חלום הקמת האוניברסיטה בגליל הולך ומתרחק: תקציבי תחילת הקמת האוניברסיטה החדשה המיועדת לקום במכללת תל-חי לא נכללו במסגרת תקציב המדינה לשנים 2023-2024 שאושר בשבוע שעבר בכנסת. דבר שעלול לעכב משמעותית את הקמת האוניברסיטה בשנים נוספות ואולי אף לפתוח פתח למתנגדים למתווה התוכנית שאושרה, שיבקשו לבחון שוב את המתווים החלופיים לאוניברסיטה בגליל.
3 צפייה בגלריה
מכללת תל חי
מכללת תל חי
מכללת תל חי
(צילום: אביהו שפירא)
כזכור, המועצה להשכלה גבוהה אישרה בספטמבר שעבר את הקמתה של אוניברסיטה בגליל העליון שתוקם בתל-חי. ההחלטה התקבלה לאחר שהוועדה בראשותו של פרופסור בני גייגר ממכון ויצמן בחנה כמה חלופות להקמת אוניברסיטה בגליל והמליצה כי החלופה המתאימה ביותר להקמת האוניברסיטה היא מכללת תל-חי בגליל העליון ליד קרית שמונה.
ההחלטה על הקמתה של אוניברסיטה בגליל התקבלה על ידי הממשלה כבר ב-2005 ומאז התנהל ויכוח על המודל המתאים להפעלתה והמיקום שבו היא תוקם. במכללה האקדמית תל-חי לומדים כיום כ-4,000 סטודנטים לתואר ראשון וכ-700 לתואר שני, רובם מתגוררים ביישובי האזור ובקרית שמונה. הקמת אוניברסיטה תרחיב באופן ניכר את תחומי הלימוד והתארים, תכפיל את כמות הסטודנטים ותשפיע על אזור הגליל המזרחי כולו.
חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון, שקידמה את נושא הקמת האוניברסיטה בתל-חי בתפקידה כשרת החינוך, מאשימה כעת את הממשלה הנוכחית בראשותו של בנימין נתניהו בשיקולים פוליטיים שהיו מעורבים בהחלטה שלא לכלול את תקציב האוניברסיטה בתקציב המדינה. "אחרי שאישרנו הכל, בהצבעה במל"ג, כבר גובשה ועדת הקמה מוסכמת על ידי אנשי מקצוע, שנותר רק להצביע עליה - כי זה היה כבר ערב בחירות - והם מבטלים את ההחלטה רק בגלל פוליטיקה קטנה", אמרה שאשא-ביטון והוסיפה כי "ככה חיסלו את האפשרות להקמת האוניברסיטה בגליל מאז 2005. נתניהו קיבל החלטה לא להכניסה לתקציב וגם לעצור את התהליך. בכך למעשה חיסל שוב את הקמת האוניברסיטה בגליל, כפי שהרג את רעיון האוניברסיטה מאז מ-2005. ככה זה כשקרית שמונה ותושבי הגליל משעממים את נתניהו".

3 צפייה בגלריה
ח"כ יפעת שאשא-ביטון
ח"כ יפעת שאשא-ביטון
ח"כ יפעת שאשא-ביטון
(צילום: יואב דודקביץ)

חבר מועצת העיר קרית שמונה, יורם מלול, זעם על ההחלטה והאשים את הממשלה בהזנחת הפריפריה. "אחרי שחילקו מיליארדים רבים לשמירת הקואליציה למי לא נשאר? נכון, לקרית שמונה", אמר מלול בכעס, "אני רוצה להזכיר לראש הממשלה ולליכוד שזוהי העיר שרובה הצביע ליכוד, אך דווקא בשל כך רואים אותה ואת תושביה כמובנים מאליהם. הגיע הזמן שתושבי קרית שמונה יקימו קול צעקה ואף ישקלו לעתיד את אופן הצבעתם ויתנו את קולם למי שיפעל לקידום העיר שהגיע זמנה להתקדם".
ראש עיריית קרית שמונה אביחי שטרן לעומת זאת אופטימי ומאמין כי האוניברסיטה קום תקום. "הקמת אוניברסיטה בתל חי היא דבר מוגמר", טען, "אני לא מאמין שדווקא ממשלה שקיבלה את קולותיה בעיקר מהפריפריה, תהיה זו שתפגע בקרית שמונה. אני משוכנע כי אוניברסיטה תקום. זה ייקח עוד קצת זמן אבל זה יקרה. יש לנו סבלנות".

3 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קראו גם:

כזכור, לצד הגורמים שבירכו על ההחלטה להקים את האוניברסיטה בתל-חי, היו גם ראשי הרשויות בטבריה, צפת ועמק הירדן שהתנגדו לה וטענו כי היא נבעה משיקולים פוליטיים והציעו מתווה אחר שייטיב עם כל תושבי האזור. כעת הם מקווים כי ניתן יהיה לשוב ולשקול את הנושא מחדש.
גורמים במועצה האזורית עמק הירדן אמרו השבוע כי "ההחלטה אמנם התקבלה בנסיבות אומללות, אך היא מאפשרת לבחון מחדש את המודל להקמת אוניברסיטה בגליל כך שכל המכללות באזור, כולל המכללת כנרת, צפת ותל-חי ייהנו מההחלטה על הקמת אוניברסיטה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "שר החינוך ביקש לבחון באופן מקצועי את משמעויות המלצת המל"ג להקמת אוניברסיטה בתל חי זאת בשל פניות רבות שטוענות שההחלטה התקבלה משיקולים שאינם מקצועיים אלא שיקולים פרסונליים. בנוסף, בתיאום מלא עם הות"ת, תקציב הקמת האוניברסיטה מעולם לא תוכנן להיות חלק מהתקציב השוטף אלא תקציב תוספתי".
מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התקבלה תגובה.