בשבועות האחרונים החלה לפעול יחידת רחפנים חדשה במועצה האזורית עמק יזרעאל. הרחפנים אותם מפעילים פקחי המועצה ישמשו למגוון יעדים, החל בסיוע לכוחות הביטחון בזמן חירום ועד אכיפת זריקת פסולת בשטחים הפתוחים. בעתיד ייתנו הרחפנים מענה גם בסיוע במחקר ופיתוח בחקלאות.
1 צפייה בגלריה
צוות הרחפנים של המועצה. יתרון משמעותי
צוות הרחפנים של המועצה. יתרון משמעותי
צוות הרחפנים של המועצה. יתרון משמעותי
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)
את פרויקט הרחפנים מוביל סגן ראש המועצה אבי סמוביץ'. לאחר שנה של למידת התחום הוא הגיש את תוכניותיו למועצה שמימנה את הפרויקט בעלות 40 אלף שקלים. בשבועות האחרונים, לאחר תהליכי הכשרה ולמידה, החלו הרחפנים לעבוד בשטח. "עד לפני חצי שנה ריכזתי את תחום החירום במועצה ובמסגרת התרגילים שהיינו עושים בתחום החירום, פתאום הבנתי שאין לי 'עיניים' במקומות מרוחקים", מסביר סמוביץ' את הצורך ברחפנים, "לדוגמה, היה לנו תרגיל לאחרונה שדימה התהפכות משאית עם חומר כימי בכביש 60 בסמוך לבית הספר 'עמקים תבור', ואמרתי לעצמי אם היה לנו רחפן באותו רגע שהייתי יכול להעלות ולראות לאן עפים הכימיקלים, הוא היה מסייע מאוד בהכוונת התושבים. ואז נכנסתי לעולם הזה והתחלתי ללמוד אותו. חקרתי אילו רשויות מפעילות רחפנים והלכתי ללמוד מה מודל העבודה שלהם ומה השימושים ואת מי הם הכשירו ועם התוכנית הזו ניגשתי למועצה".
השימוש ברחפנים ייעשה בעיקר בסיוע לכוחות הביטחון בזמן חירום ובאכיפת השלכת הפסולת בשטחים הפתוחים. "היום יש לנו מלחמה מאוד גדולה עם אנשים שמזהמים והורסים לנו את השטחים הפתוחים", אומר סמוביץ', "קשה לנו לאכוף את זה ואין ספק שבאמצעות רחפן האכיפה תהיה הרבה יותר מקצועית ונכונה. נוסף על כך אנחנו מסייעים לכוחות הביטחון שמסביבנו - לאחרונה רשמנו הצלחה ענקית כשהיינו שותפים למבצע משטרתי כשבאמצעות הרחפן הצלחנו לאתר רובה M16 לא חוקי והמשטרה הצליחה לשים את היד עליו בשיתוף פעולה איתנו. היתרון שלנו הוא שאנחנו מכירים טוב את השטח והשילוב הזה שלנו יחד עם אנשי מקצוע בתחומי החירום למיניהם נותן מענה יותר טוב למקרי חירום של תאונה או נפילה או תפיסת אמצעי לחימה וכדומה".
קראו גם:
הרחפנים שנרכשו מסוג DJI אנטרפרייז מצוידים באמצעים לראיית יום וראיית לילה ובמערכת כריזה, מה שמספק יתרון משמעותי במקרה של חילוץ מורכב. "אם חלילה נפל ילד בנקיק נוכל לשלוח אליו רחפן ולכרוז לו שצוותי החילוץ בדרך אליו. ישנה אפשרות גם לשים על הרחפן תאורה וכך אפשר להכווין אותו החוצה. בעולם הזה השמים הם הגבול. זה נותן כוח אדיר גם לחירום, גם לשגרה וגם לפיתוח. ככל שנהיה יותר יצירתיים השימושים שלנו יהיו יותר גבוהים. היום כבר מפתחים רחפנים שעושים ריסוס לשדות".
מה ייחשב מבחינתכם הצלחה בפרויקט?
"השנה אנחנו מגדירים לעמנו שלוש מטרות מרכזיות: האחת היא למידה, לקחנו לעצמנו שנה אחת, שבה נעשה קפיצה משמעותית בידע ובניסיון הפעלתי, נלך לכנסים ונעשה הדרכות; היעד השני הוא לעזור בתחום הביטחון אם יהיה צורך ביטחוני כזה או אחר; והיעד השלישי הוא לצמצם משמעותית את הפגיעה בשטחים הפתוחים. מי שרוצה לזרוק פסולת בשטח פתוח יחשוב עכשיו פעמיים אם זה כדאי לו. כל קנס כזה הוא עשרות אלפי שקלים וברגע שהם ייתפסו וישלמו, אני בטוח שזה ירתיע אותם מלזרוק זבל בשטחים הפתוחים".