הסופר, המחנך והפובליציסט מעפולה עמנואל בן סבו מספר בספר ילדים חדש את סיפורו המיוחד של הנער מוישלה פורת מקיבוץ שלוחות, שבתוך האימה והצלמוות של השואה "חגג" בר מצווה במרתף אפל עם קומץ יהודים, מתעטר בתפילין שרכש לו אביו חודשיים לפני שנרצח על ידי הנאצים.
2 צפייה בגלריה
עמנואל בן סבו ומוישלה פורת
עמנואל בן סבו ומוישלה פורת
עמנואל בן סבו ומוישלה פורת
(צילום: פרטי)
קראו עוד:
75 שנים חלפו מאז הלילה האפל והמרגש ההוא, ופורת מרגיש כאילו זה היה היום. "כשהרוחות הרעות הגיעו לביתנו אבא הושיב אותנו וכשהוא בוכה גזז את פאותינו, אחת אחת", מספר פורת ובעיניו דמעות, "אבא הספיק לקנות לי את התפילין אבל לא הספיק להיות נוכח בבר המצווה שלי".
כשהוא מחזיק את ספר הילדים החדש, 'בר המצווה של סבא מוישלה', אומר פורת בהתרגשות: "זהו עוד רגע שבו החוויה האישית שלי כנער יהודי בימי השואה מקבלת משמעות חדשה. הרעיון שילדים יקראו את הסיפור וילמדו ממנו ערכים הוא חלק מהאמונה שככל שנספר על השואה, כך אפשר יהיה לפעול שהיא לעולם לא תהיה עוד".
פורת, 88, הוביל במשך שנים רבות כאיש עדות מסעות של בני נוער, חיילים וקצינים במחנות המוות בפולין. חמישים פעמים סיפר מתוך החוויה של מי שהיה שם את מוראות הימים ההם. פורת גם זכה לכינוי "סבא בר מצווה", לאחר שהכין במשך מרבית שנותיו מאות ילדים מהעמק, חינם אין כסף, ללימוד קריאת התורה בטעמים לרגל בר המצווה שלהם.
2 צפייה בגלריה
מוישלה פורת והספר
מוישלה פורת והספר
מוישלה פורת והספר
(צילום: פרטי)
משה התרגש מאוד כאשר קיבל את העותק הראשון של ספר הילדים החדש המספר את סיפור "חגיגת" בר המצווה שלו במרתף, לפני 75 שנים. "כשנפגשתי עם עמנואל והוא הגיש לי את הספרים שכתב לילדים על השואה, חשתי מיד בחיבור. שנה שלמה ארך המסע עד לרגע שבו יצא הספר המרגש והייחודי לאור", אומר פורת. כשקיבל את הספר אמר משה אחוז ההתרגשות: "אני זוכר את הימים ההם. למרות הכל הגענו לארץ ישראל, התחתנו הקמנו משפחה לתפארת, ילדים, נכדים, נינים. אבא, אמא, אנחנו מבטיחים לכם לשמור על ארץ ישראל".
"כשהתוודעתי לסיפורו של משה לפני עשור, כמנהל חינוכי בפנימייה טיפולית, הזמנתי אותו לחגוג את ה'תיקון' לבר המצווה שלו, שהתקיים במרתף חשוך. התיקון היה עם ילדי הפנימייה, באור יום, עם סוכריות ושירים ובעיקר כבן חורין", אומר בן סבו. "זה היה מפגש עוצמתי. משה התרגש מאוד ושם הבשיל הרעיון לספר את סיפורו, בהלימה לגילאים הצעירים".
'הספר 'בר המצווה של סבא מוישלה' הוא החמישי בסדרת ספרים שכתב עמנואל בן סבו, כחלק מהנגשת השואה לילדי ישראל.
כל העדכונים - חדשות קיבוץ