טנק סובייטי מדגם T-34 שמוצב באפיקים עשרות שנים היה אחראי בשבועות האחרונים לדיון פנימי סוער בין החברים, בנוגע למועד הבאתו לקיבוץ ולנסיבות.
היו חברים שטענו כי הטנק הוצב בסמוך לבריכת השחייה ולמסלול ההליכה של המקום אחרי מלחמת ששת הימים.
1 צפייה בגלריה
"לא היתה נפש חיה כשפרקנו את הטנק". לוי והטנק, צילומים: אלבום משפחתי ועמיר פורת
"לא היתה נפש חיה כשפרקנו את הטנק". לוי והטנק, צילומים: אלבום משפחתי ועמיר פורת
"לא היתה נפש חיה כשפרקנו את הטנק". לוי והטנק, צילומים: אלבום משפחתי ועמיר פורת
אחרים התעקשו שהוא הובא לקיבוץ אחרי מלחמת ההתשה. גרסאות נוספות היו נחרצות בנוגע לתקופה שאחרי מלחמת יום הכיפורים. גם בנוגע לאיש שדאג להוביל את הטנק היו שמועות רבות.
בימים האחרונים פרסמה מאיה אשכנזי, חברת אפיקים וארכיונאית הקיבוץ, את הגרסאות השונות וביקשה מהקוראים לנסות להגיע לפתרון התעלומה. במקביל פורסם הסיפור גם במיינט קיבוץ.
אילן לוי (75), בן וחבר הקיבוץ, לא ידע קודם לפרסום בעלון ובמיינט קיבוץ על הוויכוח שניטש סביב הטנק אותו הביא לאפיקים לאחר מלחמת יום הכיפורים.
לוי מיהר ליצור קשר עם אשכנזי, ושיחזר בפניה את השתלשלות האירועים השונים מפעם. "באותן שנים הייתי סדרן התובלה באפיקים, לאחר תקופה שבה שימשתי כנהג משאיות וסמיטריילרים", סיפר לוי למיינט קיבוץ.
"בסדיר שירתי כחייל קרבי בנח"ל, אבל במילואים גייסו אותי ועוד נהגים מהעמק לחיל התובלה. הובלתי לאורך שנים רבות גם טנקים, כולל רבים שנלקחו שלל לאחר המלחמה בגולן.
"אני לא זוכר מי בדיוק אמר לנו שרפאל איתן ז"ל (אז אלוף פיקוד הצפון) פנה לאפיקים, והציע לו לקחת טנק שלל שישמש משחק לילדי הקיבוץ. נראה שהוא עשה זאת לאור קשריו עם אנשי מפעל קלת אפיקים, מהם קיבל עצים לעבודות הנגרות שלו.
"היה לי אז חבר מגשר בשם יוסי הרפז, שעזב את הקיבוץ ונפטר לפני שנים אחדות. יוסי היה נהג משאית כבדה שעבד גם באפיקים.
"גייסתי אותו למשימה ונסענו לבסיס תובלה בצמח, שם היה מוביל הטנקים היחיד בעמק. עלינו על המוביל ונסענו לבסיס כפר ילדים בעפולה שכבר לא קיים. העמסנו את הטנק והגענו איתו לאפיקים".
גם סיפור פריקת הטנק היה יוצא דופן.
"טנק שלא מתנייד בכוחות עצמו והמנוע שלו מושבת, יורד מהמוביל בדרך שונה מהמקובל. צריך לשחרר את הרתמות והקשירות שלו למשאית, ואז נוסעים קדימה ועוצרים בבת אחת מה שמחליק את הטנק למטה.
"אני לא חושב שמישהו אמר לנו היכן להוריד את הטנק. לא היתה נפש חיה בשעת אחר הצהריים כשעשינו זאת, אבל היה לנו ברור שזה צריך להיות בגן השעשועים של הילדים. לצערי לא צילמנו את האירוע, שהיה יכול להיות מסמך מעניין בתולדות הקיבוץ".
היו טנקים נוספים מסוג זה שהובלו לקיבוצים לאחר המלחמה?
"לדעתי לא, ואני הובלתי עשרות טנקים לבסיסים ולאתרים שונים. לא זכור לי קיבוץ שקיבל טנק בצורה כזו. ההוראה היתה של רפול, שגם נתן לנו אישור להיכנס לבסיס ולהעמיס את הטנק, שעד היום נמצא בחצר ומשמש למשחק".