אחלו מזל טוב לחברי וחברות קיבוץ אמתי החוגג בימים אלה עשור לקיומו. לא מדובר בקיבוץ שגרתי אלא בקיבוץ העירוני הראשון שהקימו בוגרי השומר הצעיר בעיר חריש. כ-55 חברי הקיבוץ, מתוכם כ-20 ילדים, מתגוררים בבניין אחד בשכונת הפרחים בעיר.
1 צפייה בגלריה
הקיבוץ העירוני בחריש
הקיבוץ העירוני בחריש
הקיבוץ העירוני בחריש
(צילום: : תנועת הבוגרים של השומר הצעיר)
הקיבוץ צמח מתוך תנועת הבוגרים של השומר הצעיר, כאשר מרבית חבריו עושים דרך ארוכה יחד עוד מהשירות הצבאי. הקיבוץ העירוני הוא סוג של קיבוץ שאינו יישוב יחיד אלא מאוגד כהתארגנות שיתופית שממוקמת בתוך עיר. הנחת היסוד היא שאת הרעיון הקיבוצי ניתן ליישם בכל סביבה חברתית, בכפר או בעיר.
הקיבוץ העירוני בחריש הוא חלק מרשת של 35 קבוצות משימה קהילתיות המתגוררות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל ופועלת במגוון תחומים חינוכיים וחברתיים.
קראו גם:
ייחודו של הקיבוץ העירוני של בוגרי תנועת השומר הצעיר הינה בהתאגדות קבוצת האנשים, בחיבורה לקהילה המקומית ובשותפות שלה עם הישות העירונית המקומית.
כך למשל, קיבוץ אמתי יוזם פעילויות בקהילה, פיתח מפעלים חינוכיים וחברתיים, ייסד צוותי מנהיגות בכל תחומי החיים, וגיבש קהילה רחבה שהתגייסה לסייע בהתמודדות המאתגרות שעברו על החברה הישראלית כולה בשנים האחרונות (מבצעים צבאיים, מגפת הקורונה ועוד), אך גם בהתמודדות עם אתגרים לוקאליים בחריש כמו, קידום תחבורה ציבורית ופיתוח מערכת חינוך.
"מצאנו בחריש בית וגילנו פסיפס תושבים מיוחד מקהילות שונות שלמרות המחלוקות, מצליחות ללמוד אחת השנייה ולכבד את הצרכים והרצונות השונים", אמרה יעל ענהר, רכזת קיבוץ אמתי, והוסיפה: "יש בחריש אנרגיה חלוצית, חלומות ומעורבות גבוהה של תושבים לשנות ולקדם יוזמות לטובת הקהילה כולה. אווירת ההתחדשות והפתיחות הופכת את המקום למיוחד ולכר פורה לשגשוג הרעיון של הקיבוץ העירוני. התקבלנו כאן בזרועות פתוחות ולשותפות עם ההנהגה המקומית ששמחה לשמוע, לתמוך ולהוציא לפועל הרבה מהרעיונות שלנו לעיר. זו תחושה נהדרת לקחת חלק משמעותי בעיצוב העיר חדשה בישראל”.
כיום, תנועת הבוגרים של השומר הצעיר כוללת כ-350 חברים בני 21-40, הפועלים ברחבי הארץ. התנועה פועלת למען חברה ישראלית צודקת, שוחרת שלום ובעלת אופי יהודי ודמוקרטי, ברוח הציונות החלוצית. מלבד בחריש, יש קיבוצים עירוניים של בוגרי השומר הצעיר ברחובות, בראשון לציון ובחיפה.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ