הרגשתם את הקור העז בינואר? יש מי שסבל ממנו הרבה יותר. הקרה שפקדה את ישראל גרמה לנזקים כבדים במטעי הבננות בעמקי הצפון בפרט, אבל לא רק שם.
1 צפייה בגלריה
לשמור את הבננות במקום מוצל, לא להכניס אותן למקרר או לשקית
לשמור את הבננות במקום מוצל, לא להכניס אותן למקרר או לשקית
הקור של ינואר הזיק לבננות
(צילום: shutterstock)
במחצית חודש ינואר, למשך מספר ימים, פקדו את ישראל טמפרטורות נמוכות מאוד שנשקו לאפס מעלות ובחלק מהמקומות אף ירדו מתחת לאפס. כל חקלאי יודע שיש בענפי החקלאות הצמחית גידולים שמנות קור טובות להם (כמו קבוצת המטעים הנשירים), ויש גידולים שרגישים מאוד לקור. מכת קור קיצוני למטעי הבננות עשויה להיות הרסנית.
קראו גם:
הבננות מורכבות מכ- 85% מים, ובמטע בננות בוגר קיימת הטרוגניות: בחלק מהעצים יהיו בננות שיש עליהן פרי מוכן לקטיף, בחלק אחר יהיה פרי בתהליך גדילה, בחלק נוסף לא יהיה פרי אבל הוא כבר התמיין ובדרך לפרוח, ובחלק הרביעי יש נצרים קטנים שיניבו פרי בעתיד.
הבננה יכולה להתמודד עם טמפרטורות של עד ארבע מעלות לפרקי זמן סבירים, מתחת לכך, הקור פוגע בעלים ובהמשך מגיע לפגיעה בפרי. מה שקרה השנה הוא שהטמפרטורות נשקו ואף חצו את קו האפס, וגרמו לתהליך קיפאון שעלול לחסל מטע שלם.
הקור שפקד את המדינה בכלל ואת עמק הירדן ובית שאן בפרט היה השנה קיצוני במיוחד הן בעוצמתו והן במשך הזמן. הטמפרטורות הנמוכות ביותר נמדדו בשטחים הסמוכים לירמוך ולירדן הדרומי, שם צנחו הטמפרטורות עד כדי מינוס 2-3 מעלות, לפיכך, הנזק באזורים אלו היה הרסני עד כדי חיסול.
באזורים האחרים, כמו ברוב שטחי הבננות בישראל, הנזקים היו לפרי ול"אמהות" ופחות לנצרים, המשמעות היא, פחיתת יבול משמעותית בהמשך השנה עם איכויות נמוכות מהממוצע.
משה נבון, מנכ"ל צמח בננות, המשווקת את המותג "בננה עמק": "אני מקווה שנוכל להשתקם מהנזק שנגרם למטעי הבננות בעמק אשר מהווים עוגן כלכלי למשקים רבים . הערכה שלי שהנזקים המידיים יבואו לידי ביטוי בעשרות מיליוני שקלים באזורינו בלבד! הקרן לנזקי טבע, עוסקת בימים אלו בשמאות והערכות נזקים לצורך פיצוי אפשרי למגדלים".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ