המועצה האזורית עמק יזרעאל צמחה דמוגרפית בחמש השנים האחרונות, בין השנים 2018 ל-2023, ב-1.1 אחוז בממוצע לשנה בלבד. למעשה נוספו למועצה בשנים האלה כ-2,618 תושבים וכיום חיים במועצה האזורית קרוב ל-44 אלף תושבים.
2 צפייה בגלריה
ההרחבה בבית לחם הגלילית
ההרחבה בבית לחם הגלילית
ההרחבה בבית לחם הגלילית
(צילום: אורי אברבנל)
נתון זה רחוק מהתחזית של המועצה, שציפתה לשמור על קצב גידול דמוגרפי של יותר מ-2 אחוז בשנה. הסיבה העיקרית לנתון הנמוך בחמש השנים האחרונות הוא הירידה בהיקף הבנייה החדשה ביישובים בשנים האחרונות, כך לפחות טוענת המועצה.
רק לשם השוואה. בשנת 2008 חיו במועצה 31,315 תושבים. בשנת 2013 כבר חיו במועצה 37,069 תושבים. בין השנים 2008 ל-2013 צמח מספר התושבים ב-2.8 אחוז בממוצע בשנה. בין השנים 2013 ל-2018 קצב גידול האוכלוסייה עמד על 2.2 אחוז. בשנת 2018 מספר התושבים עמד על 41,334 תושבים.
בשורה התחתונה קצב הגידול של המועצה ירד בחמש השנים האחרונות ב-50% ואף מעבר לכך. אמנם עדיין יש גידול אבל הוא נמוך בהרבה מקצב הגידול בעשור הקודם.
ראש המועצה האזורית אייל בצר, שבאוקטובר יפרוש מהחיים הפוליטיים, הסביר: "לצערי בשנים האחרונות העלייה במספר התושבים היא יותר מתונה למרות שיש ביקושים אדירים לבוא ולגור ביישובי המועצה. הסיבה לכך היא שמינהל התכנון לא מאפשר לנו להגדיל עוד את היישובים. אנחנו לא נוותר וכל הזמן אנחנו פועלים בנושא".

2 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
(צילום: שרון צור)
עוד הסביר בצר כי המועצה גיבשה בשנים האחרונות תוכנית אסטרטגית להגדלת היישובים. על פי התכנית המועצה תשאף שכל היישובים הכפריים, מושבים וקיבוצים, יגיעו בהדרגה עד לכמות של 500 בתי אב ואילו היישובים הקהילתיים יגדלו עד 1,000 בתי אב.
"מטרת התוכנית היא לייצר בכל היישובים במועצה קהילה רב דורית", הסביר בצר, "אנחנו רוצים שההורים יישארו לגור ביישובים, שהבנים והבנות שלהם יחזרו לגור ליד ההורים ואחר כך שגם הילדים, כלומר הנכדים, יבנו את ביתם ביישוב בו גדלו. אנחנו לא רוצים מצד אחד שהמבוגרים יינטשו את המועצה ומהצד השני שהבנים והבנות לא יחזרו לגור ביישוב גדלו".

קראו גם:

כחלק מהשאיפה להתמודד עם מצוקת הקרקע הוחלט לצופף בנייה. "בהרחבות החדשות בתמרת ובבית לחם הגלילית החלטנו שבכל דונם ייבנו 4 יחידות דיור. ככה זה אולי יסייע לנו לייצר את הרב דוריות של אבא, בן ונכד. כל יישוב צריך לגדול בהדרגה עד שיגיע ליעד בתי האב שהצבנו. כמובן שבמקומות מסוימים נצטרך לבנות גם דירות קטנות לצעירים ולמבוגרים".