רעיית נשיא המדינה, מיכל הרצוג ביקרה בשכונה החדשה של קהילת קיבוץ בארי המוקמת בימים אלו בקיבוץ חצרים. השכונה מוקמת במודל 'קהילות שכנות', בשטח קיבוץ חצרים על ידי מנהלת תקומה כחלק מפתרונות הדיור הזמני לקהילות המפונות ועד החזרה לבתיהם.

3 צפייה בגלריה
רעיית הנשיא מיכל הרצוג
רעיית הנשיא מיכל הרצוג
רעיית הנשיא מיכל הרצוג עם חברי בארי
(צילום: אלדד מרקוס, דב ברנשטיין - כאן הפקות קיבוץ חצרים)

נשיא המדינה, רעייתו וצוות בית הנשיא עומדים בקשר ומלווים מתחילת המלחמה את קהילת בארי, כמו גם קהילות רבות מרחבי הדרום והצפון. בהמשך לכך, הגיעה רעיית הנשיא לחצרים על מנת לראות את התקדמות הפרויקט ולקיים שיחות מעמיקות עם הקהילות על האתגרים והציפיות לקראת המעבר הקרב.
רעיית הנשיא פתחה את הביקור בסיור בשטח בו מוקמת שכונת בארי הזמנית, אשר תוכננה בקפדנות על ידי האדריכל יובל יסקי, ומבוצעת על ידי משרד הבינוי והשיכון, המינהל לענייני הכפר באמצעות חברה מנהלת מטעמה, המוקמת בימים אלו מערבית לקיבוץ חצרים. היא ראתה מקרוב את הבתים, מתחמי מוסדות הציבור המתוכננים בשכונה, והמתחמים הציבוריים שנבנים כבר בשטח, שעד לפני כמה רגעים היה מדבר.

3 צפייה בגלריה
שכונת בארי בחצרים
שכונת בארי בחצרים
שכונת בארי בחצרים
(צילום: אלדד מרקוס, דב ברנשטיין - כאן הפקות קיבוץ חצרים)

לאחר הסיור, רעיית הנשיא נפגשה עם חברי הקיבוצים בארי וחצרים ושמעה מהם על הרעיון בהקמת שכונה שכנה בקיבוץ מארח והרציונל שעומד מאחורי הרעיון. חברי הקיבוצים שיתפו אותה בחיבור שנוצר בין הקהילות בעקבות מתקפת הטרור בשבעה באוקטובר והפעילות המשותפת שנעשתה בחודשים האחרונים כדי לאפשר את המעבר החלק, תוך יצירת תשתית מבנית וקהילתית שתהיה בית נעים לתושבי בארי במודל של קהילות שכנות שנבנה בנגב.
במהלך הביקור פגשה רעיית הנשיא שורה של נשים וגברים שמנהלים את המעבר העתידי, בתמיכת מנהלת תקומה, משרד הבינוי והשיכון המינהל לעניני הכפר ובליווי צמוד של מועצה אזורית בני שמעון, ושמעה מהם על העבודה המשותפת, על תחושת השליחות, על סולידריות ושכנות טובה ומכילה.
רעיית הנשיא פנתה לנוכחים: ״הבחירה לחיות ביחד היא ממש לא מובנת מאליה. מה שקרה ב-7 באוקטובר ולאחריו זו גדולה עצומה של הקיבוצים בכלל, ושלכם בפרט. הבחירה לקרוא לפרויקט קהילות שכנות היא כל כך יפה, שיוויונית ומלמדת את היכולת להתמודד יחד, שתי קהילות משמעותיות וחזקות; שאחת עברה טרגדיה ועדיין חווה אותה. כמו שנאמר כאן בשיחה - עד שלא יחזרו החטופים קהילת בארי לא תהיה שלמה - וכולנו, כחברה, לא נהיה שלמים.
"עוד יחקרו שנים רבות את ההתגייסות המיידית שלכם ואת הפרויקט המרשים. ברור שעוד יהיו אתגרים, הרבה עבודה וקשיים שתצטרכו לצלוח - אבל הכוונה הטובה והרצון הטוב יגברו על הכל. אני יוצאת מפה בהתרגשות מאד גדולה. תודה רבה לכם ובהצלחה".

רעיית הנשיא מיכל הרצוג בביקור בקהילת בארי
(צילום: אלדד מרקוס, דב ברנשטיין - כאן הפקות קיבוץ חצרים)

עדי וויס, אחראית על המעבר לחצרים מטעם בארי: ״כל חיי המקצועיים עסקתי בתכנון שכונות, ערים, ישובים שונים. שבוע אחרי אותה שבת, עוד בטרם קברנו את ההורים של בעלי, הבנתי שצריך למצוא לקהילת בארי פתרון חלופי והחלטתי שאני נכנסת לפרוייקט חיי. יחד עם בר קרבונה, אדריכלית שגם היא חברת בארי, אנחנו מקדישות את ימינו (ואת לילותינו) לבניית שכונת בארי בחצרים כדי להבטיח שהקהילה תרגיש הכי בבית שאפשר. אנשי קיבוץ חצרים הם שותפים מופלאים ומסורים, ועל כך אנחנו מודות להם כל כך. הפרויקט הזה חשוב ועצוב, לא דמיינתי לרגע שאעסוק בתכנון שכונה לקהילת בארי שאינה בבארי."
אוסי מוריץ, אחראית קהילת חצרים וראש מנהלת "קהילות שכנות": "הביקור של הגברת מיכל הרצוג, הוא הזדמנות לשתף בפרויקט קהילות שכנות, פרויקט ייחודי שאנו רוקמים כאן בנגב- בקיבוץ חצרים. אנחנו עובדים יחד עם הנהלת בארי, קהילה עם קהילה, חברים עם חברים, כדי לגבש את מרקם החיים שיהיה כאן. כמו שהבינוי מתקדם, כך גם מרקם החיים מתחיל לקבל צורה וגם הזווית הקהילתית מתגבשת לנגד עינינו. אנו מצפים להגעת קהילת בארי ומייחלים ביחד איתם לרגע בו יוכלו לחזור לביתם בבארי״.

3 צפייה בגלריה
רעיית הנשיא מיכל הרצוג
רעיית הנשיא מיכל הרצוג
רעיית הנשיא מיכל הרצוג בשיחה עם חברות בארי
(צילום: אלדד מרקוס, דב ברנשטיין - כאן הפקות קיבוץ חצרים)
קראו גם:

בת אל רון, מהנדסת ראשית במנהלת תקומה: "פתרונות הדיור הזמניים הם תוצאה של שיתוף פעולה פורה עם תושבי החבל, היישובים הקולטים הקהילות, משרדי הממשלה והשותפים הנוספים. מטרת הפתרון הזמני היא לאפשר את המעבר של הקהילות שאין באפשרותם לחזור ליישובי הקבע, למגורי ביניים הכוללים את כל התשתיות והמענים הנדרשים לצרכים השונים. אנו פועלים במקביל על מנת להביא לשיקום ופיתוח מהיר של החבל שיבטיח שגשוג ופריחה מחודשת.
אסנת קמחי, סמנכ״לית המינהל לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון: "במשך שנים רבות מלווה המשרד את כלל היישובים הכפריים בעוטף עזה וקיבוץ בארי בינהם. במהלך החודשים האחרונים השר, המנכ״ל ואנוכי נפגשנו מספר פעמים עם נציגי הקיבוץ, ומהרגע בו התקבלה החלטת המעבר לקיבוץ חצרים, המשרד פעל במהירות לקידום התכנון והפיתוח בשכונה החדשה לפי כלל הסטנדרטים הנדרשים, ובראייה ומחשבה על שמירת חיי הקהילה של קיבוץ בארי. נמשיך ללוות את הקיבוץ ושאר הקהילות המחכות לחזור לביתם.״*
ניר זמיר, ראש מועצת בני שמעון אמר: "אני מודה לגב' הרצוג על הביקור שלה, שהכניס בכולנו הרבה רוח. זוהי זכות עבורנו כמועצה ועבור קהילת קיבוץ חצרים להושיט יד לבארי בשעות המורכבות והקשות האלה. אני מקווה ומאחל שקהילת בארי יחזרו לבית שלהם במהרה, אבל עד אז - בני שמעון היא הבית שלהם ואנחנו מתרגשים שהם בחרו בנו לתקופה הזאת".