ההליך לאישור המקטע הבא להמשך סלילת כביש שש צפונה אמור להסתיים במהלך השנה הקרובה, ועל פי הצפי שלוש שנים לאחר מכן יחלו העבודות בשטח. עלות המקטע הראשון, בין צומת סומך דרך מחלף אבליים (באזור הכפר אעבלין, א.ג), מחלף מכר ועד לצומת בית העמק, כשלושה מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
כביש 6 צפון, המקטע שכבר נסלל
כביש 6 צפון, המקטע שכבר נסלל
כביש 6 צפון, המקטע שכבר נסלל
( צילום: י"א)
קראו גם:
נכון להיום המקטע אמור להיות זכייני, שייסלל על ידי חברה חיצונית שתגבה בהמשך דמי שימוש בכביש, אולם ראשי רשויות בצפון וגם חברי כנסת מהאזור כבר הודיעו כי ייצאו למלחמה כדי שההבטחה שניתנה לפני מספר שנים, לפיה הנסיעה במקטע הצפוני של כביש שש תהיה בחינם, תמומש.
ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן): "זה מסר בעייתי שמשרד התחבורה ידרוש מתושבי הצפון לשלם מיסים כמו כולם, אשר באמצעותם ייסללו כבישים לתושבי המרכז והדרום, ובאותה נשימה תבקש לשלם אגרה עבור ביצוע ואחזקת כבישים באזור הצפון. פיתוח הצפון הוא לא אינטרס של תושבי הצפון, הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה".
בעקבות דברים שאמרה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הסיקו ראשי הרשויות בצפון כי התקציב שיועד להמשך התכנון של כביש שש צפונה הוקפא, אולם בדיקה ידיעות הצפון העלתה כי חברת חוצה ישראל, שאחראית לתכנון הכביש, ממשיכה בעבודות התכנון כרגיל, אין כל עיכוב או הקפאה. הבעיה התקציבית תתעורר, אם בכלל, רק בעוד שנה, אז יחל התכנון המפורט, כולל מציאת זכיין חדש.
המשך סלילת כביש שש צפונה, בין צומת סומך לצומת שלומי/ראש הנקרה, באורך 32 קילומטרים, אמור להתבצע בשני שלבים: שלב ראשון בין סומך למכר, מקטע של 14 ק"מ. במרץ 2021 הועברה התכנית הסטטוטורית לגבי הקטע הזה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. כעת ממתינים להחלטות הוועדה הארצית. מדובר בקטע כביש עם שלושה מסלולים לכל כיוון, שכולל הקמת שני מחלפים חדשים, אבליים ומכר. במקביל לכביש, נשמרת רצועה להקמת מסילת ברזל עתידית.

שאלת הזכיין

התוכנית הסטטוטורית למקטע הבא של הכביש, שאורכו כ-18 ק"מ - ממחלף מכר ועד למחלף שלומי/ראש הנקרה, כוללת 2 תתי מקטעים: בין מחלף מכר למחלף בית העמק, שאושר להפקדה על ידי המועצה הארצית, ויופקד בזמן הקרוב, וקטע בין מחלף בית העמק ועד למחלף שלומי/ראש הנקרה, יוגש לאישור בשנת 2022. התוכנית היא לסלול את הקטע הראשון וחלק מהמקטע השני בבת אחת.


2 צפייה בגלריה
המקטע המתוכנן
המקטע המתוכנן
המקטע המתוכנן
( צילום פרטי)
חברת חוצה ישראל, שהיא הרשות הממונה על כבישי אגרה בישראל, מקדמת במקביל גם מתווה לביצוע שלב א' של הפרויקט, שיכלול את המקטע סומך ועד בית העמק. על פי מתווה זה, הביצוע מתוכנן להתחיל שלוש שנים ממועד אישור התוכניות למקטע זה. פרק הזמן הארוך יחסית נדרש על מנת לצאת במכרזים בינלאומיים לסלילת הכביש.
ח"כ יעל רון בן משה: "שמענו שמשרד התחבורה בוחן מה דרך העבודה הנכונה להמשך סלילת כביש שש, כשככל הנראה בשל העדר תקציב גם המקטעים הצפוניים ביותר יהיו בתשלום, בשונה מהדרום החינמי. אני סומכת על יו"ר ועדת הכלכלה, ח״כ מיכאל ביטון, שניחן ברגישות עצומה לפריפריה, שלא יאשר את המתווה המוצע".
מאשכול רשויות גליל מערבי נמסר: "האשכול דורש את המשך תכנון כביש 6 הסטטורי והמפורט עוד השנה.
אין סיבה שהנסיעה בכביש 6 בחלקו הצפוני תהיה בתשלום. זה הוא מס על תושבי הצפון, ואנו כמובן מתנגדים לו בכל תוקף, ומצפים ממשלת ישראל לתקצב את התכנון המפורט".
ממשרד התחבורה: לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.
קטע ראשון מצומת סומך למכר
אורך: 14 קילומטר
3 מסלולים לכל כיוון
שני מחלפים: אבליים ומכר
קטע שני
ממחלף מכר לשלומי/ראש הנקרה
אורך: 18 ק"מ
כולל 2 מקטעים:
מכר - בית העמק
בית העמק - מחלף שלומי