חקלאים מהאזור טוענים כי נגרם להם נזק כלכלי כבד בעקבות אלפי מטיילים שמגיעים בעונת הצפרות ופוגעים בשדות. בסוף השבוע שעבר התקיים מבצע אכיפה באזור כנגד נהגים שנוסעים בשטחים החקלאים.
2 צפייה בגלריה
טרקטורון. למה בשדות?
טרקטורון. למה בשדות?
טרקטורון. למה בשדות?
( המחשה: shutterstock)

הורסים שתילים

החקלאים טוענים כי נגרמים נזקים גדולים לשטחי הגידולים, בשל מטיילים רבים המגיעים לאתרי תיירות באזור, דוגמת מאגר המים ויקר וגשר הצבים ברכבי שטח, טרקטורונים ורייזרים.
בעקבות המצב, שוטרים ומתנדבים בתחנת משטרת שדות, שוטרי אגף התנועה ולוחמי ומתנדבי מג"ב קיימו במהלך סוף השבוע מבצע אכיפה נרחב נגד נהגים שנסעו בשטחים החקלאים של המועצה, בניגוד לחוק ותוך גרימת נזק כלכלי כבד לחקלאים. במבצע האכיפה נרשמו 20 דוחות ו-11 כלי רכב הורדו מהכביש. אולם לטענת החקלאים זה לא מספיק.
"בכל שבת או יום חמים זה ככה", מסביר משה חורש חקלאי מאזור השרון. "המטיילים פשוט נכנסים ועושים בשטח כבשלהם. קוטפים פרי ועושים מלחמת אשכוליות, נכנסים לשטח ופשוט עוברים על תשתיות וצינורות השקיה. חלק מהם פשוט נכנסים עם רכבי השטח שלהם לתוך השדות כדרך קיצור ופשוט הורסים את הקרקע. מצמידים אותה והורסים שתילים".
קראו גם:
חורש מסביר שהמצב חמור. ''מגיעים חבר'ה צעירים שמשתוללים. חלק מהם גם עושים באזור פיקניקים, לא מבינים שזה שטח פרטי של חקלאים. הפרדסים שלי לא סובלים מזה שהטרקטורונים נכנסים, אבל באזור של ויתקין איפה שיש חיטה יש הרס רב של מטיילים שעולים על הכל בלי חשבון וממש הורסים את השדה. כואב הלב. כל שנה אני מגיש תלונות בנושא. בשנה שעברה הגשתי שלוש תלונות והשנה גם. לא יוצא מזה שום דבר".
"זו תופעה מוכרת מזה מספר שנים'', מבהיר דניאל קלוסקי, מזכיר איגוד מגדלי הפרדסים ופרדסן בעצמו לו שטחים קרוב למצפור ויקר. "מדובר בתיירות חקלאית שפוגעת בחקלאות מאוד. יש שני סוגי מטיילים שעושים נזק, אלו שנוסעים בשדות ופוגעים בתשתיות, כמו למשל מטיילים עם ג'יפ שעשו רוורס, פגעו במערכת המים ולא הודיעו לאף אחד. היה זרם מים אדיר שנשפך לשווא. בנוסף, הם יוצרים נזק לא בכוונה כי הם מושכים בטעות צינורות השקיה והורסים גידולים. ויש את הסוג השני, אלה שעושים קטיף בשקיות. זה נזק ישיר וגדול לשדות של החקלאים".

2 צפייה בגלריה
נזק בשטח. "חלק פשוט נכנסים עם רכבי השטח שלהם לתוך השדות"
נזק בשטח. "חלק פשוט נכנסים עם רכבי השטח שלהם לתוך השדות"
נזק בשטח. "חלק פשוט נכנסים עם רכבי השטח שלהם לתוך השדות"
(צילום: אלבום פרטי)

"אני לא מבין למה הם נכנסים לשטח לא להם", מסביר חקלאי נוסף שמחזיק שטחים ליד מאגר המים. "בשבילם זה טיול שבת דרך השדות, אבל בשבילנו זאת פגיעה בפרנסה שלנו. מדי שבת וחופשים, כמו למשל שהיה בחירות וכל עם ישראל יצא החוצה, מגיעים לאזור מאות אנשים. פה ליד מאגר המים היה תור של רכבים שהגיע עד לכביש, ולכן חלק מהמטיילים פשוט חתכו ונסעו דרך השטחים של המושב. זה לא בסדר שאנשים ככה נוסעים לי דרך השדות. ברור לכולם שיש בעיה של אכיפה, כי אנשים לא מתייחסים לשילוט ופשוט נכנסים לשטח ויוצרים שבילים באדמה עם הרכב. הורסים את השדה ונוסעים. נכון שחלק מהמטיילים כן נשמעים לשלטים ולא פורצים גדרות בכוונה, אבל אלו שכן נכנסים לשדות בשביל לחנות או לנסוע דרכם, עושים לנו נזק של ממש".
"זאת תופעה שהולכת ומחמירה שהחלה לפני הרבה שנים, כשבשנתיים האחרונות יש הרבה יותר תיירות פנימית של אנשים שמגיעים לאזור עם רכבי שטח, רייזרים וטרקטורונים, שחלק גדול מהם לא מגיעים מהאזור ונכנסים לשטחים ועושים נזקים גדולים לחקלאות, וזה בהחלט תלוי עונה", מסביר רונן פטרקובסקי, רכז החקלאות של המועצה האזורית עמק חפר, "התופעה מתגברת בתקופת הצפרות למשל או בתקופה של פירות ההדר והאבוקדו, כי אנשים ממש עושים קטיף או פיקניק. אנחנו בקשר רציף עם המשטרה בנושא, אבל עדיין זה לא מספיק שעושים מדי פעם מבצע אכיפה. בנוסף יש לנו את הסיירת החקלאית שלנו, אבל אנחנו לא מצליחים למנוע את התופעה".
''למזלי כל השטחים של האבוקדו שלי מגודרים, אבל אצל חלק מהחקלאים שאני מכיר המצב לא ככה, הם ממש סובלים מהתופעה הזו של המטיילים באזור שמגיעים בעיקר בשבתות ועוברים דרך השדות והגידולים שלהם", מספר רועי מרגלית, חקלאי המחזיק שטחים באזור. "מגיעים מאות רכבים בבת אחת. חונים בכל מיני מקומות או בתוך השדות. זה מצב לא נורמלי. אם רייזר או טרקטורון נכנס לשטח ועולה על שטח זרוע הוא הורג את כל מה שהגלגלים עלו עליו. הוא ממש משטיח את השטח. רואים את העקבות של הטרקטורון בשדה. אחרי זה לא יצמח שום דבר".
''זו פשוט מכת מדינה'', מבהיר קלוסקי. "זה קורה בכל המדינה. אני בעד שתהיה תיירות סביב השטחים החקלאיים, אבל צריכה להיות דרך ארץ. צריך ליצור תרבות נהיגה אצל כל הנהגים שעושים את זה, בעלי ג'יפים וגם בעלי ריינג'רים. אנחנו לא ישנים בפרדס וכשיש שבת חורפית נעימה אנחנו מפחדים לראות מה עושים לנו לשטח. אנחנו מברכים על מבצעי האכיפה שהמשטרה עושה אבל זה לא מספיק, צריך לעשות יותר. החקלאים התעייפו מלהגיש תלונות והם חסרי אונים מול המצב".