"תושבי אילת יכולים בהחלט לישון בשקט", מצהיר אל"מ איתמר דשל, מפקד חטיבת יואב, החטיבה המרחבית החולשת על אזור אילת והערבה.
4 צפייה בגלריה
אל"מ איתמר דשל
אל"מ איתמר דשל
אל"מ איתמר דשל
(צילום: דובר צה"ל)
קראו גם:
המפקד הבכיר יודע בדיוק על מה הוא מדבר - גם רעייתו וילדיו מתגוררים באילת והפכו אותה למרכז חייהם. "העיר בטוחה לא רק מבחינתנו, החטיבה המרחבית, אלא גם מהשותפות ההדוקה והראויה לציון עם כל גורמי הביטחון המרכיבים את כל פאזל האבטחה של העיר כמו המשטרה, כיבוי אש, מד"א, השב"כ, פיקוד העורף, זי"ס (בסיס זירת סוף) אילת, העירייה וגופי ביטחון נוספים".

מוכנים לכל תרחיש

אל"מ דשל (39), נשוי ואב לחמישה ילדים, משמש מפקד החטיבה המרחבית החולשת על גזרת הגבול עם מצרים, לאורך גבול סיני, ועל גזרת הגבול עם ירדן לאורך הערבה ועד ים המלח.
דשל התמנה לתפקיד, הנושא עימו אחריות רבה, רק לפני כארבעה חודשים. קודם לכן היה כשלוש שנים קצין המבצעים של האוגדה המרחבית, כך שהוא מכיר את הגזרה היטב.
4 צפייה בגלריה
החיילים והצוותים בתרגיל
החיילים והצוותים בתרגיל
החיילים והצוותים בתרגיל
(צילום: דובר צה"ל)
הוא התגייס לצה"ל בתור לוחם בגדוד שמשון, בעבר יחידת המסתערבים, שעשתה את פעילותה בעזה. אחרי קורס הקצינים חזר לגדוד לתפקיד מפקד פלוגה, לאחר מכן היה מג"ד בחטיבת כפיר ומשם עבר כאמור לגזרת אילת.
באחרונה ערך צה"ל את תרגיל "רוח מזרחית", תרגיל היקפי ורחב שנועד לבדוק את מוכנות חטיבת יואב והכוחות בגזרה לאירועים חריגים, כמו פיגוע הטרור שהתרחש בחודש אוגוסט 2011 בכביש 12.
כזכור, באותו אירוע חדרו מחבלים מגבול מצרים לישראל וירו טילים על אוטובוס של אגד, רצחו שישה אזרחים ישראלים ופצעו 40 נוספים. במהלך חילופי האש בין כוחות צה"ל לבין המחבלים נהרגו חייל צה"ל, לוחם ימ"מ וחמישה חיילים מצרים. במרדף אחר המחבלים נהרגו שבעה מהם. האירוע הטראומתי נחקק היטב בספרי צה"ל וממנו הופקו לקחים רבים. מעת לעת מבצע הצבא תרגילים למניעת הישנות אירועים מסוג זה.
במסגרת התרגיל נבחנו גם שיתופי הפעולה בין הכוחות, ונבדקו תרחישים מבצעיים שונים. נוסף על הכוח הסדיר השתתפו בתרגיל גם מאות לוחמים ותומכי לחימה, בהם חיילי חטיבת מילואים שגם עליה מפקד דשל בעצמו.
4 צפייה בגלריה
הבלון שהוצב בצופר
הבלון שהוצב בצופר
הבלון שהוצב בצופר
(צילום: דובר צה"ל)
התרגיל נועד לבחון את תגובת כוחות הביטחון לעוד איומים כמו ירי מסיני לעבר אילת, הברחות אמל"ח וסמים מגבול ירדן ומצרים, וחדירת גורמים עוינים מאותן גזרות אל אילת ויישובי הסביבה.

"ערים לאיומים"

"יש אומנם איומים כאלו ואחרים", מדגיש אל"מ דשל, "אבל עם זאת צריך להדגיש שאנחנו במרחב של גבולות שלום. האיומים מצד ארגון אנסר אל מקדאס שנשבע אמונים לדאע"ש הם יותר במרחב הצפוני של הגבול שנמצא רחוק מאוד מאילת. אנחנו ערים לאיומים הללו ובוחנים אותם יום יום עם כל היכולות שיש בידינו".
אל"מ דשל מוסיף שבמסגרת התרגיל נבדקו בין השאר תרחישים של חדירת גורמים עוינים מגזרת הגבול הירדני. "נבחן תרחיש של צולל שמגיע דרך הים וחודר למרחב החוף של אילת שבו נבדקו שיתופי הפעולה ודרכי ההתמודדות של הצבא, המשטרה וזירת ים סוף של חיל הים עם האירוע כדי שנוכל לתת מענה הולם בזמן אמת".
מה הייתה מטרת התרגיל?
"התרחישים שנבדקו מחדדים אותנו ושומרים על כשירות מבצעית, מצד אחד, ומצד שני, מחזקים את השותפות הבין־ארגונית של כל גורמי הביטחון האמונים על שמירת שלומם של תושבי האזור. אנחנו כארגון החולש על גזרה רחבה מחויבים להיות מוכנים לא רק בשגרה אלא גם בתקופות אחרות שבהן נוכל להפעיל את כל יכולותינו כדי להגן על התושבים מפני כל איום".
בהודעה שפורסמה לפני התרגיל הודיע דובר צה"ל שאחת ממטרות התרגיל היא לשפר את יכולות ההגנה של האוגדה המרחבית על תושבי האזור. האם הושגו מטרות התרגיל?
על כך משיב מפקד החטיבה, "התרגיל ארך שלושה ימים רצופים של יום ולילה, ואני יכול להגיד בבטחה שמטרות התרגיל הושגו במלואן. בתום התרגיל למדנו לא מעט על היכולות המבצעיות שלנו. יש בידינו תוכנית עבודה נוספת לחיזוק המוכנות שלנו לאירועים חריגים, גם בשגרה וגם בעיתות חירום".
4 צפייה בגלריה
הצוותים פעילים באוויר, בים וביבשה
הצוותים פעילים באוויר, בים וביבשה
הצוותים פעילים באוויר, בים וביבשה
(צילום: דובר צה"ל)
האם התגלו במהלך התרגיל ליקויים שעליהן נדרש לתת את הדעת?
"הנחת העבודה שלנו היא שאנחנו תמיד צריכים להיות מוטרדים ולא תמיד שבעי רצון. הנחה זו מסייעת לנו להמשיך להיות ביקורתיים כלפי עצמנו על מנת שנוכל כל הזמן לשפר את היכולות שלנו. לא היה אירוע חריג שהייתי מגדיר אותו כישלון. בסך הכל היה תרגיל מוצלח מאוד".

תעודת ביטוח

בתרגיל השתתפו גם לוחמי יחידת הלוחמה בטרור (הלוט"ר) המורכבת מחיילי מילואים תושבי אילת. על שילובם בתרגיל הגדול אומר אל"מ דשל, "לוט"ר אילת היא יחידה ייחודית מאוד בצבא ההגנה לישראל והיא מורכבת מאנשי מילואים תושבי אילת, יוצאי יחידות מובחרות שמתאמנים כל העת כמו כל יחידה סדירה. בתרחיש חירום באילת או באזור, הם מגויסים ומתייצבים במיידי. הם יודעים לבצע משימות שבהן נדרשת התערבות של כוחות מיוחדים. זמינות אנשי המילואים של היחידה גבוהה מאוד, יש בידיהם ציוד איכותי ויכולות לחימה מאוד גבוהות. אני אומר שבמידה מסוימת יחידת הלוט"ר היא תעודת הביטוח שלנו לאירוע מתפרץ העלול להיות במרחב".
בעקבות כמה חדירות מגבול ירדן שבהן נתפסו מבריחים שהעבירו אמצעי לחימה אל תוך שטח ישראל, הוחלט להציב בלון תצפית באזור מושב צופר שיחלוש על הגזרה הרחבה.
מפקד החטיבה מתייחס גם לאמצעי החדיש שנוסף לגזרה ומציין, "בלון התצפית שבוחן את הגזרה ביום ובלילה מצויד באמצעים חדישים שנועדו למנוע חדירות מסוג זה. אבל בלון התצפית הוא רק אחד מתוך מכלול רכיבים שאנו מציבים לשמירת הביטחון במרחב. בשנתיים הקרובות, ועד סוף שנת 2023, נציב אמצעים נוספים ונרשת את הגבול לכל אורכו עד לים המלח, כך שיהיה קשה עד מאוד לכל מי שינסה להיכנס למדינת ישראל שלא ברשות".
מה בנוגע לשיתופי פעולה עם הכוחות המצריים?
"בנספח הצבאי להסכם השלום בין המדינות מופיע סעיף על שיתופי הפעולה בתחום הביטחון. הסעיף מתקיים כי האינטרסים של שני הצדדים זהים ומשותפים. בצד המצרי מנסים כל הזמן למנוע את ההברחות ואת מעורבותם של גורמים עוינים אחרים. הגבול כיום הרבה יותר שקט ממה שהוא היה עלול להיות, הרבה בזכות שיתופי הפעולה בין הצדדים".
כתושב אילת, האם תושבים פונים אליך בנושאי ביטחון?
"אני שמח שלא היו פניות מסוג זה. במהלך מבצע 'שומר החומות' היה אומנם מתח בקרב התושבים, אבל לא מתח כזה שיוביל לפנייה אישית אליי. תושבי אילת יודעים ומבינים שכשיש בעיה כלשהי הם פונים למשטרה".
איך תיראה מבחינתך שנת 2022?
"אני חושב שלפחות בהקשרים של הגנת הגבולות, אנו נהיה חזקים יותר ומוכנים יותר".

התרחישים שנבחנו

חדירת גורמים עוינים מגזרת הגבול הירדני
כניסת צולל דרך הים למרחב החוף של אילת
בחינת שיתופי פעולה ודרכי ההתמודדות של הצבא, המשטרה וזירת ים סוף של חיל הים