השיחה איתם עושה חשק לרוץ. לקום, לעזוב את השולחן והקפה והטייפ המקליט, ללכת שלושה צעדים מהספה בסלון אל דלת הבית שלהם בקיבוץ מלכיה, לפתוח אותה ולהתחיל לדהור. ככה פשוט. לצאת אל המרחב ופשוט לדהור.
1 צפייה בגלריה
זוהר ותום גילת. "מאוד חשוב להגיד שאנחנו אוהבים את הפרות אהבה אמיתית"
זוהר ותום גילת. "מאוד חשוב להגיד שאנחנו אוהבים את הפרות אהבה אמיתית"
זוהר ותום גילת. "מאוד חשוב להגיד שאנחנו אוהבים את הפרות אהבה אמיתית"
(צילום: אביהו שפירא)
קראו גם:
אפשר ברגל, אבל עדיף כמו שתום וזוהר גילת עושים את זה כל יום, כל היום, ופשוט לעלות על סוס ולרכוב יחד אל עבר האופק. הם היו צוחקים אם הייתי מספר להם על הצורך הזה שנולד כי למרות שהיום ט"ו באב ומתבקשת כתבה על בני זוג שרוכבים יחד אל האופק, נותנים ידיים ושקט רומנטי נופל על כולם אז הרכיבות של תום וזוהר אחרות לגמרי. הם אחראים יחד על העדר של קיבוץ מלכיה. עד שהם מגיעים אל האופק הבגדים שלהם מתמלאים אבק והגוף סופג הרבה חבטות. אבל הם מאושרים אז אולי בסוף, בשורה התחתונה, גם זו רומנטיקה.

מקבלים החלטות יחד

הם בני 37 שניהם, הכירו לפני 11 שנים דרך חברים טובים שראו את הפוטנציאל למרות שזוהר הייתה אז מדריכת צלילה וסקיפרית ותום, שנולד ביסוד המעלה וגם התגורר בה, היה עמוק בענייני בקר וסוסים. היה קאובוי של אחד מהעדרים ברמת הגולן. כשהבינו שהם זוג זוהר עלתה מהיבשה, משאירה מאחור את הים והגלים. היום הם הורים לשניים, בן חמש ובן ארבע, וכאמור, אחראים על העדר של קיבוץ מלכיה הנמצא על רכס הרי נפתלי בגליל העליון.
זוהר, עשית ויתור רציני.
"כשהכרתי את תום הכרתי גם את האדמה והתחלתי ללמוד עליה יותר. בזמן שתום קרא מגזינים של בוקרים מארצות הברית והתאמן בלאסו על הכלבים ועל חביות, אני למדתי על הכנת צמחי מרפא וטיפול בגינות. פתאום גיליתי שיש עוד עולם חוץ מהים. נולדתי במושב נתיב העשרה שליד אשקלון אז תמיד הטבע היה חלק מהחיים. אהבתי גם מאוד סוסים. רכבתי המון אז זה לא שבאמת ויתרתי. אולי מה שאני עושה עכשיו זה דמיון שהתגשם".
איך נראה יום בחייהם של בוקרים?
תום: "קודם כל אין שגרה. היומיום שלנו משתנה מעונה לעונה. בעונת ההמלטות אנחנו מקפידים לעשות סיורים בשטח שבו נמצא העדר באופן יותר תכוף. אם יש עגלים חדשים שנולדו, אנחנו בודקים שהם יונקים והם בריאים. מעבר לזה אנחנו מבצעים תחזוקה שוטפת של גדרות, קווי מים ושערים ודואגים להעביר את העדר מחלקה לחלקה בהתאם לעונות ולמצב המרעה".
ואיך נראית העבודה יחד?
תום: "אנחנו מקבלים את כל ההחלטות הקשורות לעבודה יחד. למדנו את היכולות של כל אחד מאיתנו ובמה כל אחד צריך להתעסק כי יש המון משימות יומיות, חודשיות ושנתיות שצריך לבצע. זו עבודה שהיא כל כך תובענית ולוקחת הרבה שעות מהיממה ויש משהו שאני חושב שהוא יותר מאוזן ברגע ששנינו עובדים בזה. אין מצב שאני נשאב ונמצא כל היום בעבודה הזו וזוהר לא מחוברת לזה ולא מבינה מה עובר עליי וכך גם להפך. זה מאוד מקל עלינו ששנינו יחד בתוך הסיפור הזה כי יש יותר הבנה אחד כלפי השני".
זוהר: "בעבודה הזו יש ימים שהם מאוד קיצוניים לכאן ולכאן מבחינת העשייה. אני רואה את הדברים שקורים לתום ותום רואה את הדברים שאני חווה, לראות את המצבים שכל אחד מאיתנו נמצא בהם ומתמודד איתם זה מה דווקא מחזק את הקשר בינינו".
בסדר, אבל זוגיות כל כך אינטנסיבית מייצרת גם קשיים.
זוהר: "כשצריך להגמיע עגלים עם בקבוק חלב עדיף שאני אהיה זו שעושה את זה, אבל אם צריך ללכת לשטח ולהפריד עגלה מאמא תוקפנית, עדיף שתום ילך. הוא יודע להיחבט טוב ואני בתור אמא יודעת לשמור"
תום: "אנחנו חווים בעיקר את היתרונות והם עולים בהרבה על הקשיים. יכולות להיות נקודות מסוימות במהלך היום שיש בהן משבר רגעי שעובר, אבל זה משהו שקיים עם כל מי שתעבוד איתו. יש בינינו דינמיקה טובה בגלל שאנחנו מכירים כל כך טוב אחד את השני בזוגיות, מה שמקל עלינו גם ביומיום בעבודה".

איך נופלים מסוס

שניהם רוכבים מעולים, שניהם גם יודעים לתקן גדר שקרסה, אבל בכל זאת יש דברים שרק זוהר תעשה והפוך.
תום שומר על עמימות מי עושה מה, אבל זוהר פותחת צוהר אל עולם שנתפס גברי מאוד שיש לה בו דריסת רגל לא קטנה בכלל: "כשצריך להגמיע עגלים עם בקבוק חלב עדיף שאני אהיה זו שעושה את זה או אם צריך ללכת להנהלת חשבונות ולסדר את הציוד. אבל אם צריך ללכת לשטח ולהפריד איזו עגלה מאמא תוקפנית, עדיף שתום יעשה את זה. הוא יודע להיחבט טוב ואני בתור אמא יודעת לשמור".
תום: "אם צריך שמישהו ייפול מהסוס עדיף שזה יהיה אני".
זוהר: "שנינו נפלנו מסוסים. למדנו שאם יש סוס שהוא יותר עם מזג חם וצריך לאלף אותו אז עדיף שתום ירכוב עליו ואני ארכוב על הסוס שאני יותר סומכת עליו ויודעת שאני יכולה לעשות איתו כל מה שאני צריכה ממנו בלי לחשוש שהוא יעיף אותי ממנו. תום יודע לאלף את הסוסים ולהשתלט עליהם".
תום: "זוהר חזקה יותר בקטע הסביבתי ודואגת בעזרת גידול הבקר לתרום לסביבה ולשיפור המדדים האקולוגיים בשטח".
למרות כל הדרמות ורגעי הלחץ בשטחי המרעה תום וזוהר מדברים כל הזמן על החיים ההרמוניים והרגועים שהם מנהלים בבית.
תום: "אנחנו חווים בעיקר את היתרונות והם עולים בהרבה על הקשיים. יכולות להיות נקודות מסוימות במהלך היום שיש בהן משבר רגעי שעובר, אבל זה משהו שקיים עם כל מי שתעבוד איתו"
על מה מדברים בארוחת הערב?
תום (צוחק ומרצין מיד): "זוהר ואני מדברים הרבה על שטחי מרעה שישגשגו, שהפרות שאנחנו מגדלים ייהנו מרווחה מקסימלית מכל הבחינות תוך כדי הקפדה על כל ההיבטים האקולוגיים שנמצאים בשטח המרעה שאנחנו מתקיימים בתוכו".
זוהר: "מאוד חשוב להגיד שאנחנו אוהבים את הפרות אהבה אמיתית ודואגים לכל מה שהן צריכות. יש הרבה רגש סביב העיסוק בבקר. כל בני האדם צריכים לדעת שצריך לתת כבוד לחיה הזו ולתנובה שלה שזה בשר במקרה שלנו וחלב במקרים אחרים ולדעת להתנהל עם זה נכון".
תום: "מאוד חשוב לנו שאנשים יידעו מאיפה הבשר שהם צורכים מגיע, להעדיף את הבשר המקומי שנולד וגדל בארץ ולדעת שמאחוריו עומדות משפחות ועובדים ומשקיעים את הלב שלהם בזה".
לפני שהם חוזרים לעדר שלהם תום מנסח את הסוד לזוגיות מוצלחת: "בעיניי זה פשוט להיות חברים". וזוהר מדייקת: "תום הוא חתיך על, אי אפשר לעמוד בפניו".