שתי תחנות ניטור חדשות למדידה והערכה של מזג האוויר הוצבו לאחרונה בעמק יזרעאל. התחנות שהוצבו ביישובים אחוזת ברק ועין דור הוקמו לאחר שנתיים של פעילות מאומצת של האגף לאיכות סביבה במועצה האזורית עמק יזרעאל בראשותו של אסי אליה יחד עם המשרד להגנת הסביבה.
התחנות מצטרפות לפעילות של המועצה בדאגה לאיכות האוויר של התושבים גם עלי ידי פריסה מורחבת של חיישני הניטור, 16 במספר, באזור התעשייה אלון תבור. תחנות הניטור פועלות לצד התחנה המטאורולוגית שהקימה המועצה שמאפשרת יכולות ניטור וזיהוי מתקדמים למפגעי אוויר.
1 צפייה בגלריה
 תחנת הניטור באחוזת ברק
 תחנת הניטור באחוזת ברק
תחנת הניטור באחוזת ברק
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)
הדגש ששם האגף לאיכות הסביבה על צמצום פגעי איכות האוויר בעמק יזרעאל החל לפני כ-5 שנים כאשר האגף החל לקבל תלונות מתושבי מזרח העמק שחששו מתחלואה גבוהה יחסית שנובעת מזיהום אוויר שמגיע מאזור התעשייה אלון תבור שבו יש מפעלים עם חשד לזיהום. "בדקנו את התלונות וגילינו שרמת זיהום האוויר בעמק היא גבוהה ממה שחשבנו", אומר אסי אליה, ראש האגף לאיכות הסביבה במועצה, "שכרנו קרון ניטור כדי לאמת את הנתונים והחלטנו לשכור בעל תפקיד משמעותי שתפקידו יהיה לאכוף תקני זיהום אוויר במפעלים".
בתקופה ההיא פעלו בעמק שלוש תחנות ניטור אותן הפעילה חברת חשמל, אך הן היו מיושנות ולא מדדו את כל סוגי המזהמים. המהלך הראשון לניטור מזג האוויר החל כאשר המועצה הרכיבה 16 חיישנים לניטור האוויר באזור התעשייה אלון תבור ובנוסף אליה הקימה גם תחנה מטאורולוגית שבה ניתן לשחזר את כיוון הרוח והמקור המזהם. "אם יש מדדים חריגים בחיישנים אנחנו יודעים להגיד באופן כמעט ודאי מי המפעל שממנו נפלט אותו חומר מזהם", מסביר אליה.
החיישנים ותחנות הניטור גורמים למפעלים לפעול במשנה זהירות. "הקנסות שאנחנו יכולים לרשום אם מתגלה זיהום אוויר הם מאוד גבוהים. כשצריך אנחנו באים לסיורים עם המשרד להגנת הסביבה. היה מפעל שהתעסק בהתכת מתכות ויצא מאזור התעשייה אלון תבור בעקבות ביקורת פתע שנעשתה שם ומפעל פלסטיק נוסף נסגר בשנתיים האחרונות. אנחנו מאוד רוצים שמפעלים ימשיכו להעסיק עובדים ולהתפרנס, אבל בריאות הציבור מעל הכול".

קראו גם:

לפני כשלושה חודשים החליפה המועצה בשותפות מלאה עם החברה הכלכלית של עמק יזרעאל ובעזרת חברת MRC את תחנות הניטור המיושנות שהיו בעמק והן שודרגו בעלות של מאות אלפי שקלים ומוקמו במיקומים שונים ברחבי המועצה. "אני חושב שאנחנו המועצה היחידה בארץ שיודעת להגיד בזמן אמת מה רמת איכות האוויר בעמק, ואם מתגלה זיהום גם לדעת לתחקר מי אחראי לזיהום ולפעול להפסקתו. השירות הזה שניתן לתושבים הוא בעיניי החשוב ביותר לביטחונם", מסכם אליה.