סגירת מעגל היסטורית בקיבוץ גבעת עוז: ספרה של חברת הקיבוץ עליזה ויטיס שומרון, "נעורים באש", יצא לראשונה בתרגום לגרמנית. הספר מתאר את סיפור ההישרדות הכמעט בלתי אפשרי שלה כנערה בגטו ורשה ובמחנה הריכוז ברגן בלזן, תורגם כבר לאנגלית, פולנית והונגרית, אבל תרגום לגרמנית הוא דבר שמעולם לא תיארה לעצמה.
2 צפייה בגלריה
סגירת מעגל מרגשת
סגירת מעגל מרגשת
סגירת מעגל מרגשת
(צילום: יעל ברניר)
קראו גם:
בערב ראש השנה הגיע לבקר אותה ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, ובירך אותה על סגירת המעגל ההיסטורית.
עמרי ויטיס, מוזיקאי ,חבר קיבוץ דליה ונכדה של עליזה, מספר: "מה הקשר שלי לכל זה? ובכן, עליזה היא סבתי או ליתר דיוק אשתו השנייה של סבא שלי, יהושע ויטיס ז"ל.
בנובמבר 2018 הוזמנתי ביחד עם עליזה להשתתף בערב חגיגי בברלין לציון 60 שנה לליל הבדולח. עליזה הייתה אורחת הכבוד ואני הוזמנתי לשיר. הערב בו נכחו מאות אנשים היה מרגש מאוד. בסופו עליזה זכתה למחיאות כפיים - סטנדינג אוביישן שנמשך דקות ארוכות. לאחר הערב, פטרה סוואדוגו המנהלת המוזיקלית שלי בגרמניה ושהייתה בין מארגני הערב, החליטה לקחת על עצמה משימה גדולה - לתרגם את סיפרה של עליזה לגרמנית. בהתנדבות מלאה ללא כל דרישות.
בשנה האחרונה עבדה פטרה ימים כלילות על תרגום הספר. בימים אלו ממש נחתם חוזה ההוצאה לאור".
תרגום הספר הושק בזום במספר אירועים חגיגיים כחלק מהפסטיבל היוקרתי לתרבות יהודית "אחווה" המתקיים מדי שנה במחוז תורינג'יה בגרמניה.
2 צפייה בגלריה
עליזה ויטיס שומרון וראש המועצה איציק חולבסקי
עליזה ויטיס שומרון וראש המועצה איציק חולבסקי
עליזה ויטיס שומרון וראש המועצה איציק חולבסקי
(צילום: יעל ברניר)
"עליזה ואני היינו מתוכננים לטוס ולהשתתף בהשקה אבל הקורונה שינתה את התוכניות ובמקום לטוס השתתפנו בזום. עליזה התראיינה, ואני שרתי חמישה שירים יחד עם אחותי רויטל ויטיס בליוויו של גיא סטריער", מספר נכדה, ומוסיף: "האירוע היה מרגש ביותר. במיוחד עבור עליזה. הוצאת הספר בגרמניה היא הגשמת חלום בשבילה. הגשמת חלום שהיא ממש לא מובנת מאליה בעיקר לאור העלייה החדה במקרי האנטישמיות בעולם ובאירופה בפרט בתקופה האחרונה".
"שמחתי לבוא לגבעת עוז יחד עם עמרי ויטיס ודוברת המועצה יעל ברניר לתת לעליזה ויטיס שומרון הגיבורה שי לראש השנה וכדי לברך אותה לכבוד צאת ספרה האוטוביוגרפי", אמר ראש המועצה בביקור.
עוד הוסיף ראש המועצה ואמר: "עליזה שהייתה בגיל 14 קשרית בארגון הלוחם בגטו ורשה, נמלטה כפקידת הארגון מהגטו ערב פרוץ המרד כדי לספר לעולם על רצח היהודים. נתפסה בהמשך על ידי הנאצים , נשלחה לברגן-בלזן וניצלה גם משם. סיפור חייה המדהים, מהווה מופת של אומץ ותושייה ומעורר השראה גדולה. תרגום סיפרה לגרמנית חשוב במיוחד כדי שסיפורה הייחודי של עליזה ייקרא על ידי גרמנים רבים. התרשמתי מאד מאישיותה של עליזה, מהחיוניות שלה ומהעוצמה שלה. מאחל לה המון בריאות, אושר ושנה טובה".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות הקיבוץ