תוכנית מנחת מגידו הגיעה לשלב ההפקדה ותפורסם לציבור הרחב לאחר מספר שנים של תכנון. זאת, על-פי החלטת הוועדה המחוזית, לאחר דיונים רבים שכללו היבטים למזעור ההשפעה והמגבלות על אזור עמק יזרעאל.
2 צפייה בגלריה
מנחת מגידו
מנחת מגידו
מנחת מגידו
(צילום: שרון צור)
מנחת מגידו הוקם לפני קום המדינה, בשנת 1941 על-ידי הבריטים ומאז, מתקיימת בו פעילות תעופתית ענפה, אך באופן שאינו מוסדר באופן סטטוטורי. לפני מספר שנים משרד הביטחון הסכים להעביר חלק משטח המנחת לרשות מקרקעי ישראל, לטובת קידומה של תוכנית אזרחית ורשמית להסדרת התעופה במנחת.
המועצה האזורית עמק יזרעאל יזמה את התכנית להסדרת הפעילות הקיימת במנחת מגידו, בשיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל ובתיאום עם היישובים הסמוכים והחקלאים באזור. זאת, במטרה להסדיר את הפעילות מבלי לייצר מגבלות על החקלאות באזור ותוך התחשבות בשכנים ומניעת מטרדים בסביבתם.
התכנית כוללת הסדרה של חלק ממסלול הטיסה הקיים - מקטע באורך 1,200 מטרים. מסלול זה מתאים לכלי הטייס הפעילים כיום במנחת, שהם כלי טייס קלים ודאונים. אורך המסלול האזרחי אינו מאפשר תנועה של מטוסי נוסעים בינוניים או גדולים וזאת על מנת שלא להגדיל את העומס על המנחת ולייצר הגבלות חקלאיות או רעש ביישובים הסמוכים.
המנחת נועד לשמש את כל תושבי אזור הצפון וכיום משמש ללימוד טיס, פעילויות נופש לחובבי טיס ודאייה, טיסות ריסוס חקלאי וטייסת כיבוי אש.
במסגרת הוראות התוכנית, נקבעו מגבלות והנחיות לעמידה בתנאי איכות הסביבה מקובלים, יחד עם הגבלות ברורות על השימושים שיותרו במנחת ודרכי הניטור על מגבלות אלו למשל: הגבלת שעות הפעילות במנחת.
2 צפייה בגלריה
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
גיבוש הגבלות הבנייה במנחת מגידו הותאם ספציפית לתנאים בעמק יזרעאל ולשימושים החקלאיים, המהווים ערך מרכזי וחשוב במרחב. רשות התעופה האזרחית, השותפה בהכנת התוכנית, גילתה גמישות רבה ושיפרה את התוכנית לטובת היישובים, החקלאים והסביבה הקרובה. לפיכך, התוכנית מותאמת ספציפית למנחת זה לסביבתו ולתושבי העמק.
"מדובר בתוכנית מורכבת וייחודית. אין עוד תקדים כזה בישראל, שתוכנית בסדר גודל כזה מקודמת בהובלת מועצה אזורית", אמר סגן ראש המועצה ויו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'יזרעאלים' שי יזרעאלי, "בכל התוכניות האחרות, ההובלה היא בידי המדינה. לנו, בעמק, היה חשוב להקפיד שלא מתכננים לנו 'מעל הראש', וכי התוכנית נעשית על-פי הצרכים של העמק ולא כתכתיב מלמעלה".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר הוסיף: "מנהל מרחב צפון ברמ"י תמיר ברקין סייע לקידום התוכנית, שתביא ברכה לעמק. עכשיו בעמק יזרעאל יהיו שני שדות תעופה; האחד, במנחת מגידו - אזרחי, קטן ומצומצם והשני, ברמת דוד - צבאי, להגנה על המדינה. שדה תעופה בינלאומי ימצא את מקומו, במהרה בימינו, בחיפה ובדרום הארץ".