טובים להיבחר - לימור רגב. אך האחרונה הודיעה לאחרונה במפתיע כי היא פורשת. "לימור היא אישה פורצת דרך", היא מפרגנת לה, "אף אחד לא ייקח לה את 46 האחוזים שהיא קיבלה בבחירות הקודמות. היא חשובה מאוד בעמק ומובילה עכשיו את ההפגנות בצומת נהלל נגד הרפורמה המשפטית. אני בטוחה שהיא תעשה עוד הרבה דברים טובים גם בעמק וגם ברמה הלאומית".
יש קשיים שנתקלת בהם מאז שהכרזת על ההתמודדות?
"על האוטובוסים הצהובים של המועצה מופיעים קטעים מספרי ילדים. באחד מהשלטים כתוב המשפט מהספר בילבי: 'מעולם לא ניסיתי לעשות זאת בעבר, אז אני חושבת שללא ספק אצליח'. גם אני כזו".
מה מייחד אותך מבין שני המועמדים האחרים שי יזרעאלי ועפרי רביב?
"יש לי הרבה ניסיון - ברמה הקהילתית, המוניציפאלית והלאומית. ההסתכלות שלי היא של 360 מעלות. אני רצינית, יסודית והמנהיגות שלי משתפת. אלו גם הערכים שאני מובילה. אני רואה את כולם ומקשיבה הרבה. אני אף פעם לא חושבת שאני האדם הכי חכם בחדר. ואני אחת שלפעמים מוצאת פתרונות גם מחוץ לקופסה".

5 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
(צילום: שרון צור)

במידה ותיבחרי מהם שלושת הנושאים הכי חשובים וקריטיים לך לטפל במועצה?
"אני רוצה שתהיה פה מועצה עם חברה חזקה וכלכלה חזקה. זה בא לידי ביטוי בחינוך, תשתיות, עסקים, דיור בר השגה, חברה רב-דורית ורשימה ארוכה של נושאים נוספים. המרחב הכפרי הוא מבחינתי התיישבות וציונות ושמירה על השטחים הפתוחים והחברה הרב-דורית שלנו היא קריטית לזה. לא סתם הקימו את המרחב הכפרי כאגודות שיתופיות ואני באה לשמור עליו ולקדם אותו. הסיפור המרכזי הוא לייצר פה חברה יציבה ומאוחדת של כולם: מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים, יישובים ערביים וגם הבסיס ברמת־דוד".

מנהיגות משתפת

השבוע החלה שיחור-רייכמן בתהליך שיתוף ציבור בפלטפורמה אינטרנטית במטרה לזקק את הצרכים של תושבי המועצה במגוון תחומים.
"יש לנו הרבה צוותים שעובדים עכשיו על זה. חשוב לנו להקשיב ולראות אם אנחנו מזהים עד הסוף את הצרכים של כל היישובים. שיתוף הציבור הוא שיתוף אמיתי וכך אני מתכננת לנהל את המועצה", היא מחדדת את תפיסת הניהול שלה, "אני מביאה מנהיגות משתפת. החוזק היום בניהול ברמה הלאומית והבינלאומית, הכלכלי והציבורי, הוא ביכולת להתחבר וליצור רשת של קשרים. זה חלק מהקמפיין ויהיה גם חלק מניהול המועצה: כמה שיותר להיות בשטח, לקרב את המועצה לתוך היישובים ולבדוק את עצמנו כל הזמן כדי למצוא את הפתרונות כדי להביא שירותים יותר טובים שיובילו לחברה חזקה וכלכלה חזקה. בעיניי התפקיד של המועצה האזורית הוא להיות במשרדי הממשלה בירושלים ולמצוא שם את התקציבים הנכונים כדי לקדם את היישובים".
איך המועצה לדעתך מתנהלת היום?
"המועצה האזורית עמק יזרעאל היא אחת המועצות החזקות והטובות בכל התחומים, מחינוך וקהילה ועד רווחה וזקנה שמטופלים בצורה מיטבית. המועצה לא מושחתת והיא עושה הרבה טוב. אני חושבת שאפשר עוד וזה מה שאני באה לעשות".
איך היחסים שלך עם ראש המועצה אייל בצר?
"יש בינינו יחסים טובים. אני מאוד אוהבת את אייל ומעריכה אותו. עבדתי אתו כיו"ר תמרת, כמנהלת שמשית וכרשמת. הוא איחל לי בהצלחה בהתמודדות. אני בטוחה שכשאהיה ראש מועצה הוא יהיה יו"ר אשכול גליל עמקים מצוין ונשתף הרבה פעולה".
מה עמדתך לגבי הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל?
"נגד. כשהקימו את מטה המאבק הייתי חלק ממנו ואני מכירה מאוד טוב את התוכניות והחלטת הממשלה. ברור לי לגמרי ששדה תעופה צריך לקום בדרום לטובת כל תושבי מדינת ישראל".

שפה אחידה

אחד הנושאים שהכי חשובים לתושבי עמק יזרעאל הוא החינוך ושיחור-רייכמן מגיעה לקמפיין כשהיא כבר יודעת איך צריכה להיראות התמונה החינוכית בעמק תחת הנהגתה: "אם אבחר יהיה תיכון רביעי בעמק וכבר עכשיו חייבים לעשות מיפוי של בתי הספר בעמק כי זה דבר שלוקח זמן", היא אומרת בנחרצות.

5 צפייה בגלריה
לימור רגב. במי תתמוך?
לימור רגב. במי תתמוך?
לימור רגב
(צילום: שרון צור)

איך את מגדירה את מערכת החינוך במועצה?
"אפשר לעשות את מערכת החינוך טובה יותר. מה שחסר לי בה - וזה משהו שאנחנו מפתחים כבר עכשיו יחד עם צוות חינוך שהקמנו שמורכב מאנשי ונשות חינוך – הוא יצירת שפה חינוכית משותפת לכל העמק, בכדי שכל ילדי העמק ידברו באותה שפה מגיל לידה ועד י"ב".
זה משהו שאין היום בעמק? יש את רוח העמק שמשותפת לכל העמק?
"העמק הוא חלום ומקום של אנשים שמלאים בערכים של התיישבות, ציונות, נתינה והקרבה וכשאומרים עמק זה הבית, אבל לגבי מערכת החינוך חסר לי החיבור בין מערכת החינוך הפורמאלית לחברתית ולספורט ברצף מלידה ועד תיכון. זה מה שאני הולכת לשנות. צריך לפתח ולעבוד בתוכנית חומש לחינוך".
כביש 73 נמצא היום במצוקה תחבורתית קשה. לדעתך נכון לסלול כביש חדש לצד מסילת הרכבת שיחבר בין עפולה לצומת התשבי?
"אחת הבעיות המרכזיות בעמק היא הצפיפות בתחבורה, זה אירוע שאנחנו מתמודדים אתו יום־יום. הצפיפות בכביש 65 לא פחותה מכביש 73 ואחד הדברים שאעשה, וזה יקרה מהר מאוד, הוא להביא את המשרד הממשלתי הרלוונטי כדי לראות איך אנחנו פותרים את זה ומורידים את הצפיפות של התחבורה בעמק. במקביל צריך לדאוג לתחנות שיהיו במסלול של הרכבת הקלה שתקום ותעבור גם בעמק".
צריך לקום אולם תרבות גם במזרח העמק?
"בהחלט כן. צריך לעבוד גם על הנגשה של שירותי תרבות לכל האשכולות בעמק".

בלי השמצות

שיחור-רייכמן מחוברת בדמה לספורט. בעברה התעמלה בהפועל חיפה בהתעמלות אמנותית והיום היא רצה באופן קבוע וגולשת בסאפ. אם תיבחר לראשות המועצה היא מתכננת לפעול לקידום הספורט בעמק: "אני חושבת שספורט זה דרך חיים. הספורט הוא כלי חינוכי לשילוב נשים ולא רק בכדורסל. צריך ללמד בנות בבתי־הספר ענפי ספורט אחרים מתוך המגוון שיש היום בעמק".
את חושבת שצריך להחזיר את הכדורסל בעמק לליגת העל?
"הכדורסל בעמק הוא חשוב ומשמעותי. אני בעד שהכדורסל יהיה חזק ובוודאי שצריך להרים אותו למעלה. לצד זה אני גם בעד לפתח ענפי ספורט תחרותיים נוספים בעמק כמו שחייה, אופניים, כדורגל, טניס ואפילו התעמלות אמנותית".
איך את מצפה שמערכת הבחירות הזו תתנהל?
"מערכת הבחירות שאנחנו ננהל תהיה נקייה. הדרך שלי היא לא דרך השמצות. אם ישמיצו אותי אני אדע שמפחדים. לא הגעתי לתפקידים שלי כי פחדתי ממה שיגידו. אני יודעת מי אני, מה היכולות וההישגים שלי ואני עושה את זה הכי טוב".
מאיפה הביטחון שאת תהיי ראש המועצה הבא?
"לא באתי לחפש ג'וב, באתי לעשות לטובת העמק. יש לי את כל הניסיון הקהילתי והמוניציפאלי הכי גדול שיש ואת כל היכולות. אני מכירה טוב את התקציב של המועצה האזורית ולכן אני משוכנעת שאעשה את זה טוב. אני הכי מתאימה להנהיג את העמק עכשיו".

5 צפייה בגלריה
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
שיחור-רייכמן. "חקלאות היא ציונות, התיישבות וביטחון תזונתי"
(צילום: נחום סגל)

את מצפה שבגלל שאת אישה יותר אנשים יצביעו עבורך?
"נושא המגדר הוא נושא מהותי. יותר נשים צריכות להתמודד לתפקידים ציבוריים, אבל אני מצפה שיצביעו לי כי אני טובה ולא כי אני אישה. לשום תפקיד שהגעתי אליו לא הגעתי כי אני אישה. אני לא מחביאה את העובדה שאני אישה, אבל אני גם לא מנפנפת בה".
העמק מבוקש היום לדיור בפרט בקרב תושבי המרכז שמחפשים איכות חיים. את בעד הרחבת יישובים קיימים או הקמת יישוב חדש?
"גם וגם. העמק צריך להיות מגנט לתל-אביב ולכן הוא צריך להיות חזק חברתית וכלכלית. צריך לייצר פה פתרונות של דיור בר־השגה ואני חושבת שאפשר לשכנע את רמ"י לעשות את זה. הייתי בספטמבר בציריך במשך ארבעה ימים כדי ללמוד איך בונים דיור בר־השגה למשפחות צעירות ולמבוגרים. ברור לי לגמרי שהרשות המקומית היא שחקן מרכזי בתוך זה. זה אפשרי להשיג פתרונות מימון, אין לי שום כוונה שיהיו מגדלים בעמק יזרעאל אבל צריך לייצר פה מודלים של שכירות ארוכות טווח ביוזמות שיתופיות. כבר דיברתי על זה בעבר עם ראש רמ"י ויש כמה חברות בישראל שעוסקים בנושא הזה. זה חלק ממה שאני באה לעשות פה כי אני מאמינה בעמק".

תמיכה בחקלאות

המועצה היא גם אזור חקלאי גדול ועדיין משגשג. האם יש לה תוכנית איך לסייע לחקלאים? בהחלט.
"חקלאות היא ציונות, התיישבות וביטחון תזונתי. אחד הדברים במצע שלנו הוא חינוך לחקלאות – שהילדים ילמדו לעשות חקלאות כי זה בדנ"א של העמק", אומרת שיחור-רייכמן, "צריך לעשות גם חקלאות מתקדמת אבל בוודאי שהחקלאות היא בדמנו ונפשנו, גם בשביל הערכים של העמק וגם כדי ליצור כלכלה חזקה בעמק. קיבוצים יודעים היום לעשות מצוין חקלאות קואופרטיבית ואני חושבת שזה יהיה השלב הבא של המושבים – התארגנות של תושבים מעבר לאגודה השיתופית החקלאית עצמה. יש הרבה חסמים שצריך להתגבר עליהם וצריך עזרה של המדינה. אני רואה את המועצה כגורם מוביל שמאפשר לחקלאות לצמוח פה".
את תושבת יישוב קהילתי שלא נולדה וגדלה בעמק. המושבניקים והקיבוצניקים יזרמו עם זה?
"אני אהיה ראש המועצה של כולם, אני פועלת בשיתוף פעולה עם האגודות השיתופיות החקלאיות ויודעת את הפרטים הקטנים של כל קיבוץ, מושב ויישוב. כשנבחרתי לתפקיד הרשמת היו צעקות בירושלים של כל ראשי התנועות איך העזו לקחת מישהי מיישוב קהילתי להיות רשמת האגודות השיתופיות ולא מישהי שבאה מהמושבים או מהקיבוצים. זה עבר להם אחרי חודש כשהם ראו מי אני ושאני מובילה איתם בשורה אחת ולפעמים לפניהם את כל המאבקים הכי חשובים שהיו להם בשנים האחרונות כולל המאבק בחוק ההסדרים. אני נלחמתי איתם בשוחות".