הצייר יונתן טל מקיבוץ רמת דוד הוציא לאחרונה ספר אלבומי בשם 'צייר יזרעאלי' ובו כלולים מבחר מציוריו שצייר ב־40 השנים האחרונות. ציוריו של טל (79) יליד הקיבוץ, עוסקים בעיקר בהווי הקיבוצי ובחיי משפחתו ומתאפיינים בסגנון ריאליסטי. את הספר הוציא טל לאור לאחר שנפגש עם דוד מן ממרחביה שהציע לו לקבץ את ציוריו לספר.
"דוד מן עוסק באיסוף תולדות עם ישראל בצילומים ומאתר ביישובים החקלאיים ארכיונים של צילומים מראשית ההתיישבות בארץ", מספר טל. "הוא הגיע גם לקיבוץ שלי ומצא בו צילומים. בקיבוץ אמרו לו שאני היחידי שמסוגל לפענח מה רואים בצילומים, אז נפגשנו אצלי בבית והוא ראה את הציורים שלי שתלויים על קירות הבית ומיד הציע לי לקבץ אותם לספר. הוא עורך ספרים מקצועי והוא שלח צלם שצילם את הציורים שלי ואני פניתי לבית הדפוס והוצאתי את הספר לאור".
3 צפייה בגלריה
יונתם טל עם אחת היצירות
יונתם טל עם אחת היצירות
יונתם טל עם אחת היצירות
(צילום: פרטי)
קראו גם:
בספר עצמו כלולים 240 ציורים, מבחר מיצירותיו של טל. כל ציור פרוס על פני עמוד שלם ומצורפים לו דברי תיאור והסבר של הצייר. "זה סיכום תקופה שלי בציור. אני מתקרב לגיל 80 וחשבתי על דרך שבה אוכל לסכם את היצירות שלי. אני מצייר מהווי הקיבוץ ומההווי של החיים שלי. הציורים שלי ריאליסטיים ופיגורטיביים. בכל ציור יש סיפור שכל אדם יכול להבין אותו. הנטייה בציורים שלי היא לחקלאות ולעבר, לחקלאות של פעם שבה עבדו עם הידיים. בתור ילד ראיתי את הוריי שעבדו עבודת כפיים בחקלאות. זו המורשת שהם העבירו אליי ואני מעביר אותה באמצעות הציורים".
3 צפייה בגלריה
החקלאות מוטיב חוזר ביצירות
החקלאות מוטיב חוזר ביצירות
החקלאות מוטיב חוזר ביצירות
(צילום: פרטי)
בעבר נכנס טל לספר השיאים של גינס על מסעותיו בחוץ לארץ. "עשיתי טיול מסביב לעולם באורך 253,000 ק"מ שנמשך כמעט ארבע שנים ובו ביקרתי ב־72 מדינות. רציתי להוכיח שגם קיבוצניק שאין לו כסף יכול לעשות דבר כזה".
בראשית שנות ה־2000 צייר טל ציורי מחאה נגד ההפרטה של הקיבוץ. "בשנת 2005 התגרשתי והקיבוץ לא היו מוכנים להכיר בגירושין שלנו כי הם חשבו שעשינו להם תרגיל ואנחנו רוצים לגור בשתי דירות בקיבוץ", הוא מספר. "ברגע שהקיבוץ לא הכיר בגירושין שלנו התחילה מלחמה שנמשכה 10 שנים וציירתי הרבה ציורי מחאה נגד תהליך ההפרטה שעבר הקיבוץ. זה נתן לי תווית של צייר מחאה, אבל זו תקופה שהייתה, היום אני כבר לא עושה ציורי מחאה. הקיבוץ כבר הכיר במעמד שלנו, גרושתי גרה בבית משלה והתהליך של ההפרטה בסך הכל הצליח ולא נכשל כפי שניבאתי אותו".
3 צפייה בגלריה
"יוצר מההווי הקיבוצי והאישי". טל
"יוצר מההווי הקיבוצי והאישי". טל
"יוצר מההווי הקיבוצי והאישי". טל
(צילום: פרטי)
כל העדכונים - חדשות קיבוץ