בימים אלו מתקיימת ועידת האקלים השנתית בשארם א-שייח, בוועידה שנפתחה בשבוע שעבר ותינעל היום השתתפה גם משלחת מכובדת מישראל, בתוכה בלטה שירה שביט בת ה-16 מקיבוץ רמות מנשה שחזרה אחרי שישה ימים דחוסים בוועידה עם חוויות ורשמים ובעיקר דאגה כנה ואמיתית לעתידו של כדור הארץ. "אם ימשיכו בהתנהלות הנוכחית ולא יעשו דבר כדי לשנות, המצב יהיה רע", היא אומרת, "יש כאלה שאומרים שכבר עברנו את נקודת האל-חזור, אני רוצה להאמין שיש עוד תקווה".
1 צפייה בגלריה
שירה שביט. "עושה כל מה שאני יכולה"
שירה שביט. "עושה כל מה שאני יכולה"
שירה שביט. "עושה כל מה שאני יכולה"
(צילום: פרטי)
ועידת האקלים בשארם א-שייח במצרים היא הוועידה הגדולה ביותר של האו"ם - COP27 שבה משתתפות 197 המדינות החברות באו"ם. המשלחת הישראלית כללה את נשיא המדינה, ארבעה שרים, נציגי ממשלה ומשלחות מהסקטור הפרטי, מהאקדמיה ומהחברה האזרחית. שביט, תלמידת כיתה י"א בתיכון האזורי מגידו בעין השופט, השתתפה בוועידת האקלים במסגרת משלחת ארגון הנוער הסביבתי-ארצי שבו היא חברה בצוות ההנהגה. "במשלחת שלנו ארגנו אירועים, יצרנו קשרים חדשים והצלחנו להתקדם הרבה כמשלחת נוער. גם היחס כלפינו כמשלחת נוער מישראל היה מאוד חיובי".

כל אחד יכול לשנות


נושא השמירה על הסביבה בוער בשביט וכבר מגיל קטן היא לקחה חלק פעיל בשמירה על האקלים ועל כדור הארץ. "מאז ומתמיד הייתי מודעת לנושא השמירה על הסביבה בזכות הדרך שבה חונכתי והסביבה שבה גדלתי לפיה צריך לפעול ולשנות למען הדברים שאני מאמינה בהם", היא מספרת, "כשלמדתי בבית הספר היסודי החלטנו לפתוח מנהיגות ירוקה בבית הספר ורציתי להצטרף אליה ולהתחיל לפעול למען הסביבה ומאז אני ממשיכה בזה".
בבסיס האג'נדה הירוקה של שביט היא מצפה כי מדינת ישראל תציב את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות. "אני מקווה שיפסיקו לשים את הכסף לפני חיי האנשים ולפני הסביבה שאנחנו חיים בה ושהשיקולים לגבי האופן שבו צריך לשמור על הסביבה יבואו מתוך מה שטוב לנו כאנשים וטוב לסביבה ופחות ממה שטוב לארנק של מקבלי ההחלטות".
אילו פעולות את ממליצה לעשות ברמה המקומית וברמה הארצית?
"קודם כל צריך להתחיל ברמה האישית. לכל אחד יש מה לעשות ומה לשנות, בין אם זה להפחית את כמות צריכת הבשר ולהפסיק להשתמש בכלים חד פעמיים ובין אם זה להצטרף לארגונים שפועלים למען הסביבה ולתרום לארגונים כאלה. לא חסרים דברים שאנחנו כאנשים פרטיים יכולים לעשות כדי לשפר את המצב. ברמה המקומית והארצית זה מתבטא בחקיקה ובחינוך. יש דברים שרק הממשלה יכולה לעשות כמו המעבר לאנרגיה מתחדשת".


דוגמא אישית


עד כמה את חושבת שאת מצליחה להשפיע ולשנות?
"במרחב האישי שלי אני עושה כל מה שאני יכולה; אני לא משתמשת בכלים חד פעמיים ואני צמחונית ולא צורכת בשר בכלל. הגזים של הפרות והשטחים שגוזלים כדי לגדל את האוכל לפרות פוגעים בסביבה, באופן כללי זו תעשייה שמאוד מזהמת ולא טובה לסביבה. במרחב הציבורי הצטרפתי להתאגדות הנוער במטרה להשפיע גם ברמה הארצית יותר ולא רק ברמה האישית".
בהתאגדות הנוער שהצטרפת אליה הצלחת לשנות דברים?
"הארגון מאוד חדש וקיים שלושה חודשים בערך, אבל אנחנו כבר עכשיו עושים פרויקט התרמת כספים לארגון טיים שמתרים כספים וקונה באמצעותם אזורים ירוקים ומציל אותם מהריסה. זו ההתחלה שלנו ובהמשך אנחנו מתכננים לעשות עוד דברים".
מי מהווה בשבילך מודל לחיקוי בשמירה על הסביבה?
"החברה והסביבה שלי. המורים וההורים שלי והמשפחה מנסים לעורר מודעות לסביבה וכל החיים לימדו אותי לחיות לפי הערכים האלה, זה מה שמוביל אותי כרגע".
איך מגיבים לפעילות שלך בבית הספר?
"הם מאוד גאים ותומכים בי".
דורון ארז, רכז מעורבות חברתית בתיכון מגידו, אמר על שביט: "שירה צמחה בקבוצות המנהיגות הירוקה של ביה"ס עומרים ושל תיכון מגידו. זה שנתיים שהיא מובילה את קבוצת המנהיגות הירוקה של התיכון במסגרתה היא מקדמת את המודעות לשינוי האקלים והיחס לסביבה. הפעילות במגידו מתקיימת הודות לתוכנית שח"ק ירוק של המינהל לחינוך התיישבותי ועליית הנוער, שמקדמת חינוך לקיימות ולקהילה".