כביש הערבה, אחד הכבישים המסוכנים ביותר במדינה, עתיד בקרוב להפוך לכביש דו־מסלולי בכל כיוון, מצומת קטורה ועד צומת הערבה, כך לפחות עולה מהודעה שמסר ח"כ מאיר יצחק־הלוי ששימש כראש עיריית אילת עד לפני חודשים אחדים.
1 צפייה בגלריה
כביש 90. מחפשים פתרון ל־123 הקילומטרים עד לצומת הערבה
כביש 90. מחפשים פתרון ל־123 הקילומטרים עד לצומת הערבה
כביש 90. מחפשים פתרון ל־123 הקילומטרים עד לצומת הערבה
(צילום: עזרא ארבלי)
"לאחר כ־28 שנים בהן הקדשתי את פעילותי הציבורית למען העיר אילת ותושביה, מתוכן כ־18 שנים בהן כיהנתי כראש עיריית אילת, העשייה הציבורית שלי למען האזור ממשיכה מכנסת ישראל", שיתף יצחק־הלוי בדף הפייסבוק שלו.
"אני שמח לבשר כי כבר בתקציב הקרוב יאושר תקציב משמעותי לשדרוג כביש הערבה מצומת קטורה לכיוון צומת הערבה, תקצוב זה יהיה החלק הראשון מתוכנית רב־שנתית. אישור זה בא אחרי שיחות אינטנסיביות שקיימתי בשבועות האחרונים עם שר האוצר, שרת התחבורה ומנכ"ל משרד האוצר. צעד אחר צעד נקרב את הפריפריה למרכז, ונביא תקווה חדשה לאזור".
קראו גם:
יצחק־הלוי אמר ל"מיינט" כי משרד התחבורה ומשרד האוצר אישרו תקציב בסך 300 מיליון שקלים לשדרוג מקטע נוסף. "התקציב שאושר אמור להספיק לסלילת מקטע בין 15־20 קילומטרים מצומת קטורה וצפונה. כחבר ועדת הכספים ביקשתי שכביש הערבה ייכנס לתוכנית חומש, כך שכל שנה יוקצה סכום לשדרוג מקטע נוסף. מי שתבצע את העבודה תהיה חברת 'נתיבי ישראל'.
בשיחה שקיימתי עם גורמים בחברה נאמר לי שקטע הכביש שבין צומת קטורה ועד לצומת מנוחה, בשל לביצוע, ולפיכך, כבר בשנת 2022 יעלו הדחפורים על התוואי".
סטטיסטיקת התאונות בכביש הערבה מצביעה בבירור כי מדובר בכביש מסוכן עם מספר תאונות גבוה שגבה את חייהם של עשרות נוסעים והביא למאות פצועים לאורך השנים. רובן ככולן של התאונות נגרמו על ידי הגורם האנושי. הסח דעת או הירדמות תוך כדי נהיגה גרמו לא אחת לסטייה מנתיב הנסיעה, ירידה לשוליים והתהפכות או לגרוע מכל, תאונה חזיתית.
ח"כ מאיר יצחק־הלוי: "נאמר לי שקטע הכביש שבין צומת קטורה ועד לצומת מנוחה, בשל לביצוע ולפיכך, כבר בשנת 2022 יעלו הדחפורים על התוואי"
במשך שנים ארוכות, אפילו ארוכות מאוד, דובר על הרחבתו של הכביש והתאמתו לצרכי התחבורה המתפתחים. התאונות הרבות שאירעו על כביש הערבה כתוצאה מירידה לשוליים או כתוצאה מתאונות חזית היו רבות וגבו חיי אדם רבים. סיכון נוסף הקיים בכביש הוא המרחק הרב ממרכזי הרפואה הקרובים. בתי החולים הסמוכים ביותר לטיפול בפצועים נמצאים במרחק של כשעה וחצי נסיעה, מה שמסכן עוד יותר את חייהם של מי שנפצעו בתאונת דרכים.
עם זאת, במשך שנים ארוכות, לא הייתה התעלמות מוחלטת מהסכנה הגוברת בכביש זה, ומשרדי הממשלה, בראשם משרד התחבורה, שבו וחזרו על חשיבות הרחבת הכביש המסוכן, אבל התקציב הנדרש לא היה כלול בתקציב המדינה ואף לא בתוכנית החומש.
השדרוג אמנם החל לפני שנים אחדות והכביש הורחב לשני נתיבים בכל כיוון מאילת ועד לצומת קטורה, אולם ל־123 הקילומטרים שבין צומת קיבוץ קטורה לבין צומת הערבה עדיין לא נמצא פתרון, ובמשרד התחבורה התקשו למצוא את התקציב הנדרש לביצוע העבודה המורכבת. זו גם הסיבה שבמשרד התחבורה נקטו בשיטת הסלמי. כלומר, בכל פעם הקצאת תקציב שיספיק למקטע נוסף שיכלול מספר קילומטרים, עד להשלמתו המלאה.
בכביש העתיד להשתדרג ייבנו כביש עם שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, הרחבות של מעבירי מים, בניית גשרים איריים ורגילים והצבת מעקות בטיחות ממתכת בין שני הכבישים ולצדדיו.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ