בסוף השבוע הזה מתחיל רשמית הקיץ. אם להסתמך על התקופה האחרונה, נראה שבעוטף עזה העונה החמה עלולה להיות חמה כמו אשתקד, ואולי אף יותר מכך. "הסדרה", העברת כסף לחמאס ומה לא, אבל בצד הישראלי הצמוד לגדר ממשיכים לחיות בשגרת חירום ולספור נזקים. בשבוע שעבר נשרפו 360 דונם של חיטה בכפר עזה בעקבות נפילת בלוני תבערה. הנזק היה עלול להיות גדול הרבה יותר אילו לא היו קוצרים את מרבית החיטה קודם לכן. בקיבוץ נחל עוז עלה באש שדה קצח.
"בתחילת השבוע שוגרו הרבה בלוני נפץ לאזורנו, אבל למרבה המזל לא נגרם לנו נזק כלשהו", אומר עופר ליברמן, רכז החקלאות בניר עם. הוא מתריע כי הפגיעה האפשרית היא לא רק ברכוש ובחקלאות, אלא גם בכושר העמידה של החברים, אשר הולך ונשחק. "שתי משפחות צעירות מניר עם עזבו, ושתיים אחרות שהיו צריכות להגיע לקיבוץ החליטו שלא לבוא, וזה לא קל", הוא אומר.
איך אתה מסביר את העובדה שכסף קאטרי מועבר לרצועה, מרחב הדיג גדֵל, ועדיין לא מושג שקט בצד השני? "אני, עופר הקטן, אסביר מה שביבי לא מסוגל לומר על התנהגות הפלסטינים? לדעתי, מדובר בבני נוער משועממים, ללא חוגים ועבודה, שמה שנשאר להם זה לעשות פרובוקציות ליד הגדר. זה שהם חוזרים הביתה ללא ידיים או רגליים פחות נלקח אצלם בחשבון.
"ההבדל בין בלון נפץ או בלון תבערה שנופל על דשא ריק בקיבוץ לבין כזה שהורג ילדים שמשחקים שם - הוא מזערי. השרפות לא מזיזות כלום לאף אחד בממשלה, אבל ילד מת יביא למלחמה. זה כל ההבדל".
1 צפייה בגלריה
צילום: ורדה גולדשטיין
צילום: ורדה גולדשטיין
צילום: ורדה גולדשטיין
דני רחמים, רכז ההשקיה של נחל עוז, מביט בצער על שדה הקצח שנשרף כליל. "אני איש שמאל, וגם ככזה אני טוען שארגון חמאס לא פועל בצורה שקולה והגיונית. אין כרגע עם מי לדבר. לדעתי, רק ועידה בין־לאומית, שלה יהיו שותפות מדינות האזור בחסות ארצות הברית ואירופה, תוכל להסדיר את החיים בעזה מכל הבחינות. בשלב זה יורדים עלינו בלוני תבערה, וגרוע מכך - בלוני נפץ. אולי מדובר בפחות מהכמות שהיתה בשנה שעברה, אבל העזתים לומדים להשתכלל ולייצר בלוני נפץ שלא היו בקיץ שעבר. אלה עלולים לייצר נזק גדול הרבה יותר מזה שידענו".
ורדה גולדשטיין, חברת כפר עזה, מעידה שאף שהמצב אינו מבטיח שקט, יש עדיין מגמה חיובית בקיבוץ בכל הקשור לקליטה, לבנייה ולצמיחה הדמוגרפית. "אני חושבת שהקיץ שעבר היה דרמטי ואינטנסיבי יותר מזה שמסתמן עכשיו", היא אומרת, "משום שאז היתה אי־ידיעה בנוגע לעפיפוני התבערה, לבלוני התבערה ולבלוני הנפץ. זה התפתח אז למימדים אדירים ולשרפות ענקיות, מה שלא יקרה בפעם הזאת. אולי זה יהיה אחרת משום שכבר התרגלנו למציאות הזאת. גם ללא התראה של צבע אדום הכל מסביב בוער".
ומה אומרים האנשים? "אני יודעת שיש שחיקה בכושר העמידה של התושבים בעוטף. היתה על כך כתבה גם בטלוויזיה, אבל בכפר עזה לא זו בלבד שאין עזיבות, אלא שקלטנו עכשיו לחברות 40 חברים וחברות חדשים. בימים אלו ממש אנחנו מסיימים לבנות 11 יחידות דיור בשכונה חדשה, ושם ישתכנו תשעה בני משק. 13 משפחות נוספות מההרחבה התקבלו לחברות, ו־28 יחידות דיור נמצאות בשלבי בנייה. גם העתיד נראה מבטיח, לאור העובדה שנולדו כאן בשנה האחרונה 17 תינוקות. יש תחושה של התחדשות ועשייה".
את לא צופה שחיקה לנוכח המצב, שלא נעשה טוב יותר מבחינת העימות על גבול הרצועה? "אינני יודעת, ואולי כל המצב יתהפך בתוך חצי שנה. גם כאן יש ניצני ייאוש וחוסר אונים, אבל זה עדיין לא משפיע על שגרת החיים. נהגתי לרדת לשדות כדי לצלם שרפות, והפסקתי לעשות את זה. קשה לי מבחינה נפשית. אני באמת מקווה שההסלמה לא תשפיע על החיים בכפר עזה, וזה מתסכל מאוד שאין לנו ממשלה שעושה משהו לטובת השקט באזור".