התפתחות בסאגת הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: מדו"ח ועדת עילם, הוועדה הבין משרדית שבוחנת את תכנון תשתיות העתיד עבור הקמת השדה, עולה כי האפשרות להקים שדה תעופה משלים ברמת דוד שבעמק יזרעאל ירדה מהפרק. המלצות הוועדה הן להקים שדה תעופה בדרום הארץ, ובמקביל לשדרג את השדה שנמצא בחיפה.
1 צפייה בגלריה
ראשי מטה הרשויות בפגישה עם שרת התחבורה
ראשי מטה הרשויות בפגישה עם שרת התחבורה
ראשי מטה הרשויות בפגישה עם שרת התחבורה
(צילום: מקסים אוקנין)
ערב ראש השנה אמרה שרת התחבורה, מירב מיכאלי: "נקדם תוכנית להרחבת נתב"ג, פיתוח שדה התעופה בחיפה, והקמת שדה משלים בדרום".
שרת התחבורה נפגשה עם חברי המטה הלאומי של הרשויות למען הקמת שדה תעופה בנבטים, ועדכנה אותם על החלטתה לקדם תוכנית להרחבת נתב"ג, פיתוח שדה התעופה בחיפה, והקמת שדה משלים בדרום, כמו גם על התנגדותה להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. ממטה הרשויות נמסר: "אנו מברכים על החלטת משרד התחבורה להוריד את חלופת רמת דוד מהפרק ומצפים להפנמה מלאה של מערכת הביטחון שאופציה זו כבר אינה קיימת יותר".
"יתרה מזאת", נמסר מהמטה, "אנחנו מצפים להפסקה מיידית של תכנון השדה ברמת דוד ושל בזבוז כספי ציבור על אופציה לא רלוונטית. שדה תעופה בנבטים הוא חלופה טובה ביותר בהשוואה לאופציות בית קמה ומטווח 81. נבטים יביא עמו הגירה חיובית לנגב המזרחי, עבודה ופרנסה יציבה לתושבים, חיזוק הרשויות המקומיות והמשילות באזור, מענה למגזר הבדואי, שדרוג דרכי התחבורה ועשיית צדק היסטורי עם האזור".

"בשורה ענקית"

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, אמר בפגישה עם מיכאלי: "שמחנו לגלות שהשרה כבר החליטה סופית להוריד מסדר היום את חלופת רמת דוד. באתי עם נאום חוצב להבות והנחתי אותו בצד, אין שמח ממני שזה הכיוון, שדה דרומי זו תשתית לאומית אדירה ומנוף שיביא בשורה ענקית לנגב".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, הוסיף: "אנו מברכים על ההחלטה האמיצה של שרת התחבורה. כפי שציינו פעמים רבות בעבר, שדה תעופה משלים בחיפה יספק מענה לתושבי הצפון. יתרה מזאת, מעבודת עומק שביצענו בנושא, עולה בבירור כי ישנה היתכנות מהירה וישימה להרחבת השדה הקיים בחיפה".
ממטה הרשויות הוסיפו: "אנחנו דורשים לכלול את ראשי הרשויות בצוותי התכנון ובפורומים המקצועיים על סמך היכרותם את השטח, וקוראים למועצה הארצית להורות על האצת תכנון נבטים".

תמיכה מהירוקים

הקמת שדה משלים בנגב הינו רעיון שמנסים לקדם ראשי רשויות באזור כבר שנים ארוכות. בעוד שבנגב מעוניינים בהקמת הפרויקט, ובעמק יזרעאל הבהירו כי הקמת שדה תפגע באופי המקום, ההתנגדות הגדולה היתה ונשארה של מערכת הביטחון ומפקדי חיל האוויר, שטענו בתגובות רשמיות כי להחלטה כזו ישנן משמעויות ביטחוניות מרחיקות לכת: מיקומו המרוחק ממרכז הארץ, קירבתו לאזור רצועת עזה, ועוד. יש לציין כי הקמת שדה תעופה בנגב גם מקבלת את תמיכת הארגונים הירוקים, שהביעו התנגדותם להקמת שדה בעמק יזרעאל.
בתקופה שבה המדינה הולכת לבחירות ולא ידוע מה תהיה יציבות הממשלה הבאה, די ברור שנושא שדה התעופה לא יקודם בשטח, אך עם זאת, ההחלטה להוריד את אפשרות רמת דוד מהפרק מעבירה את כובד המשקל לאזור הדרום. כעת ההחלטה הגדולה של הממשלה הבאה תהיה לבחור מיקום כאשר מלבד נבטים, האופציה המועדפת על ראשי הרשויות בנגב, הועלתה גם אפשרות להקים שדה סמוך לבית קמה.
קראו גם:
"בהחלטה אחת של ממשלת ישראל", התייחס בעבר לנושא ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', "ניתן לחולל שינוי אדיר לטובת הנגב ולטובת מדינת ישראל. שדה תעופה בינלאומי בנבטים יסייע בפתרון בעיית הצפיפות בגוש דן, יהיה מנוע צמיחה לנגב, ייצר מקורות תעסוקה, ייפתח את הכלכלה והתיירות, ויהפוך את הנגב לאזור הביקוש הבא של ישראל".