בטיוטת חוק ההסדרים נחשף בימים האחרונים סעיף לפיו שדה תעופה משלים לנתב"ג יוקם בעמק יזרעאל. חלופת נבטים כלל לא מוזכרת. בתוך כך, גורם הבקיא בפרטי הפרויקט טען השבוע כי הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא ככל הנראה עובדה מוגמרת.
1 צפייה בגלריה
מתנגדים לשדה
מתנגדים לשדה
מתנגדים לשדה
(צילום: שרון צור)
קראו גם:
הצורך בהקמת שדה תעופה נוסף נובע מהעובדה כי על פי כל התחזיות בעוד כ-10 שנים יגיע נמל תעופה בן גוריון לשיא הקיבולת שלו.
שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר כי יקדם ביצוע פרויקטים לאומיים בשותפות המגזר הפרטי. משמעות הדבר כי המדינה תוכל לבצע מגה-פרויקטים באמצעות מימון השוק הפרטי ובתמורה תאפשר לזכיין קבלת זכיינות, כלומר הפעלה למשך תקופה שתקבע מראש, בדומה למודל כביש 6. לפיכך, שדה משלים לנתב"ג יופעל על ידי זכיין פרטי.
גורם הבקיא בפרויקט אמר השבוע: "שדה תעופה בעמק יזרעאל הוא אטרקטיבי, שכן במרחבו גרה שליש מאוכלוסיית המדינה. המשמעות לכך היא שבהינתן החלטה על הקמת שדה באתר הדרומי המדינה תצטרך להשקיע סכומי כסף אדירים".
אותו גורם שבקיא בפרויקט הוסיף ואמר כי משבר נגיף הקורונה הביא לכך שכלל מדינות העולם סובלות מבעיית אשראי, שכן המגפה יצרה הוצאות אדירות. "משבר הקורונה הגביר את הצורך בהקמת פרויקטים לאומיים במימון המגזר הפרטי. המשמעות היא שלראשונה במדינה, שדה תעופה, בכל אתר שלא יהיה, יופעל על ידי זכיין פרטי ולא כפי שקרה עד היום באמצעות רשות שדות התעופה", אמר.
חשוב לציין כי הקמת שדה תעופה אינה כוללת רק את שטחו הכולל אלא דורשת גם את הקמתם של הדברים הנלווים אליו כמו תשתיות היקפיות - מסילת רכבת כבדה, מסילת רכבת קלה, נתיבי תחבורה ציבורית וכן אזורי תעשייה, מסחר ומלונאות.
"חלופת נבטים יקרה באופן משמעותית לעומת עמק יזרעאל וזאת נוכח המתקנים האסטרטגיים שהמדינה מחזיקה באזור", אמר אותו גורם הבקיא בפרטים, "בנוסף חלופת נבטים תהיה פחות אטרקטיבית בשל הביקוש הנמוך שיהיה בהשוואה לצפון וכן בשל האילוצים הרבים מבחינה ביטחונית הדורשים שימוש בנתיבי התעופה האוויריים עליהם פועלת תשתית נתב"ג. אם תיבחר החלופה הדרומית לא תיפתר הבעיה של נתיבי התעופה המצטמצמים לאור גידול הביקוש בנתב"ג".
"דו"חות מקצועיים שנעשו על ידי מיטב המומחים בארץ קובעים חד משמעית כי שדה תעופה בנבטים זול משמעותית משדה ברמת דוד ויחסוך כ-8 מיליארד שקל בעלויות ההקמה הישירות ובנוסף יביא לנגב מנוע צמיחה"
ממטה המאבק של התושבים נמסר בתגובה: "נוסח חוק ההסדרים כפי שפורסם על ידי משרד האוצר עומד בניגוד מוחלט להתחייבות הממשלתית על הקמת שדה תעופה בנבטים. הנוסח אינו משקף את עמדת מרבית שרי הממשלה ואנו נדרוש מהממשלה לעמוד בהתחייבותה על ביטול השדה בעמק והקמתו בנגב. השארת הנוסח כפי שהוא תהווה כניעה מבישה לתכתיבי משרד הביטחון אשר משיקולים צרים מעדיף את השדה בלב עמק יזרעאל.
"האמירות על העלות הכלכלית של שדה תעופה בנבטים מול רמת דוד מגוחכות עד כדי שקר מוחלט. טוב יעשה אותו גורם אשר יאמר זאת בשמו המלא. הרי למעשה, עד היום הזה, שנים ארוכות לאחר שהחל תהליך התכנון, בוחר צוות התכנון להתעלם מכל הדרישות להשוואת העלויות בין שתי החלופות. דו"חות מקצועיים שנעשו על ידי מיטב המומחים בארץ קובעים חד משמעית כי שדה תעופה בנבטים זול משמעותית משדה ברמת דוד ויחסוך כ-8 מיליארד שקל בעלויות ההקמה הישירות ובנוסף יביא לנגב מנוע צמיחה בשווי עשרות מילארדי שקלים נוספים.
כל מי שיאמר אחרת משקר במצח נחושה ודי היה להיות נוכח בישיבת צוות התכנון השבוע שעסקה בתוכנית התחבורתית לחלופת נבטים כדי להבין את האבסורד. בדיון נקבע חד משמעית כי בנגב קיים שדה תעופה בינלאומי מוכן להפעלה עם דרכי גישה, רכבות, כבישים מהירים שיכול לפעול תוך שנים ספורות".