המשרד למורשת תיקצב בחמישה מיליון שקל תוכנית להקמת אפליקציה (יישומון) בה ירוכזו תחת מקום אחד כל אתרי המורשת הקיבוציים מכל הקיבוצים ברחבי הארץ.
2 צפייה בגלריה
מערת הפלמ"ח במשמר העמק
מערת הפלמ"ח במשמר העמק
מערת הפלמ"ח במשמר העמק
(צילום: בועז גביע)
בטקס השקת התוכנית השתתפו השר למורשת הרב עמיחי אליהו, מנכ"ל המשרד נתנאל איזק, וגיל לין מקיבוץ משמר העמק - מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית כיום, אשר בתפקידו הקודם, כמשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, יזם וקידם מטעם התנועה רעיון להקמת מוזיאון למורשת הקיבוצית.
"זוהי בשורה משמחת ומהפכה אמיתית בדרך ההצגה של המורשת הקיבוצית", אמר לין, "המורשת הקיבוצית כל כך גדולה ועמוקה ובנוסף מבוזרת על פני הארץ כולה, שלא ניתן להכילה במבנה אחד או אפילו ביישוב אחד. הדרך שבחרנו היא לאפשר את חשיפת כל מרכיבי המורשת במערכת דיגיטלית שתחבר בין כל הנקודות ותאפשר לראות את התמונה השלמה".
בישיבת מזכירות התנועה הקיבוצית שנערכה לאחרונה דיווח ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, על התקציב שהושג לקידום המוזיאון המקוון, ואושררה ההחלטה להתקדם עם היוזמה החשובה. מאיר ציין כי לין יוביל את הפרויקט בזמן הקרוב, עד למציאות פרויקטור שיעבוד מול הקיבוצים שיצטרפו לתוכנית. "כשנכנסתי לתפקידי הגדרתי את שימור המורשת הקיבוצית והנכחת תפקידה של התנועה הקיבוצית וחלקה המרכזי בהצלחת המפעל הציוני כאחד מתפקידיה של התנועה", אמר מזכ"ל התנועה והוסיף: "בימים של ערעור על העובדות ההיסטוריות והפצת פייק ניוז יש חשיבות גדולה במיזם זה".

2 צפייה בגלריה
גיל לין
גיל לין
גיל לין
(צילום: דודי מוסקוביץ׳)
קראו גם:

חשיבות נוספת לתוכנית הממשלתית היא כי אתרי המורשת הקיימים בקיבוצים יקבלו כעת הכרה ארצית. המיזם הממשלתי מאפשר לקשור בין אתרי המורשת ברמות שונות של שימור ולחברם לסיפור רחב ומשותף.
איך זה יפעל? מדובר במערכת מקוונת שתחבר בין מקומות ואתרים פיזיים, רעיונות וערכים אוניברסליים, אירועים היסטוריים ברמה הלאומית, אירועים היסטוריים מקומיים, סיפורים אישיים, סיורים מומלצים, משחקים והפעלות שייתנו תמונת מורשת רחבה של אתרים, קהילות, ארגונים, אישים ותאריכים ממנה ניתן ללמוד על העבר ההווה והעתיד.
המערכות המקומיות, יתחברו למערכת ארצית – כלל קיבוצית. במיזם שותפות גם שתי חברות תוכנה שיספקו את התשתיות הטכנולוגיות הנדרשות, חברת 'וונדרינג' וחברת 'אידאה מערכות מידע' מקיבוץ משמר העמק - החברה באיגוד התעשייה הקיבוצית.
הפרויקט זכה במסלול השקעה המיועד למיזמים מיוחדים העומדים בפני עצמם ומספקים פתרון שלם לתחום מורשת ייחודי, מסלול לו זכו מעטים מתוך 731 המיזמים שהוגשו לקול הקורא של המשרד למורשת. לין שהוביל אז את הפרויקט הציע להקים מערך שימור, הצגה ושימוש במורשת הקיבוצית שיפעל ב-270 אתרים בכל רחבי הארץ ויחשוף את המורשת העשירה של 111 שנות קיבוץ.