פיצוי כספי בסך 500 שקל יינתן לכל אדם שביקר בתחנות האוטובוס בנהריה ובעכו בין חודש יוני 2012 ועד אוגוסט 2020, ונחשף לעשן סיגריות, על כל ביקור שיוכיח כי ביצע בתחנה. כך נקבע בהחלטה של בית המשפט המחוזי בחיפה, בתביעה ייצוגית שהוגשה באמצעות עו"ד עומר פיינטוך.
2 צפייה בגלריה
 החברות לא עושות את המתבקש כדי למנוע עישון בתחנות
 החברות לא עושות את המתבקש כדי למנוע עישון בתחנות
החברות לא עושות את המתבקש כדי למנוע עישון בתחנות
(צילום: sutterstock)
התביעה הוגשה ביוני 2016 על ידי אולג מיכאיליצ'קו, תושב נהריה, נגד שלוש חברות: נצבא אחזקות בע"מ, מפעלי תחנות בע"מ ונתיב אקספרס, שאחראיות למצב בתחנות המרכזיות בעכו ונהריה. הטענה המרכזית בתביעה הייתה כי החברות לא עושות את המתבקש כדי למנוע עישון בתחנות.
קראו עוד >>
"החוק מופר ברגל גסה במתחם המשיבות. כך, מדי יום, נוסעים רבים מעשנים ומפרים את החוק, ואם לא די בכך, גם עשרות נהגי המשיבה 3 (נתיבי אקספרס), מעשנים ללא הפסקה בתחנה המרכזית, וזאת אף ליד שילוט האוסר עישון. זאת ועוד, מאבטחי המקום ועובדי הניקיון גם מעשנים במתחם. נוכח זאת, נראה כי מיותר לציין כי במתחמים אין כל סדרן או אכיפה כלשהי נגד העישון".
בתביעה נטען כי התובע אינו מעשן, והפרות החוק והיעדר האכיפה גורמות לו נזקים. "המבקש משתמש בשירותי התחבורה הציבורית לעיתים קרובות, והוא נחשף תקופה ארוכה לעישון המזיק בתחנה המרכזית בנהריה. בנוסף, המבקש עבר מספר פעמים בתחנת עכו, וגם שם נחשף לעישון המזיק".
2 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בנהריה, 2011
התחנה המרכזית בנהריה, 2011
התחנה המרכזית בנהריה, 2011
(צילום ארכיון: דורון גולן)
בתביעה נטען, כי יש בהתנהלות הנתבעות משום רשלנות והפרת חובה חקוקה. התובע דרש פיצוי בסך 1,000 שקל בגין הנזקים שנגרמו לו, וביקש אותו פיצוי עבור יתר האנשים שנפגעו מהתנהלות הנתבעות.
בעקבות ההחלטה של בית המשפט המחוזי, פרסם עו"ד פיינטוך מודעה, בה הוא מסביר איך ניתן לקבל את הפיצוי. כל אדם שנפגע מהתנהלות בתחנות המרכזיות חייב להגיש תצהיר שיכלול את הסיבות להימצאותו בתחנות באותה תקופה, כמו גם פרטים מירביים על מנת להוכיח שאכן היה במקום.
כן צריך לפרט את החשיפה לסיגריות ועשן, ועד כמה זה הפריע לו. התצהירים ייבדקו על ידי ממונה מטעם בית המשפט, ומצהיר שתצהירו אושר, יקבל החזר כסך 435 שקל בתוספת מס לאחר הצגת חשבונית עבור הכנת התצהיר וחתימה עליו בפני עורך דין, ולאחר מכן עוד 500 שקל בגין כל חשיפה לעשן סיגריות.