יואל פרנס, מנהלה המיתולוגי של הגבעטרון, הלך לעולמו בגיל 87. פרנס שניהל ביד רמה את הלהקה המפורסמת שהוקמה בקיבוץ גבע והיה שותף מלא להצלחתה הגיע איתה להישגים רבים ששיאם היה קבלת פרס ישראל בשנת 2007.
פרנס נולד בשנת 1935 במילווקי, ויסקונסין, שבארצות הברית. בגיל 19, לאחר שהתייתם משני הוריו, עלה ארצה עם קבוצת עבודה של הבונים לקיבוץ גבע. בקיבוץ הוא הכיר את אשתו אילנה ז"ל והם התחתנו בשנת 1959 ונולדו להם שלושה ילדים. עד שנות ה-60 הוא עבד בחקלאות ולאחר מכן הוא הצטרף למפעל 'בקרה' ומאמצע שנות ה-70 ובמשך 30 שנה הוא שימש כמנכ"ל המפעל. בתחילת שנות ה-90 הוא יצא לשליחות כנציג חברת 'כור' בניו יורק.
1 צפייה בגלריה
יואל פרנס ז"ל. דמות מרכזית בעשייה של הקיבוץ
יואל פרנס ז"ל. דמות מרכזית בעשייה של הקיבוץ
יואל פרנס ז"ל. דמות מרכזית בעשייה של הקיבוץ
(צילום: שרון צור)
עוד בשנות ה-60 הצטרף פרנס ללהקת הגבעטרון כנער צעיר וניגן ושר בלהקה. בשנת 1989, שנים לאחר מכן, הוא חזר לגבעטרון והפעם כמנהל הלהקה. "הגבעטרון היה חשוב לו מאוד. זה היה תחום עיסוק מאוד חשוב ורגשי אצלו", אומר בנו הבכור רענן, "הוא היה דמות מאוד מרכזית בכלכלה ובעשייה של קיבוץ גבע וגם בגבעטרון הוא הצליח להביא את הלהקה להישגים כמו הזכייה בפרס ישראל. הוא ניהל את הלהקה ביד רמה ותחת ניהולו הם קיימו יותר מ-700 הופעות כולל מסעות ברחבי העולם והופעות משותפות עם ירדנה ארזי וחנן יובל".
ביום רביעי שעבר הלך פרנס לעולמו, שנה אחרי שהתגלתה אצלו מחלת הסרטן. הוא נפטר בדיוק ביום השנה של אשתו אילנה ז"ל שנהרגה בתאונת דרכים לפני 32 שנה. "בשנה האחרונה התגלתה אצלו מחלת הסרטן והוא לאט-לאט הלך ודעך עד שהמחלה הכריעה אותו. אנחנו היינו לצדו לתמוך בו".
קראו גם:
רענן, הבן הבכור מבין שלושה אחים, מתגורר עד היום בקיבוץ גבע. הוא רוצה שיזכרו וינציחו את אביו בדיוק כמו שהוא היה בחייו. "אני חושב שהוא יונצח דרך הגבעטרון, זו גם היתה דרכו. הוא היה איש עשייה בתחום הכלכלה והתעשייה וגם בתחום החברה והתרבות עם הגבעטרון. הוא היה דמות ציבורית לעומתנו שאנחנו אנשים פרטיים. אדם צנוע ועניו שמסתכל על טובת הקיבוץ וטובת הכלל לפני שהוא מסתכל על עצמו. רק קמנו מהשבעה ועוד לא השלמנו עם האובדן".