הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה הכריזה על שמורת טבע ימית חדשה בין אשדוד לאשקלון. בשמורה, שתיקרא "ים אבטח", יחול איסור לבצע פעולות שעלולות לפגוע ביצורים הימיים ובערכי הטבע כמו דיג, עבודות תשתית, קידוחי נפט, שיט ספינות או גלישה.
1 צפייה בגלריה
שמורת "ים אבטח". דגים מעופפים ושוניות נדירות
שמורת "ים אבטח". דגים מעופפים ושוניות נדירות
שמורת "ים אבטח". דגים מעופפים ושוניות נדירות
(צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים )
אנשי רשות הטבע והגנים החלו לפני שנים בתהליך להכרזה על האזור הימי כשמורת טבע לאחר שנמצאו בו קרקעות חוליות ושוניות סלעיות נדירות. השמורה הימית היא המשכה של שמורת החולות פארק ניצנים.
השמורה תשתרע על פני 67 אלף דונם ובצידה, על שטח של כ־53 אלף דונם, יוכרז אזור דיג. גבול השמורה יתחיל כ־300 מטרים מקו החוף ויסתיים כשבעה ק"מ אל תוך המים. הקטע שבין קו החוף ועד 300 מטרים ממנו מוכרז כבר כשמורת טבע ימית.
קראו גם:
"בשמורה הימית החולות מכוסים ב'עמודת מים' בה שוחים מאה סוגי דגים, צבי ים ואף להקת דולפינים", הסבירה ד"ר רות יהל, האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים. "ניתן לצפות באזור זה גם בעופות ים ייחודיים. בכל רצועת עומק ישנם בעלי חיים שונים ולכן יש חשיבות להגנה על טווח עומקים נרחב".
מחוץ לים, בלב שטחי החול הרך שבשמורה, ישנה גבעה סלעית המתנשאת לגובה של ארבעה מטרים. זהו הקצה העליון של רכס הכורכר התת ימי המורכב מתצורות סלע מגוונות כמו כוכים, מחילות, מערות וסדקים. לדברי ד"ר יהל כל תצורת סלע מהווה בית גידול לייצורים ימיים בעלי מאפיינים וצרכים שונים.
מתכנן הוועדה המחוזית תומר גוטהלף ציין כי "אישור השמורה הינו חלק ממאמץ כולל לפעול לשימורם של בתי גידול ערכיים ביבשה ובים".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ