סול רמדשבסקי, תלמידת כיתה י"ב בקיבוץ זיקים, חושפת באמצעות סדרה של פוסטרים את עולמה הפנימי של נערה על הרצף האוטיסטי. יצירותיה של סול מוצגות בתערוכת יחיד בשם "ואני סול לפני הכל" בגלריה דנה לאמנות בקיבוץ יד מרדכי.
2 צפייה בגלריה
יצירה של סול
יצירה של סול
יצירה של סול
(צילום: מרים כורם)
סול נולדה לפני 17 שנים בברזיל ועלתה לישראל יחד עם אמה בשנת 2016. בשנתיים האחרונות היא עבדה יחד עם המדריכה מרים כורם על דרכים יצירתיות לבטא את הקשיים והחווית שהיא עוברת כנערה עם לקות שלומדת במסגרות רגילות.
העבודה המשותפת הולידה תערוכת אמנות חזותית המורכבת מ-13 יצירות שחולקו לארבע קטגוריות: "אני סול לפני הכול", "חושים", "תחליפים אנחנו אלופים", "רגשות". כל קטגוריה מבטאת קושי אחר שחווה סול בניסיון להשתלב בחברה.
הפוסטרים של סול מלווים בכותרות שמתארות במילים את התחושות שהיא מנסה להעביר בציורים. כך למשל הכותרת "מבחוץ תלתל קופץ, מבפנים המוח מתפוצץ" שהוצמדה לציור שמדמה מעין צילום רנטגן של המוח ומגלה מה מתרחש בתוכו.
"את התערוכה התחלנו עם נקודת המוצא שסול היא סול לפני הכול", מספרת כורם שעבדה עם סול במסגרת לימודיה בתיכון דרכא שקמה. "לאחר מכן מיקמנו את האתגרים שלה כמו קושי ליצור קשר עין ורגישות למגע ולרעש תחת הקטגוריה 'חושים'".

2 צפייה בגלריה
יצירה של סול
יצירה של סול
יצירה של סול
(צילום: מרים כורם)

החלק שנקרא "תחליפים אנחנו אלופים" מתאר את הדרכים של סול ושל צעירים אחרים על הרצף לפצות על הלקות שלהם באמצעות נגינה, ציור וספורט. העבודות בחלק השלישי ("רגשות") עוסקות בקושי של סול להתנהל בסיטואציות חברתיות. "אני יודעת ששברתי חומה איתה", מספרת כורם. "כשהיא רואה אותי היא קופצת עליי ומחבקת אותי. בהתחלה לא הבנתי למי היא רצה עד שהבנתי את עוצמת הקשר בינינו".

קראו גם:

* "ואני סול לפני הכל", תערוכת אמנות חזותית של נערה על הרצף האוטיסטי. גלריה דנה לאמנות בקיבוץ יד מרדכי, נעילה: שבת, 13.4.