חלם זה כאן. כך אומרים חברי ניר אליהו וכל תושבי כפר סבא והסביבה, כשהם רואים איך הכביש החדש - המקשר בין צפון כפר סבא ויישובי המועצה האזורית דרום השרון לכביש 6 - עומד מיותם וסגור.
1 צפייה בגלריה
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
אז איך זה קרה? ובכן, כדי להימנע מפקקים ומכניסה מיותרת לכפר סבא, כניסה שהיתה מאריכה את הדרך, נדרשו במשך שנים הנהגים לנסוע בדרכים עוקפות כדי להגיע מכביש 6 למוסדות החינוך (ובהם בית ברל) וליישובי הסביבה, ובחזרה. כדי לקצר את הנסיעה הם נהגו "לחתוך" דרך הכביש החוצה את קיבוץ ניר אליהו - נכנסו משער אחד ויצאו מהשער השני. הדבר יצר כמובן בעיית תנועה חמורה בקיבוץ הקטן, שהפך למעין אוטוסטרדה מקומית עם אלפי כלי רכב שעברו שם בכל יום.
לפני כמה שנים, בניסיון לפתור את המצוקה - הן של הנהגים והנהגות והן של תושבי הקיבוץ - החלה חברת נתיבי ישראל בסלילת כביש חדש עוקף, ובחודש אפריל השנה הושלם הכביש ונפתח לתנועה. ההשקעה בכביש הסתכמה בעשרה מיליון שקלים, כולל התאורה. אלא שזמן קצר לאחר פתיחתו של הכביש חסמו אותו הרשויות באמצעות מחסומים ארעיים. הדבר לא הפריע לנהגים להזיזם ולהמשיך לנסוע שם. לאחר מכן הוצבו בכביש מחסומים קבועים, והכביש החדש נחסם סופית לתנועה. תנועת כלי הרכב חזרה לעבור דרך הקיבוץ.
"תכנון הכביש החל כבר לפני שבע שנים", מספר רון עציוני, יו"ר ניר אליהו, "ועד שהסתיימה סלילת הכביש המשיכו הנהגים לנסוע דרך הקיבוץ. כשסיימו את סלילת הכביש באפריל 2018, חשבנו שנפתרה הבעיה הזאת, שהיא בעיה בטיחותית. עכשיו הכביש עומד סלול וסגור, והנהגים ממשיכים לנסוע דרך הקיבוץ. ביצענו מדידה של תנועת כלי הרכב, וראינו שבכל יום עוברות בניר אליהו 3,000-2,000 מכוניות".
מה אתם עושים עם זה?
"אין הרבה מה לעשות. אנחנו סוגרים את השער המערבי במשך ארבע או חמש שעות מהבוקר ועד הצהריים, כדי לא לאפשר תנועה רחבת היקף בחצר הקיבוץ כשהתשתיות לא בנויות לזה, וכשקיימת סכנה לילדים שמגיעים לבתי הילדים ויוצאים לטיולים בקיבוץ".
למה בעצם סגרו את הכביש?
"סגרו את הכביש כי המשטרה ומשרד התחבורה דורשים להציב רמזור בחיבור שלו שמאלה לכביש 5504, שעובר מעל כביש 6 ומוביל להשתלבות בו לכיוון צפון. מדובר לא רק ברמזור אלא בהרחבת הצומת ובהזזת קו מתח גבוה של חברת החשמל, וההערכה היא שהביצוע ייקח בסביבות שנה וחצי עד שנתיים".
בניר אליהו חיכו לבחירות לראשות המועצה האזורית דרום השרון באוקטובר 2018, ולאחר שנבחרה לתפקיד אושרת גני־גונן, ביקשו ממנה להיכנס לעובי הקורה בנושא הכביש. לאחר מספר פגישות שלה ושל מהנדס המועצה עם הנהגת הקיבוץ ועם אנשי משרד התחבורה, הסתמן פתרון ולפיו ייפתח הכביש העוקף לתנועה רק לכיוון מערב, ויישאר סגור לכיוון מזרח עד שיושלמו עבודות הזזת קו החשמל והצבת הרמזור. "אושרת מנסה לקדם את הפתרון הזה", אומר עציוני, "וכנראה שהכביש ייפתח כחד־סטרי ממזרח למערב בחודש אפריל".
זה יפתור את הבעיה?
"מבחינת הקיבוץ זה לא פתרון שלם. זה אומר שכל התנועה מכפר סבא, בית ברל והמושבים בסביבה אל כביש 6, ממערב למזרח, תמשיך לעבור בתוך הקיבוץ, כי הנהגים לא ירצו לנסוע מסביב. מדובר, בין השאר, בעשרות אוטובוסים שנוסעים דרכנו עם תלמידים למכללת בית ברל ולבית ספר עמי אסף שבתחומה, וגם לבית ספר יחדיו ברמת הכובש. הודענו למועצה האזורית שלא מקובל עלינו שכולם ימשיכו לנסוע בתוך הקיבוץ ממזרח למערב, ושאנחנו מחכים לפתרון תעבורתי ותשתיתי".
סגירת השער המזרחי משעות הבוקר ועד הצהריים מטעמי בטיחות, מקשה גם על 250 החברים ו־130 התושבים בכניסה וביציאה מהקיבוץ בשעות האלו. עציוני מודע לזה, ובכל זאת ממשיך הקיבוץ לנהוג כך, גם במטרה להפעיל לחץ על הרשויות למצוא לנושא פתרון ראוי.
מה יהיה?
"יש בינתיים הידברות טובה בינינו לבין המועצה האזורית, ואני מקווה שהיא גם תניב מעשים לאחר פתיחת הכביש מערבה. המועצה שמעה את הדרישות שלנו, לתקופה שתעבור עד פתיחת הכביש לשני הצדדים. אם נרגיש שהדברים לא זזים, ניאלץ לסגור גם את השער המערבי ולמנוע את התנועה דרכנו עד להפיכת הכביש לדו־סטרי".
משטרת ישראל מסרה בתגובה שהנושא נבחן אל מול כל הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל ובמשרד התחבורה, וההמלצה שניתנה היא חיבור הכביש באמצעות רמזור. לאור בקשה נוספת שהתקבלה ממשרד התחבורה לקבל את עמדת משטרת ישראל לפתיחת הכביש לכיוון מערב בלבד, הנושא הובא להתייעצות, וההמלצה שהועברה למשרד היא כי אין מניעה לפתיחת הכביש מערבה. המועצה האזורית דרום השרון אומרת כי סלילתו של הכביש הסתיימה בהתאם לתוכניות המאושרות, וכדי להבטיח את בטיחות הנוסעים בכביש נדרשת חברת נתיבי ישראל להשלים הצבת רמזור בצומת המחבר את הכביש החדש עם כביש 5504. "בימים אלו", נמסר מהמועצה, "התחלנו בתכנון לפתיחת הכביש לכיוון מערב עוד טרם הצבת רמזור, לאחר שקיבלנו את אישור משרד התחבורה ומשטרת ישראל למתווה".