קיבוץ ניר אליהו מסרב להעניק לאחד מחבריו זכות למגרש או בית בקיבוץ אך ורק בגלל שהוא גרוש. כך נטען בכתב תביעה שהגיש בימים האחרונים חבר הקיבוץ בן 52, הדורש לקבל את הזכות הזו.
1 צפייה בגלריה
ניר אליהו. "אפליה על רקע מעמד כגרוש"
ניר אליהו. "אפליה על רקע מעמד כגרוש"
ניר אליהו. "אפליה על רקע מעמד כגרוש"
(צילום: יוגב עמרני)
התובע בנה את ביתו בקיבוץ וגר בו יחד עם רעייתו ושלושת ילדיהם, ולטענתו התערה בחיי הקהילה ואף התנדב בצוותי הקיבוץ ותרם ככל יכולתו. ואולם, בתביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עו"ד תמיר יחיא נטען כי "הקיבוץ אף פעם לא העניק לתובע כל זכות קנייתית למגרש או לבית. הזכות היחידה אשר קיבל הינה הזכות להתגורר בבית”.
בשנת 2016 התגרשו בני הזוג ובמסגרת הליך הגירושין התובע עזב את הבית, אבל נשאר להתגורר בסמוך לילדיו במבנה ארעי שהנהלת הקיבוץ הקצתה לו. על פי הנטען בתביעה, הקיבוץ קיים בספטמבר 2019 אסיפה כללית, שבה הוחלט לא להעניק זכויות במגרשים לחברי קיבוץ גרושים. התובע טוען כי החלטה זו מפלה אותו, כחבר הקיבוץ, משאר החברים בזכות לרכישת מגרש או מגורי קבע בקיבוץ בהטבה, רק על רקע מעמדו המשפחתי כגרוש. התובע דורש מבית המשפט להורות על ביטול החלטת האסיפה הכללית ולהורות לקיבוץ לשייך או להקצות לו מגרש.
התובע מספר כי בשנת 2011 החל קיבוץ ניר אליהו בקליטת משפחות חדשות לשורותיו. אז, התובע יחד עם מי שהייתה רעייתו באותם השנים, חיפשו ישוב קהילתי ותומך המושתת על ערכי שוויון וערבות הדדית, וכך הם הגיעו והשתלבו בחיי הקיבוץ. מצד שני, הקיבוץ חיפש זוגות צעירים עם הכנסה יציבה, והכנסת "דם טרי" לעורקי הקיבוץ.
ואולם, כך נטען, החלטות הקיבוץ מפלות את חברי הקיבוץ הגרושים. "יתרה על כן, הקיבוץ קיבל החלטה המתעדפת מתן הטבות למי שאינם חברי קיבוץ, שחלקם אף אינם מתגוררים בקיבוץ, על פני החבר הגרוש, וכל זאת בניגוד לעקרונות הקיבוץ, תקנוניו, רוחו וחוק יסוד כבוד האדם וחרותו". בתביעה נטען כי קיימת דחיפות מיוחדת בתובענה, שכן הקיבוץ החל בתהליך של קליטת חברים חדשים ובהקצאת מגרשים עבורם.

קראו גם:

התובע טוען כי החלטה זו הינה הרת אסון עבורו, שכן משמעותה המעשית לטווח הארוך הינה הגלייתו מהקיבוץ והרחקתו מילדיו. "הוא ניהל שיחות ממושכות עם הנהלת הקיבוץ במטרה לשנות את נוסח ההחלטה. אותם בכירים אשר איתם שוחח הבטיחו לו עוד טרם כינוס האסיפה הכללית שהם יטפלו בנושא על מנת להבטיח את זכויותיו העתידיות למגרש מגורים בקיבוץ, כמו כל שאר החברים, אלא שהנהלת הקיבוץ לא עמדה בהתחייבותה ובחרה להתעלם מפניות מרובות של התובע אליה", נטען.
מהקיבוץ נמסר כי "קיבוץ ניר אליהו דוחה את התביעה שהוגשה והטענות העולות בה. הקיבוץ פועל וימשיך לפעול בהתאם ובכפוף לחוק. עמדת הקיבוץ הוגשה לבית המשפט ואנו בטוחים שהוא יקבל אותה ויפסוק בהתאם. עם זאת, כקהילה אנו מעדיפים תמיד פתרון מחלוקות בדרך של הסכמה, ונמשיך לפעול להשיגה גם במקרה זה".