בשבת האחרונה טיילו בני משפחת דמרי מקיבוץ זיקים, בגן הלאומי עין עבדת. לפתע הבחינו בבז נודד, עוף הנמצא בסכנת הכחדה, כשטבעות ורצועות עור קשורות לרגליו, ושעל פי כל הסימנים, הוחזק בתנאי שבי בניגוד לחוק.
1 צפייה בגלריה
הבז כפי שנמצא באזור עין עבדת
הבז כפי שנמצא באזור עין עבדת
הבז כפי שנמצא באזור עין עבדת
(צילום: סיון דמרי)
בני המשפחה, חובבי טבע ובעלי חיים, זיהו את הבז הנודד כשהוא ניצב על סלע ללא תזוזה. מראהו של הבז עורר את חשדם, וכאשר התקרבו אליו, הם הבחינו כי העוף מצוי במצוקה כלשהי כשלרגליו היו קשורות רצועות עור וטבעות.
בעקבות זיהוי מצוקתו של הבז מיהרה אם המשפחה, סיון דמרי, לדווח על כך למוקד רשות הטבע והגנים, כאשר למקום גם הוזעקו מתנדבי ה"חיבולנס" של רשות הטבע והגנים אשר העבירו את הבז לבדיקה וטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים בספארי שברמת גן, בו מאושפז הבז בימים אלה.
קראו גם:
"על פי הטבעות ורצועות העור שהיו קשורות לרגלי הבז", מציינת יעל שדה, מתנדבת"חיבולנס" של רשות הטבע והגנים, "מדובר בבז שגודל בתנאי שבי, באכזריות ובניגוד לחוק. לשמחתנו, היינו באזור לטובת פעילות הסברה על ה'חיבולנס' ועל עופות דורסים. בצירוף מקרים מוזר הסברנו למטיילים על גורמי פגיעה של עופות דורסים בארץ, ביניהם על גידול אסור של חיות בר בשבי".
המטפלת הראשית בבית החולים לחיות בר, רוני אליאס־עופרי, אמרה כי "הבז הגיע אלינו פגוע בחלק מנוצותיו ומותש. במהלך הבדיקה והטיפול ניכר לצערנו, כי הוא מורגל באופן זה או אחר לבני אדם, וזה דבר שאינו טבעי לחיית בר שצריכה לשהות בטבע. בשלב זה אנו בוחנים אפשרות להשתיל לו נוצות ולבחון האם בכל זאת ניתן יהיה לאפשר את החזרתו לטבע לאחר טיפול, השגחה ושיקום בבית החולים לחיות בר".
אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים, אוהד הצופה, ציין כי "שוב בז גדול ברח לשוביו ובאופן נדיר ניצל בזכות אנשים טובים ואוהבי טבע. לא אחת אנו נתקלים בעופות דורסים מתים או פגועים עם רתמות ורצועות לרגליהם. ברוב המקרים אלו בזים למיניהם שנלכדים לשם החזקה וגידול או ציד של עופות אחרים. הפעם מדובר בבז נודד צעיר, שלפי נוצותיו ניתן לשער שהוא בקע באביב הקודם".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ