בטקס שנערך ביום ראשון השבוע נחנך בכניסה לקיבוץ דברת 'מצפה ישראלי'. המצפה מנציח שני דורות של לוחמים: יוסף ונחמה ישראלי ז"ל, לוחמי הפלמ"ח ממייסדי קיבוץ דברת ואת בניהם לוחמי גדוד השריון, האחים אפרים ודדי ישראלי ז"ל שנפלו במלחמת יום הכיפורים על הגנת המולדת. המצפה ממוקם מול שער הכניסה לקיבוץ דברת בנקודה שמשקיפה על נוף פנורמי מרהיב של הר תבור וסביבתו. במצפה נבנה אמפי צנוע שטובל בירק וסביבו אבני הנצחה שמספרים את סיפורו של המצפה.
2 צפייה בגלריה
מצפה ישראלי. גיבורים
מצפה ישראלי. גיבורים
מצפה ישראלי. גיבורים
(צילומים: פרטי)
המצפה הוקם בסיועם של בני משפחת ישראלי זמן קצר לאחר שאם המשפחה נחמה ישראלי ז"ל הלכה לעולמה לפני שנתיים בגיל 96. הנכדים והנינים עישבו, ניקשו, סיקלו וניקו את השטח ובהמשך עזרו בעבודות השונות בבניית המקום שנבנה בעזרת מתנדבים רבים שבסיועם התאפשרה הקמת המצפה.
יוסף ונחמה ישראלי נפגשו בפלמ"ח, בפלוגה ג' הידועה בשנת 1945 ומאוחר יותר היו בין מקימי קבוץ דברת. יוסף היה ציוני בכל נשמתו ואידיאליסט בלתי מתפשר ביחס לקיבוץ והיה ממנהיגיו בנושאי כלכלה ומשק בתפקידיו השונים כגזבר ומנהל הנהלת חשבונות. את אשתו נחמה הכיר בפלמ"ח. היא באה מבית דתי והיתה מחנכת בנשמתה: תחילה כמטפלת וכמדריכה בחברות נוער עולה ואחר כך כמטפלת של ילדי הקיבוץ. לזוג נולדו חמישה ילדים במשפחה שהיתה הכי גדולה בדברת.
קראו גם:
האחים אפרים ודדי היו חברים בלב ובנפש אחד של השני. נפילתם במלחמת יום הכיפורים של מי שהיו קצינים מוערכים ומפקדי טנקים בחיל השריון היתה מכה קשה בעבור המשפחה. סגן אפרים ז"ל נפל בקרב אחרי חציית תעלת סואץ לקראת סוף המלחמה, והאח הצעיר דדי נפצע בקרב בגזרה המרכזית בסיני בימיה הראשונים של המלחמה ונפטר מפצעיו חמישה שבועות לאחר מכן. האובדן היה קשה במיוחד עבור האב יוסף שלבו לא עמד בשבר ולאחר תשע שנים של כאב ועצב הוא נפטר ביום השנה למותו של בנו דדי.

2 צפייה בגלריה
משתתפי חנוכת המצפה
משתתפי חנוכת המצפה
משתתפי חנוכת המצפה
(צילום: פרטי)

האם נחמה התמודדה בגבורה עם הכאב וגידלה משפחה לתפארת. "אמא שלי היתה בן אדם מיוחד", מספרת הבת ענת, "אישה ציונית ומאמינה מאוד והאמונה הזו השאירה אותה איתנו הרבה שנים. היא היתה מאוד חזקה ודומיננטית בחיים של כל הצאצאים שלה. הנחנו במצפה אבן עליה חרוט ציטוט מתוך נאום שהיא כתבה שנתיים אחרי המלחמה, והקראנו את הנאום כולו בטקס.
"ההורים שלי היו פלמ"חניקים. הם הכירו שם והיו להם סיפורי גבורה משל עצמם וחשבנו שגם להם מגיע הנצחה", מוסיפה הבת, "המצפה מנציח למעשה שני דורות של לוחמים - ההורים שלי והאחים שלי. אף אחד מאיתנו לא האמין שייצא דבר כזה יפה וגם לא דיברנו איתה אף פעם על ההנצחה הזו, אבל אני בטוחה שהיא מרוצה מהתוצאה. המצפה כל-כך יפה ועם נוף מדהים אבל גם צנוע. אני בטוחה שזה לרוחה".