בתנועה הקיבוצית נערכים להתנגדות ומאבק נגד מה שהם מגדירים כפגיעה צפויה של תקציב המדינה החדש בחברי וחברות הקיבוצים. לדבריהם, טיוטת תקציב שהגיעה לידיהם מלמדת כי בכוונת אגף התקציבים באוצר להוביל מהלך לשינוי היחסים והמעמד בין חברי קיבוצים לקיבוציהם, על עסקיהם, במטרה לשנות את שיטת המיסוי הקיבוצי.
2 צפייה בגלריה
הכנסת
הכנסת
הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתנועה הקיבוצית טוענים שהמהלך, ש"הוחבא" בתוך תזכיר חוק העוסק בנושא שותפויות במשק, מהווה פגיעה בעצם המהות וההגדרה, שעל בסיסם קיים הקיבוץ - הן השיתופי והן המתחדש.
קראו גם:
על פי תזכיר החוק שהגיע לידי התנועה, חברי הקיבוצים לא יוגדרו עוד כשותפים מלאים אלא כשותפים מוגבלים. להגדרה זו משמעויות מרחיקות לכת בפן המשפטי, החברתי והכלכלי-מיסויי - להם התנועה הקיבוצית מתנגדת בתוקף.
מהתנועה הקיבוצית נמסר כי זו פעם שנייה בחמש השנים האחרונות בה, במסווה של חקיקת מס טכנית לכאורה, נעשה ניסיון לפגוע באושיות היסוד של ההתיישבות החקלאית בישראל, וכי תיקון חקיקה זה עומד בניגוד מוחלט לתפיסות היסוד של הקואופרציה החקלאית. התיקון לטענתם, צפוי לפגוע קשות מבחינה כלכלית בהתיישבות החקלאית בישראל קיבוצים ומושבים כאחד, שרובה מצויה באזורי הפריפריה וגבולות המדינה.
מזכ"ל התנועה ניר מאיר החל, עם קבלת התזכיר, בהתייעצויות עם אנשי המקצוע בתחום על מנת לגבש את מתווה ההתנגדות ובמקביל, הודיע כי קיים וימשיך לקיים שיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה ועם חברי הכנסת הקיבוציים, ואלו התומכים בהתיישבות העובדת.
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר
(צילום: דוברות התנועה הקיבוצית)
מאיר התייחס לתזכיר החוק, הגדיר אותו "קו אדום שאסור לחצות", ואמר: "מתזכיר החוק שהגיע לידינו עולה כוונה וסכנה מיידית להמשך קיומם של הקיבוצים כשותפות קואופרטיבית בה כלל החברות והחברים הינם שותפים שווים. זהו ניסיון לשנות סדרי עולם בדלת האחורית.
אנחנו נערכים למאבק פוליטי עיקש. בכוונת אגף התקציבים לחסל את מעמד הקיבוצים באצטלה מיסויית, רק בשביל לקושש כמה שקלים לקופת המדינה. אנו קוראים לשותפינו הרבים בממשלה ובקואליציה להתנגד לחוק הזה, ולהוריד אותו מסדר היום. לא נאפשר לאגף התקציבים לקבוע עבורנו את עקרונות החיים השיתופיים שעל בסיסם נוסדו ומתקיימים הקיבוצים מעל 110 שנים".
בתוך כך, שרי האוצר והחקלאות פרסמו השבוע את תוכניתם לרפורמה שתאפשר פתיחת שווקי הירקות והפירות לייבוא, ובתגובה הודיעו ראשי המועצות והתנועות על שביתת אזהרה בת יום אחד ביום ראשון הקרוב.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ